تزریق ژلمقالات

اصلاح فرم بینی با تزریق ژل به بینی

تزریق ژل به بینی یکی از راه‌های اصلاح فرم بینی است که توسط متخصصان جراحی زیبایی انجام می‌شود. اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر کاربردهای زیادی دارد و برای مشکلاتی چون فرورفتگی و نامنظمی در فرم بینی، بالا بردن پل بینی و ایجاد یک حالت طبیعی در بافت بینی، ایجاد نمای یکنواخت در بینی، رفع نقص جزئی در بافت بینی بعد از عمل بینی، رفع ظاهر کوتاه بینی کاربرد دارد. فیلر یا ژل بینی از مواد مختلفی تشکیل شده است که یکی از پرکاربردترین آنها هیالورونیک اسید نام دارد. نوع فیلر به کار رفته در اصلاح فرم بینی، در نتایج و مدت ماندگاری تاثیر زیادی دارد. در ادامه مطلب مواردی مانند مزایا و معایب تزریق ژل دائمی به بینی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اینفوگرافی تزریق ژل به بینی
اینفوگرافی تزریق ژل به بینی

مزایای تزریق ژل به بینی

تزریق ژل به بینی و اطراف آن به سبب مزیت‌های بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن غیرتهاجمی بودن آن است. کسانی که تمایلی به عمل‌های جراحی باز ندارند و در عین حال می‌خواهند؛ نواقص ظاهری بینی را رفع کنند؛ می‌توانند از این روش استفاده کنند. این روش نیاز به بیهوشی ندارد و به صورت سرپایی انجام می‌شود. سایر مزایای تزریق ژل به بینی عبارتند از:

  • بهبودی سریع: به دلیل غیر تهاجمی بودن، این روش دوران نقاهت کوتاهی دارد و بهبودی سریعاً اتفاق می‌افتد. فرد در دوران نقاهت التهاب و تورم شدیدی مشاهده نمی‌کند.
  • مشاهده سریع نتایج: نتایج تزریق ژل در مدت کوتاهی قابل مشاهده است؛ بنابراین افراد می‌توانند در مواقع لزوم مانند نزدیک بودن به مراسم عروسی، عقد یا نوروز از این شیوه برای بهبود ظاهر بینی استفاده کنند.
  • هزینه مقرون به صرفه: کسانی که هزینه جراحی بینی را ندارند؛ می‌توانند از این روش برای اصلاح فرم بینی استفاده کنند.
  • اصلاح بینی پهن با ظاهر کوبیده: افرادی که بینی‌های گوشتی و به ظاهر کوبیده‌ای دارند؛ می‌توانند از این روش برای زیباتر شدن استفاده کنند.
  • انجام روش در مدت زمان کوتاه: مدت زمان تزریق ژل به بینی چقدر است؟ یکی از سوالات پرتکرار در مورد این روش است. متخصص زیبایی در عرض ده دقیقه ژل را به بینی تزریق می‌کند و زیباجو بلافاصله می‌تواند به منزل بازگردد.
  • عدم احساس درد: افرادی که می‌پرسند آیا تزریق ژل به بینی درد دارد؟ باید بدانند یکی از مزیت‌های مهم این روش عدم احساس درد است.

نحوه تزریق ژل و فیلر به بینی

برای تزریق ژل و فیلر به بینی در مرحله اول پزشک زیباجو را معاینه می‌کند و بررسی می‌کند که آیا زیباجو کاندید مناسب تزریق ژل برای بینی است یا خیر؟ بعد از بررسی کامل، وقت معینی برای تزریق فیلر در نظر گرفته می‌شود. متخصص با توجه به فرم بینی، نقص ظاهری بینی و انتظارات زیباجو خصوصاً انتظارات بعد از تزریق ژل به بینی مواردی چون نوع ژل، محل ژل و دز مناسب برای تزریق را انتخاب می‌کند. زیباجو باید در حالت نیمه نشسته به گونه‌ای که سر وی کمی به سمت عقب خم شده باشد؛ قرار بگیرد تا متخصص ژل را در محل مورد نظر تزریق کند. قبل از تزریق، بینی به صورت کامل استریل می‌شود و بی‌حسی نیز تزریق می‌شود. پزشک فشار خون داوطلب را قبل از تزیق کنترل می‌کند و در صورت نرمال بودن فشار، فیلر را تزریق می‌کند. محدودیت‌های تزریق ژل به پل بینی، ویژگی کاندیدای مناسب تزریق ژل را تعیین می‌کند. برخی از این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • بارداری: این روش برای مادران باردار توصیه نمی‌شود. بهتر است مادران بعد از گذراندن دوران بارداری و شیردهی این روش را امتحان کنند.
  • دیابت: داشتن قند خون نرمال یکی از ویژگی‌های مهم کندید مناسب برای تزریق ژل است. در صورت بالا بودن قند، متخصص تزریق را به تعویق می‌اندازد.
  • محدودیت سنی: انجام این روش به افراد زیر 18 سال و افراد بالای 60 سال توصیه نمی‌شود.
  • بیماری خود ایمنی: افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس بهتر است از این روش استفاده نکنند.
  • سینوزیت: افراد مبتلا به بیماری سینوزیت بهتر است بعد از گرفتن تاییدیه از پزشک معالج برای تزریق اقدام کنند.

انتظارات بعد از تزریق ژل بینی

نکات مراقبتی قبل و بعد از تزریق ژل به بینی

درست است که روش تزریق ژل به تیغه بینی یک روش غیرتهاجمی است اما هیچگاه بدین معنی نیست که فرد بعد از انجام این روش نیازی به رعایت نکات مراقبتی ندارد. نکات مراقبتی قبل و بعد از تزریق ژل به بینی می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و ماندگارتر شدن نتایج کمک شایانی کند. برخی از مهم‌ترین نکات مراقبتی قبل از تزریق ژل به بینی عبارتند از:

  • تمیز کردن کامل پوست قبل از تزریق: تمیز کردن کامل پوست قبل از تزریق نباید فراموش شود. می‌توانید با یک شوینده مناسب پوست خود یا به کمک پیله ابریشم، پوست خود را کاملا تمیز کنید؛ سپس به کلینیک برای تزریق مراجعه کنید.
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی: در هنگام مراجعه به کلینیک برای تزریق فیلر نباید هیچ آرایشی روی پوست شما باشد. به همین سبب توصیه می‌شود از مواد آرایشی روی پوست استفاده نکنید.
  • عدم مصرف مشروبات الکلی: مصرف مشروبات الکلی در روزهای نزدیک به تزریق، باعث کبودی در پوست خواهد شد.
  • عدم مصرف دخانیات: مصرف مواد مخدر در روزهای نزدیک به تزریق باعث افزایش کبودی و التهاب بعد از تزریق خواهد شد.
  • عدم مصرف آسپرین: مصرف آسپرین و رقیق کننده‌های خون مانند مسکن بروفن و ویتامین ای دو تا سه روز قبل از تزریق توصیه نمی‌شود.

مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از تزریق ژل به بینی عبارتند از:

  • عدم انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین: بهتر است 2 تا 3 هفته بعد از تزریق، فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین متوقف شود. زیرا فعالیت‌های سنگین باعث تورم و خونریزی خواهد شد.
  • پرهیز از رفتن به استخر: رفتن به استخر، سونا و جکوزی باعث التهاب و تورم خواهد شد. به همین سبب توصیه می‌شود تا یک ماه از رفتن به این مکان‌ها خودداری شود.
  • استفاده از آنتی بیوتیک: برای جلوگیری از عفونت بهتر است افراد از آنتی بیوتیک تجویزی توسط پزشک استفاده کنند.
  • استفاده از کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد در ساعات ابتدایی بعد از تزریق باعث کاهش تورم می‌شود.

سایر نکات مراقبتی عبارتند از:

  • مصرف میوه‌جات تازه مانند پرتقال و آناناس
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی دو تا سه روز بعد تزریق
  • عدم ایجاد فشار روی بینی

آیا نتایج تزریق ژل به بینی دائمی است؟

تزریق ژل به بینی یک روش موقت و نیمه ماندگار محسوب می‌شود و به طور میانگین مدت زمان ماندگاری آن بین 3 ماه تا 3 سال متفاوت است. نوع ژل تزریق شده پارامتر اصلی تعیین کننده ماندگاری ژل است. به عنوان مثال ژل‌هایی از جنس اسید هیالورونیک به طور میانگین 6 ماه ماندگاری دارند. پزشکان برخی اوقات از ژل‌هایی به نام بلافیل استفاده می‌کنند که ماندگاری آنها چند سال است. بلافیل علاوه بر رفع نواقص بینی کاربردهای دیگر مانند رفع اسکارهای ناشی از جوش و رفع چین و چروک نیز دارد. این ژل تحت عنوان ژل دائمی شناخته می‌شود. پلی متیل متاکریلات و کلاژن مواد سازنده این ژل به حساب می‌آیند. استفاده از این محصول برای تزریق در داخل بینی بی خطر است؛ همچنین این ژل تاییدیه‌های سازمان غذا و داروی جهانی را دریافت کرده است. با وجود مزیت‌هایی که این ژل دارد؛ اما استفاده از آن برای برخی افراد محدودیت دارد که عبارتند از:

  • ممنوعیت برای افراد زیر 21 سال
  • ممنوعیت برای افراد حساس به کلاژن گاوی
  • ممنوعیت برای افراد مبتلا به حساسیت‌های شدید پوستی

نتایج تزریق ژل به بینی

معایب فیلر بینی

فیلر بینی با توجه به تمام مزیت‌هایی که دارد؛ معایبی نیز به دنبال دارد که این معایب باعث شده است که همچنان روش تهاجمی جراحی بینی مورد استقبال قرار بگیرد و روشی پرطرفدارتر باشد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که فیلر بینی مانند تمامی روش‌های زیبایی محدودیت‌هایی دارد که ممکن است این معایب و محدودیت‌ها با گذر زمان و پیشرفت علم پزشکی رفع شوند. برخی از مهم‌ترین معایب این روش عبارتند از:

  • نامناسب بودن برای برخی افراد: افرادی که برجستگی شدید در ناحیه تیغه بینی دارند؛ نمی‌توانند از این روش بهره بگیرند و باید روش جراحی باز را انتخاب کنند.
  • موقتی بودن: این روش روشی دائمی نیست و در طولانی مدت برای زیباجو هزینه زیادی به دنبال می‌آورد.
  • انسداد شریان‌های خونی: در صورت مراجعه به افراد غیرمتخصص و کم تجربه ممکن است عوارضی شدید مانند توقف جریان خون در شریان‌ها و انسداد شریان خون با فیلر به وجود بیاید.
  • محدودیت برای بیماران مبتلا به اختلالات خونی: این روش برای بیمارانی که اختلالات خونی دارند؛ روش مناسبی نیست.
  • عوارض جانبی: ممکن است این روش برای برخی افراد حالت تهوع را به دنبال آورد.

مراجعه به بهترین کلینیک برای تزریق ژل به بینی

اولین و مهم‌ترین قدم در تزریق ژل به بینی در تهران مراجعه به یک کلینیک معتبر است. زیرا مهارت، تخصص و بروز بودن پزشک مهم‌ترین نقش را در تعیین نتایج دارد. بهتر است قبل از مراجعه به یک پزشک خاص، سوابق پزشک و سطح رضایتمندی مراجعان را مورد بررسی قرار دهید. دکتر سعید شیرنگی یکی از بهترین دکتر تزریق ژل بینی در تهران متخصصان جراحی زیبایی است که برای برخی از مراجعان خود با توجه به فرم بینی آنها ژل بینی نیز تزریق می‌کند. تزریق ژل به بینی بعد از عمل زیبایی بینی نیز توسط این جراح انجام می‌شود. برخی افراد ممکن است بنا به دلایلی چون عدم مراقبت صحیح بعد از عمل، وارد شدن ضربه به بینی بعد از عمل یا مراجعه به متخصصان کم تجربه نتایج دلخواه را به دست نیاورده باشند و عمل مجدد برای آنها سخت و غیرممکن باشد؛ که در این صورت پزشک برای آنها در صورت لزوم ژل تزریق می‌کند.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *