جراحی بینیمقالات

عمل بینی در افراد دارای بیماری تیروئید

غده تیروئید غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است که به عنوان یکی از مهم‌ترین غدد درون ریز بدن شناسایی شده است و بسیاری از فعالیت‌های مهم بدن از جمله سوخت و ساز را تنظیم می‌کند. در خصوص بیماری تیروئید و عمل بینی سوالات زیادی مطرح می‌شود. بیماری‌های زیادی از جمله پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید مربوط به این غده هستند که می‌توانند در روند جراحی بینی مشکلاتی ایجاد کنند. کم کاری تیروئید و عمل زیبایی بینی یکی از مباحث چالش برانگیز است؛ زیرا مبتلایان به کم کاری تیروئید دارای مشکلاتی از جمله حساسیت نسبت به داروهای بیهوشی هستند به همین سبب بیماران قبل از انجام عمل جراحی باید زیر نظر متخصص غدد قرار بگیرند و بیماری خود را کنترل کنند.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافیک بیماری تیروئید و جراحی بینی
اینفوگرافیک بیماری تیروئید و جراحی بینی

بیماران مبتلا به پرکاری و کم کاری تیروئید زمانی می‌توانند عمل بینی خود را با خیال راحت انجام دهند که غده تیروئید آنها به حالت یوتایرویید یا خوب کار در بیاید. برای اینکه تاثیر بیشتر بیماری‌های تیروئید در روند جراحی عمل بینی آشنا شوید در ادامه مطلب انواع تیروئید و علائم آن مورد بررسی قرار می گیرد.

مطالب بیشتر: جراحی انحراف بینی

 انواع تیروئید و علائم آن

بیماری‌های تیروئید انواع مختلفی دارند که دو نوع کم کاری و پرکاری تیروئید، شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع آن‌ها هستند. در بیماری پرکاری تیروئید، هورمون‌های تیروئیدی، بیش از حد ممکن تولید می‌شوند و بافت‌های بدن، هورمون بیش از نیاز خود را دریافت می‌کنند. بزرگ شدن غده تیروئید می‌تواند یکی از نشانه‌های این بیماری باشد.

علائم پرکاری تیروئید:

  1. خم شدن انگشتان دست یا پا
  2. تغییر در سیکل قاعدگی
  3. کاهش حجم عضلات
  4. افزایش ضربان قلب تا ۱۲۰ ضربه در دقیقه
  5. بیرون زدگی چشم‌ها در صورت مبتلا شدن به تیروئید چشمی
  6. قرمزی صورت
  7. ریزش مو و لرزش دست
  8. جدا شدن ناخن از بستر
  9. افزایش فشار خون
  10. تحریک‌پذیر شدن بدن
  11. تعریق زیاد
  12. بزرگ شدن سینه در مردان

کم کاری تیروئید:

کم کاری تیروئید کاملا برعکس پرکاری تیروئید است و در آن، هورمون‌های تیروئید به میزان کمتر تولید می‌شوند و بافت‌های بدن کمتر از میزان نیاز خود هورمون دریافت می‌کنند. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

  1. کاهش ضربان قلب
  2. ایجاد مشکل در حافظه
  3. حساس شدن بدن به سرما
  4. خشک شدن پوست، مو و ناخن
  5. احساس ضعف در بدن
  6. احساس خستگی مفرط و زودرس
  7. حساس و زودرنج شدن
  8. کاهش اشتها
  9. کاهش فشار خون
  10. کاهش ضربان قلب
  11. ضعف عضلانی

علائم کم کاری تیروئید

با توجه به علائمی که کم کاری تیروئید در افراد ایجاد می‌کند، نباید از تاثیر این عارضه بر جراحی بینی غافل شد. از آنجایی که ضربان قلب این افراد آهسته‌تر از حد معمول است و فشار خون آن‌ها نیز پایین است، ممکن است در طول  عمل جراحی و پس از تزریق داروی بیهوشی، دچار افت بیشتر فشار خون و کاهش تنفس شوند و دیرتر از حد معمول به هوش بیایند. به همین سبب باید در خصوص شرایط بیهوشی عمل بینی در کم کاری تیروئید تمهیدات لازم در  نظر گرفته شود تا مشکلی برای این افراد به وجود نیاید.

مطالب بیشتر: عمل بینی بدون بیهوشی

شرایط عمل بینی در افراد با تیروئید پرکار چگونه است؟

افرادی که به تیروئید پرکار مبتلا هستند، با توجه به شرایط خاصی می‌توانند عمل بینی را انجام دهند. اگر بیماری این افراد از نوع خفیف باشد و تحت نظر متخصص غده تیروئید قرار گرفته باشند، برای انجام عمل، مشکلی ندارند. در غیر این صورت ممکن است برای بیمار مشکلاتی رخ دهد. متخصص غدد برای اینکه بیمار بتواند با خیال راحت مجوز عمل بینی را دریافت کند، داروهایی تجویز می‌کند. داروهایی مانند متی‌مازول و پروپیل تیواوراسیل جزء این داروها هستند.

در صورتی که تیروئید پرکار فرد  تحت کنترل قرار نگیرد، ممکن است بیمار در طی عمل جراحی به علت استرسی که به بدن وارد می‌شود، دچار طوفان تیروئیدی شود. طوفان تیروئیدی باعث بی‌قراری بدن، نارسایی قلبی و سکته قلبی می‌شود. ریتم تند و نامنظم قلب، از علائم طوفان تیروئیدی است. در صورت رخ دادن طوفان تیروئیدی، بیمار سریعاً در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و داروهای ضد تیروئید دریافت می‌کند.

ارتباط بیماری تیروئید با عمل بینی
  1. متخصص باید مطمئن شود که خونریزی در زمان جراحی، مشکلی برای فرد مبتلا به بیماری تیروئید وارد نمی‌کند.
  2. همچنین مشکلات تیروئید باعث نامنظمی ضربان قلب نیز می‌شوند پس جراح بینی باید مطمئن شود که بیماری کنترل شده و در حین رینوپلاستی مشکلی رخ نمی‌دهد.
داروهای تجویز شده برای بیماران تیروئیدی جهت عمل بینی
  1. متی‌مازول
  2.  پروپیل تیواوراسیل

عمل بینی در افراد تیروئید پرکار

 ارتباط کم کاری تیروئید و عمل بینی

همانطور که در سرتیترهای قبل اشاره شد، بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است به داروهای بیهوشی حساسیت دهند اما این همه ماجرا نیست و ممکن است عوارض دیگری نیز گریبان‌گیر این بیماران شود.

در کم کاری تیروئید و عمل جراحی بینی پزشک باید دقت کند که فرد بیمار نسبت به از دست دادن خون واکنش نشان ندهد. در صورتی که کم کاری تیروئید از نوع شدید باشد، بیمار ممکن است نسبت به از دست دادن خون و استرسی که به بدن وارد می‌شود، واکنش شدید نشان دهد و دچار اغمای میگزدم شود. افت شدید فشار خون، کاهش سدیم خون، کاهش شدید ضربان قلب و کاهش دمای بدن و کاهش دم و بازدم از عوارض عمل بینی در کم کاری تیروئید هستند. در صورتی که بیمار در عمل جراحی، این واکنش‌ها را بروز دهد، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و هورمون های تیروئیدی و استروئیدی دریافت می‌کند.

تاثیرات کم کاری تیروئید و عمل بینی

شرایط بیهوشی در افراد تیروئید کم کار

با توجه به اثرات متعدد هورمون تیروئید در تقریباً تمام سیستم‌های بدنی، عوارض ناشی از داروهای بیهوشی در مبتلایان به اختلال عملکرد تیروئید متعدد و متنوع است. فشارهای وارده در طول بیهوشی و بعد از عمل ممکن است اختلالات تیروئیدی را تشدید کند و به طور بالقوه باعث بروز برخی عارضه‌های ناخواسته شود. بنابراین، درک مکانیسم‌هایی که بیماری تیروئید ممکن است جراحی و بهبودی پس از عمل را پیچیده کند، برای پزشک بسیار مهم است. به عنوان مثال با توجه به اینکه افت فشار خون حین عمل در بیمارانی که کم ‌کاری تیروئید دارند بیشتر از افراد سالم است، پزشک و دستیارانش باید دائما شرایط فشار خون و ضربان قلب بیمار را چک کنند و در صورت نیاز زمان بیهوشی را کم کنند و از داروهای مقابله کننده با افت فشار استفاده نمایند.

به طور کلی کسانی که مبتلا به هیپوتیروئیدیسم هستند و تحت بیهوشی قرار می‌گیرند، تاخیر در بهبودی (نسبت به افراد سالم) نخواهند داشت و از این حیث روندی طبیعی را طی خواهند کرد. بنابراین، بیهوشی در بیماران مبتلا به کم‌ کاری تیروئید با افزایش خطر چندین عارضه جزئی بعد از عمل همراه خواهد بود که باید در طول مراقبت‌های بیهوشی و جراحی پیش‌بینی و پیش‌گیرانه مدیریت شوند.

مطالب بیشتر: رینوپلاستی

مراقبت های بعد از عمل بینی

به همان اندازه که انتخاب بهترین جراح برای رسیدن به نتیجه ‌ایده‌آل از رینوپلاستی اهمیت دارد، توجه به توصیه‌های مراقبتی او در دوره نقاهت نیز بی‌تأثیر نبوده و به جرات می‌توان به اندازه عملکرد متخصص، تعیین‌کننده نتیجه خواهد بود. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید:

  1. بهتر است براساس توصیه متخصص، مصرف دخانیات و الکل را حداقل یک ماه کنار بگذارید. البته چنین کاری کمک می‌کند تا شما این دو عادت نادرست را برای همیشه ترک کنید.
  2. با توجه به اینکه کوچکترین تغییر در وضعیت خون می‌تواند احتمال خونریزی را بالا ببرد بنابراین حداقل به مدت یک هفته مصرف دارو‌های رقیق‌کننده، مکمل‌های گیاهی حاوی ویتأمین ‌ای را کنار بگذارید.
  3. هر گونه اقدامی که باعث دستکاری بینی عمل شده می‌شود مانند ضربه زدن به بینی، خارش، فین کردن، خمیازه کشیدن، خندیدن با صدای بلند و… همه این عوامل نتیجه جراحی را به طور کامل از بین می‌برند و حتی ممکن است باعث خونریزی می‌شود.
  4. به شما توصیه می‌کنیم تا زمانی که پزشک به شما توصیه می‌کند در زمان خواب، سر را بالاتر از بدن قرار داده و دو طرف خود را با بالش محصور کنید تا احتمال جابجایی و خوابیدن به شکم وجود نداشته باشد.
  5. مصرف سبزی، میوه، آبمیوه‌های تازه و طبیعی و نوشیدن آب کافی به کاهش عوارضی همانند ورم، التهاب و کبودی و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد کرد.
  6. تا مدتی نباید به محیط‌های گرم و آفتابی بروید چون احتمال خونریزی بالا می‌رود.

 سخن آخر درباره عمل بینی و بیماری تیروئید

بیماری‌های مربوط به غده تیروئید مانند کم کاری و پرکاری تیروئید، می‌توانند در روند عمل جراحی، مشکل آفرینی کنند به همین سبب توصیه می‌شود افراد مبتلا به این بیماری‌ها تحت نظر متخصص غدد قرار بگیرند و بعد از اینکه بیماری آن‌ها کنترل شد و حداقل به نوع خفیف رسید، عمل جراحی را انجام دهند. بیهوشی در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، تحت شرایط خاصی انجام می‌شود. مهارت و دانش جراح بینی می‌تواند در روند کنترل شرایط عمل، بسیار تأثیرگذار باشد به همین سبب به این افراد توصیه می‌شود که نزد متخصصین حاذق، عمل جراحی را انجام دهند. دکتر سعید شیرنگی از بهترین جراحان بینی است که با توجه به شرایط بیمار و وضعیت سلامتی او شرایط را برای عمل جراحی فراهم می‌کند.

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

مطالب بیشتر: جراحی قوز بینی

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *