جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از عمل بینی و کاهش تورم (تعداد دفعات تزریق و عوارض )

برخی از پزشکان تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی و یا همان کورتون را بعد از عمل بینی برای زیباجویان عزیز تجویز می‌کنند. دلیل تجویز این داروها کاهش میزان تورم بینی،  بهبود و یا کاهش میزان اسکار تشکیل شده روی پوست است. معمولا زمانی که افراد عمل زیبایی بینی انجام می‌دهند، بروز برخی عوارض چون ورم بینی اجتناب ناپذیر است و این افراد حداقل 6 ماه با ورم بینی بعد از عمل مواجه هستند و معمولا میزان ورم و دوره آن در افراد با بینی گوشتی که از پوستی ضخیم برخوردارند بیشتر است.  از اینرو برخی از افراد صبوری کافی برای کاهش ورم را نداشته و از پزشک تقاضای تزریق کورتون به بینی خود می‌نمایند.

شواهد نشان داده است که تزریق کورتون به بینی‌های گوشتی ( و نه استخوانی، چرا که ممکن است بافت‌های زیر پوستی را از بین ببرد) تا حدودی می‌تواند در بهبود اسکار و کاهش تورم ناشی از رینوپلاستی موثر واقع شود، ترجیحا انجام تزریق کورتون را به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی بسپارید تا به  شکلی درست و اصولی این کار را برای شما انجام دهد.

Complications-injection-cortone

مدت زمان تاثیر کورتون روی بینی عمل شده

در رابطه با مدت زمانی که طول می‌کشد تا کورتون تزریق شده به بینی اثر خود را بگذارد بسته به بدن فرد ممکن است اندکی متغیر باشد ولی به طور معمول حدودا بعد از یک هفته از تزریق این ماده از میزان تورم تا حدودی کاسته می‌شود ولی تا مشاهده تغییرات مشهود دو الی 3 هفته و گاها در برخی افراد 6 هفته پس از تزریق کورتون طول می‌کشد، بنابراین نیازی به نگرانی در صورت عدم مشاهده اثرات کورتون در هفته‌های اول بعد از تزریق نیست.

مطالب بیشتر: تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی

مدت زمان تاثیر کورتون روی بینی عمل شده

مطالب بیشتر: علت بروز آکنه و جوش صورت بعد از عمل بینی

موارد کاربرد تزریق کورتون پس از جراحی بینی

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، همه کسانی که تحت جراحی رینوپلاستی قرار می‌گیرند با میزانی از تورم و کبودی در بینی خود مواجه می‌شوند این مشکل در افراد با بینی‌های گوشتی که پوست ضخیمی نیز دارند بیشتر بوده و مدت زمان زیادی نیز طول می‌کشد تا از میزان آن کاسته شود به همین دلیل افراد در اثر کم طاقتی و عدم صبوری روی به استفاده از تزریق کورتون به بینی می‌آورند. از جمله کاربردهای کورتون می‌توان به کاهش میزان تورم و کبودی و نیز کاهش اسکار ناشی از جراحی اشاره کرد. در صورت وجود هر یک از موارد زیر، پزشک تزریق کورتون به بینی را تجویز می‌کند:

  • در صورت ضخیم بودن پوست نوک بینی
  • زمانی که عمل بینی از نوع عمل ترمیمی بینی باشد
  • زمانی که کاهش ورم بینی به خوبی پیش نرفته و در گذر زمان از میزان تورم کاسته نشود.

دفعات تزریق کورتون بعد از جراحی بینی چقدر باید باشد؟

اینکه چه تعداد دفعاتی نیاز به تزریق کورتون خواهید داشت به تصمیم پزشکتان بستگی دارد. ولی به طور معمول تزریق کورتون بعد از عمل بینی را می‌توان حدود 4 بار انجام داد، و اولین تزریق نیز 1 الی دو ماه بعد از جراحی  در صورتی که از میزان تورم بینی کاسته نشده باشد در حد غلظت 10 سی سی انجام می‌گیرد. در صورتی که جراح متخصص شما تشخیص دهد نیاز به تزریق نوبت دوم یا سوم کورتون دارید با بررسی سرعت بهبودی بینی شما زمان تزریق نوبت بعدی استروئید کورتون برای بینی شما را مشخص می‌کند. ولی متخصصین بر این باور هستند که میان دو نوبت تزریق کورتون حداقل باید زمانی ما بین ۶ الی ۸ هفته فاصله وجود داشته باشد.

مطالب بیشتر: جراحی پره های بینی

ایا تزریق کورتون عوارضی دارد؟

تورم و کبودی بعد از عمل بینی از جمله عوارض جانبی است که معمولا منجر به اضطراب افراد و نارضایتی از نتیجه جراحی می‌گردد.  به همین دلیل گاها برخی افراد روی به استفاده از کورتون به عنوان عاملی برای کاهش میزان تورم و نیز بهبود اسکار ناشی از این جراحی می‌آورند غافل از اینکه این ماده در مقابل تنها نفعی که برای بدن دارد و آن هم بهبود زودتر از موعد میزان تورم بینی است برخی عوارض جانبی طولانی مدت و شاید جبران ناپذیری به جای می‌گذارد. از جمله مهمترین عوارض مصرف کورتون تضعیف سیستم ایمنی بدن است، از سایر عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از استخوان‌سازی و رسوب کلسیم در استخوان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • از میزان جذب کلسیم در بدن کاسته می‌شود.
  • مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کاهش می‌یابد.
  • افسردگی و اختلالات خلقی بروز می‌کند.
  • اشتهای افراد افزایش یافته و به دنبال آن فرد افزایش وزن پیدا می‌کند.
  • مشکلات چشمی مانند کاهش بینایی و یا بروز آب مروارید افزایش می‌یابد.
  • در صورت استفاده مداوم از کورتون‌ها عضلات تحلیل می‌روند.
  • دقت داشته باشید که کورتون باید به مقدار لازم تزریق شود وگرنه ممکن است با از بین بردن بافت اسکار مفید بینی، باعث فرورفتگی عمیق و قابل مشاهده در بینی ‌شود.

ایا تزریق کورتون عوارضی دارد؟

مطالب بیشتر: برش جراحی بینی کدام قسمت انجام می شود

نکات بعد از تزریق کورتون به بینی

صرفنظر از اینکه آیا تزریق کورتون به بینی خود انجام داده‌اید یا نه شما باید طبق روال به انجام مراقبت‌های بعد از عمل بینی خود بپردازید  تا هر چه سریعتر از میزان عورض جانبی بعد از عمل کاسته شده و نتایج حاصل از آن نمایان شود. از جمله مراقبت‌های بعد از جراحی بینی و تزریق کورتون به بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل یک ماه پس از جراحی از انجام فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. چرا که ممکن است منجر به افزایش فشار خون و آسیب به بافت بینی و نیز افزایش التهاب و تورم شوید.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون تا زمانی که پزشکتان اجازه دهد ممنوع است.
  • استفاده از کمپرس سرد در طول دو روز اول بعد از عمل جراحی را فراموش نکنید. قرار دادن کمپرس سرد البته نه به طور مستقیم بلکه به صورت پیچیده درون یک پارچه نرم بر روی گونه‌ها می تواند کمک شایانی به کاهش تورم و کبودی بکند.
  • از لمس بینی تا اطلاع ثانوی خودداری کنید.
  • از خم کردن سر خود به سمت پاین خودداری کنید چرا که با اینکار ممکن است جریان خود به سر و بینی را افزایش داده و منجر به تورم گردید.
  • از آنجایی که نور خورشید می‌تواند مستقیماً روی پوست تأثیر بگذارد، لازم است در دوره پس از عمل تا حد امکان از نور خورشید محافظت شود.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *