جراحی بینیمقالات

دلایل حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی

همانطور که مطلع هستید سال‌هاست عمل زیبایی بینی در کشور ما طرفداران زیادی دارد و هر سال بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. با توجه به حساسیت بسیار بالایی که عمل بینی دارد، نمی‌توان به هر دکتری برای این عمل اعتماد کرد. بهترین دکتر جراحی بینی باید بتواند با کمترین عوارض بعد از عمل، بینی را جراحی کند. یکی از شایع‌ترین مشکلات بعد از عمل بینی، حالت تهوع یا استفراغ است. حالت تهوع بعد از عمل بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها مواد مورد استفاده برای بیهوشی است.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافیک تهوع بعد از جراحی بینی
اینفوگرافیک تهوع بعد از جراحی بینی

درمان حالت تهوع بعد از عمل بینی بستگی به شدت حالت تهوع دارد. گاهی اوقات با یک نسخه ساده این مشکل حل می‌شود اما در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به مصرف داروهای مختلف و مراجعه چندین و چندباره باشد. شدت استفراغ بعد از عمل بینی ممکن است با کاهش یا افزایش دوز داروی بیهوشی، کم و زیاد شود. بدین‌ترتیب انتخاب داروی بیهوشی یکی از مهمترین مراحل عمل زیبایی بینی به شمار می‌رود.

مطالب بیشتر: خوابیدن بعد از عمل بینی

علت بالا آوردن خون بعد از عمل بینی

بالا آوردن خون بعد از عمل بینی موضوعی است که بسیاری از افراد به دنبال علت آن هستند زیرا این عارضه ممکن است با نگرانی‌های بسیار زیادی همراه باشد. بالا آوردن یا استفراغ بعد از عمل بینی، علامت چندان نگران‌کننده‌ای نیست. برخی از افراد ممکن است نسبت به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشند و این موضوع منجر به حالت تهوع و در نهایت استفراغ می‌شود. گاهی اوقات ممکن است عدم داشتن تخصص و مهارت کافی پزشک، علت به وجود آمدن این عارضه باشد. بعضی از افراد ممکن است مشکلات حادتری داشته و برای مثال دچار استفراغ خونی شوند. در صورت بروز چنین نشانه‌ای بهتر است هر چه زودتر پزشک خود را در جریان بگذارید.

در هر صورت باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شود تا بتوان روزهای نخست بعد از عمل را به خوبی پشت سر گذاشت و کم کم با گذشت زمان همه چیز به حالت اولیه بر‌گردد. بدین ترتیب اولین نکته‌ای که بعد از عمل بینی باید به آن توجه داشته باشید، حفظ خونسردی و داشتن آرامش است. استرس بعد از عمل می‌تواند برای شما مضرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

علت بالا آوردن خون بعد از عمل بینی

مطالب بیشتر: عمل بینی استخوانی

پیشگیری از تهوع بعد از جراحی بینی

روش‌های بسیاری برای پیشگیری از تهوع بعد از جراحی بینی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود در کاهش عوارض بعد از عمل تاثیرگذار هستند. یکی از مهمترین و شاید بهترین این روش‌ها که در طب سنتی نیز تایید شده، استفاده از زنجبیل است. زنجبیل دارای ترکیبات ضد‌تهوع بوده که این موضوع کمک می‌کند تا از بروز حالت تهوع پیشگیری نماید.

پیشگیری از استفراغ بعد عمل بینی

برای حالت تهوع بعد از عمل بینی چه باید کرد؟

درمان تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی کار چندان مشکلی نیست و پزشک معالج به راحتی می‌تواند با یک نسخه این کار را انجام بدهد. البته این موضوع که دکتر باید دارای تخصص لازم باشد نیز حائز اهمیت است. معمولا برخی از پزشکان ممکن است به خاطر کمبود تجربه کافی نتوانند به راحتی مشکلات بعد از عمل بینی را رفع کنند. این موضوع ممکن است باعث مشکلات بیشتر بعد از عمل بینی شود.

داروهای ضدتهوع بسیار زیادی را می‌توان در داروخانه‌های پیدا کرد. اما هر کدام از آن‌ها برای حالتی خاص تولید شده‌اند. بدین ترتیب یک نسخه واحد برای همه افرادی که دچار حالت تهوع بعد از جراحی بینی می‌شوند، وجود ندارد. باید همه شرایط فرد به طور کامل بررسی شود تا بتوان تصمیم مناسبی برای اینکه از چه دارویی برای او استفاده شود، اتخاذ گردد.

دلیل حالت تهوع بعد از رینوپلاستی حساسیت به ماده بیهوشی
عوامل موثر بر انتخاب دارو برای درمان حالت تهوع
  1. سن و وزن فرد
  2. شدت حالت تهوع
پیشگیری از حالت تهوع
  1. اطلاع دادن به متخصص  از سابقه حساسیت خود به ماده بیهوشی
  2. مصرف زنجبیل به دلیل داشتن ترکیبات ضد تهوع

مطالب بیشتر: کاهش بویایی بعد از عمل بینی

عوامل موثر در انتخاب داروی مناسب برای درمان تهوع بعد از عمل بینی

سن متقاضی

چنانچه فرد دارای سن کمتر از 16 سال باشد، ممکن است با عوارض شدیدتری مواجه شود. بدین ترتیب نیاز است داروهای مناسبی برای این افراد تجویز شود تا هم با سن آن‌ها تناسب داشته باشد و هم بتواند حالت تهوع بعد از عمل بینی را از بین ببرد.

وزن متقاضی

معمولا شدت حالت تهوع در افرادی که وزن بالایی دارند، بیشتر است. به همین خاطر برای این افراد باید داروهای قوی‌تری را تجویز نمود تا بتوان سریع‌تر استفراغ بعد از عمل بینی را از بین برد.

شدت حالت تهوع بعد از جراحی بینی

معمولا همه افرادی که دچار تهوع بعد از عمل بینی می‌شوند، از نظر شدت حالت تهوع و استفراغ با هم یکسان نیستند. هر چه شدت استفراغ بعد از عمل بینی بیشتر باشد، داروهای قوی‌تری نیاز است تا بتوان این مشکل را درمان کرد. از این رو باید با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید تا پزشک جراح تصمیم‌گیری مناسبی برای انتخاب داروهای قطع‌کننده حالت تهوع و استفراغ اتخاذ نماید.

درمان تهوع عمل بینی

مطالب بیشتر: سردرد بعد از عمل بینی

نتیجه گیری درباره تهوع بعد از عمل بینی

با توضیحاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، متوجه شدیم که انتخاب پزشک، گام بسیار بلندی برای موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی بینی است زیرا انتخاب غلط پزشک می‌تواند عمل زیبایی بینی را تبدیل به عملی پرعارضه نماید. دکتر سعید شیرنگی یکی از بهترین متخصصان در حوزه جراحی زیبایی بینی محسوب می‌شود. انجام عمل‌های موفق و رضایت مراجعین قبلی، بزرگترین سرمایه هر پزشک می‌باشد. دکتر شیرنگی با دانش علمی و مهارت عملی که در این سال‌ها کسب کرده، توانسته است کمک ویژه‌ای به افراد متقاضی جراحی زیبایی بینی نماید.

عوارض جانبی ناشی از انجام جراحی بینی

این مسأله کاملاً طبیعی است که بعد از رینوپلاستی دچار عوارضی همانند حالت تهوع و استفراغ شویم اما عوارض جراحی بینی تنها به دو مورد ختم نشده و موارد دیگر را نیز به همراه دارد که البته براساس نحوه عمل، میزان توجه به نکات مراقبتی در دوره نقاهت و شرایط بدنی فرد، شدت و نوع عوارض بعد از عمل بینی متفاوت خواهند بود:

  1. ممکن است افراد حس بویایی خود را از دست بدهند. این اتفاق تنها برای مدت کوتاهی رخ داده و پزشک کمک می‌کند تا بتوانید احساس بویایی خود را سریعا به دست بیاورید.
  2. قطعاً در محل جراحی دچار ورم و کبودی خواهید شد زیرا پوست دستکاری شده و بدن در حال ترمیم زخم‌ها است.
  3. عمده افراد بعد از عمل بینی دردی را احساس می‌کنند که با مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط متخصصین این درد برطرف خواهد شد.
  4. ممکن است در محل زخم‌ها، اسکار تشکیل شود. این موضوع به مهارت متخصص برای بخیه زدن و توجه به نکات مراقبتی در دوره نقاهت بستگی دارد.
  5. ممکن است برخی از افراد بنا به دلایلی دچار خونریزی شوند که این مسأله می‌تواند خطرناک باشد و باید سریعاً موضوع را با متخصص در میان بگذارید.

نکات مراقبتی جهت پیشگیری از عوارض جانبی بعد از جراحی بینی

  1. تغذیه شما نقش بسیار مهمی برای جلوگیری یا کاهش عوارض دارد. برای مثال خوردن غذا‌های شور یا غذا‌های سرخ کردنی باعث تشدید ورم پوست خواهد شد. تا مدتی این خوراکی‌ها را کنار بگذارید. همچنین خوردن خوراکی‌های سفت به دلیل فشاری که به بینی وارد می‌کند باعث از دست رفتن نتیجه جراحی شده و حتی می‌تواند منجر به خونریزی گردد.
  2. برای چسب زدن بینی، تمامی مراحل گفته شده توسط متخصص را با دقت انجام دهید تا ناخواسته باعث ضربه به بینی و یا دستکاری نتیجه جراحی نشوید.
  3. شستن بینی از زمانی که متخصص اجازه می‌دهد، اهمیت زیادی برای جلوگیری از عفونی شدن زخم‌ها و افزایش سرعت ترمیم آن‌ها دارد.
  4. تا زمانی که متخصص توصیه کرده است، خندیدن، حرف زدن و گریه کردن از جمله احساساتی هستند که باید از بروز آن‌ها جلوگیری شود زیرا علاوه بر اینکه بر نتیجه جراحی تأثیر می‌گذارند، عوارض همانند خونریزی را بیشتر خواهند کرد.
  5. به هیچ عنوان نباید بینی خود را دستکاری کنید بنابراین ماساژ دادن و یا حتی آرایش کردن اطراف بینی نیز ممنوع است.
  6. در راستای جلوگیری از افزایش ورم و کبودی پوست، خودداری از رفتن به محیط‌های گرم و آفتابی نیز بسیار مهم است.

مطالب بیشتر: عمل بینی گوشتی

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *