جراحی بینیمقالات

عمل جراحی انحراف تیغه بینی + عکس قبل و بعد عمل

تیغه بینی یا سپتوم، دیواره نازک استخوانی و غضروفی است که سوراخ‌های راست و چپ بینی را از هم جدا می‌کند. وقتی این تیغه به یک طرف متمایل شود، انحراف بینی به وجود می‌آید که می‌تواند در تنفس اختلال ایجاد کند. جراحی انحراف بینی (یا سپتوپلاستی) یک راه موثر برای ترمیم و اصلاح این مشکل است که باید توسط یک پزشک مجرب انجام شود. جراحی باز و جراحی بسته، از انواع عمل انحراف بینی به حساب می‌آیند که تفاوتشان در محل برش در بینی است؛ در عمل زیبایی بینی به روش بسته، جراح برش را در ناحیه داخلی سوراخ بینی ایجاد می‌کند و پوست بینی به سمت بالا جمع نمی‌شود.

فهرست محتوا

اینفوگرافی جراحی انحراف بینی
اینفوگرافی جراحی انحراف بینی

هزینه جراحی انحراف بینی بسته و باز تقریبا در یک رنج هستند با این حال ممکن است بسته به میزان انحراف و مشکلات بینی، قیمت متغیری داشته باشد. دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک، با چندین سال سابقه درخشان در جراحی انحراف بینی در تهران، تمام ایرادات و نقایص بینی را طی یکبار جراحی از بین خواهند برد.

برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت نوبت با مشاورین زیبایی ما تماس بگیرید. 

شماره تماس: 09108822057

نمونه عکس های قبل و بعد عمل انحراف بینی

در ادامه چند نمونه عکس قبل و بعد عمل انحراف بینی را مشاهده می‌کنید. اگر از خود می‌پرسید که از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم یا خیر حتما توسط جراح معاینه شوید. علائمی مثل کج بودن تیغه بینی، اختلال در تنفس طبیعی از طریق بینی، مشکلات ساختار داخلی بینی و … نشانگر این است که به وضعیت بینی خود باید رسیدگی کنید. اگر ساکن تهران یا کرج هستید همین حالا می‌توانید نوبت معاینه خود را توسط دکتر سعید شیرنگی به صورت آنلاین رزرو کنید.

جراحی انحراف بینی
عکس قبل و بعد عمل انحراف بینی

عکس قبل و بعد عمل انحراف بینی

عوارض عمل بینی چیست؟

عکس قبل و بعد عمل انحراف بینی

دلایل انحراف بینی چیست؟

  1. بیماری‌های خاص: مانند برخی سندروم‌های ژنتیکی که در حین رشد جنین در اثر جهش به وجود می‌آید، می‌تواند موجب انحراف تیغه بینی شود و از بدو تولد مشخص هستند.
  2. آسیب به بینی: انحراف تیغه بینی همچنین می‎تواند در نتیجه صدمه‌هایی باشد که باعث می‌شود تیغه بینی از موقعیت طبیعی خود خارج گردد. در نوزادان، چنین صدمه‌هایی ممکن است در هنگام زایمان رخ دهد. در کودکان و بزرگسالان نیز، طیف وسیعی از حوادث ممکن است منجر به آسیب بینی و انحراف تیغه بینی شود. ضربه به بینی معمولاً در هنگام ورزش‌های گروهی، فعالیت‌های خشن مانند کشتی یا در تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.
  3. افزایش سن: روند طبیعی افزایش سن ممکن است ساختارهای بینی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث انحراف سپتوم در طول زمان شود.
  4. تورم: تورم و تحریک حفره‌های بینی (رینیت) یا حفره‌های سینوسی (رینوزینوزیت) نیز می‌تواند موجب تنگ شدن مجرای بینی از سمت تیغه شده و منجر به انسداد بینی گردد.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟

در برخی افراد میزان انحراف بینی به قدری زیاد است که با چشم قابل مشاهده می‌باشد و نیاز به هیچگونه بررسی اضافه ندارد. اما در برخی افراد این انحراف با بروز برخی علائم مشخص می‌شود که عبارتند از:

  1. مشکل در تنفس: شاید رایج‌ترین علامت مربوط به انحراف تیغه بینی، مشکل در تنفس باشد که عبور هوا از مجرای بینی را دشوارتر می‌کند. این مسئله در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا سینوزیت، به یک مشکل تبدیل خواهد شد.
  2. گرفتگی بینی: انحراف تیغه بینی می‌تواند باعث بروز گرفتگی بینی شود زیرا مجراهای کج اغلب در پاکسازی مخاط‌ها دچار مشکل خواهند شد. این عارضه می‌تواند فشار ایجاد کند که ممکن است منجر به سردرد سینوسی یا درد در اطراف سینوس‌ها شود. اگر مرتباً این نوع سردرد را همراه با گرفتگی بینی تجربه می‌کنید، ممکن است تیغه بینی انحراف داشته باشد.
  3. خون دماغ شدن: خون دماغ شدن، معمولاً افرادی که انحراف تیغه بینی دارند را آزار می‌دهد. انحنای غیرطبیعی تیغه بینی می‌تواند نفس کشیدن از طریق بینی را دشوار کند و باعث خشک بینی شود. خشکی بینی موجب ترک‌خوردگی و شکافتگی لایه داخله بینی می‌شود که در نهایت باعث خونریزی می‌گردد.
  4. خروپف زیاد: انحراف تیغه بینی می‌تواند جریان هوا را از طریق حفره‌های بینی مسدود کند. این انسداد می‌تواند باعث ایجاد تنفس پر سر و صدا یا همان خروپف غیرطبیعی با صدای بلند یا نامنظم شود.
  5. عفونت های سینوسی: ابتلای مداوم به سینوزیت ممکن است نتیجه انحراف تیغه بینی باشد. در واقع این انحراف مانع از مرطوب‌سازی طبیعی بینی می‌شود بنابراین باکتری‌ها در حفره بینی جمع می‌شوند و احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟

مشکلات انحراف بینی در کودکان

برای اینکه بافت بینی در کودکان مستحکم‌تر و مقاومتر گردد مدت زمانی طول خواهد کشید بنابراین کودکان در این مدت در معرض خطر انحراف تیغه بینی قرار دارند. انحراف سپتوم در کودکان می‌تواند به دو صورت ایجاد شود. این بیماری می‌تواند ناشی از یک اختلال مادرزادی (در بدو تولد دچار این مشکل می‌شود) یا در اثر ضربه به بینی حین بازی یا برخورد با یک جسم سخت و یا تصادف ایجاد شود.

بسیاری از کودکان به دلیل آسیبی که در طول فرآیند زایمان رخ می‌‎دهد دچار انحراف سپتوم می‌شوند. برخی دیگر در صورتی که بینی خود را برای مدت طولانی به دیواره رحم فشار دهند ممکن است در حالی که هنوز در رحم هستند دچار انحراف تیغه بینی شوند. علائم انحراف تیغه بینی در کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. گرفتگی بینی
  2. انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی
  3. عفونت‌های مکرر سینوسی
  4. سردرد و/یا درد صورت
  5. خلط پشت گلو
  6. خونریزی‌های مکرر بینی
  7. تنفس پر سر و صدا در هنگام خواب

انحراف بینی و عطسه زیاد

یکی از نشانه‌های ساختار نابسامان بینی و به عبارتی انحراف تیغه بینی عطسه‌های مکرر و آبریزش بینی است. بیماری‌هایی مانند رینیت و سینوزیت در واقع نشانه‌هایی از وجود نابسانانی در ساختار بینی هستند، که در اکثر موارد  ممکن است آنها را به عنوان آلرژی تشخیص داده و برای مدتی علائم را با تجویز برخی داروهای آنتی‌هیستامین کاهش دهند در حالیکه در بیشتر موارد مشکل در سپتوم بینی است که در جای صحیح خود قرار نگرفته است و نیاز به سپتوپلاستی دارد.

جراحی انحراف بینی چگونه است؟

  1. ابتدا پزشک قبل از شروع جراحی انحراف بینی، برای بررسی میزان انحراف و مقدار ناهنجاری مجاری هوا، توصیه می‌کند که از بینی، با اشعه ایکس، عکسبرداری شود. همچنین برای بررسی وضعیت حاکم بر بدن فرد، یک آزمایش خون ساده درخواست می‌کند.
  2. مدت زمان عمل انحراف بینی بسته به پیچیدگی شرایط، از 30 تا 90 دقیقه خواهد بود.
  3. بسته به آنچه که فرد و پزشک تصمیم می گیرند، بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام خواهد شد.
  4. با شروع عمل، جراح یک برش در یک طرف بینی ایجاد خواهد کرد تا به تیغه بینی دسترسی پیدا کند. سپس غشای مخاطی را که محافظ تیغه سپتوم است را بالا می‌برد و در نهایت تیغه انحرافی به موقعیت مناسب منتقل می‌شود. طی این عمل، هرگونه مانعی (مانند قطعات اضافی استخوان یا غضروف) از سر راه تنفسی برداشته می‌شود.
  5. آخرین مرحله جراحی، تغییر موقعیت غشای مخاطی بینی است که برای نگه داشتن تیغه و غشا ممکن است به بخیه زدن نیاز باشد.

جراحی انحراف بینی به روش باز و بسته

عمل انحراف بینی بدون زیبایی را بسته به پیچیدگی انحراف تیغه بینی، می‌توان به صورت بسته یا باز انجام داد. هنگامی که این عمل به صورت بسته انجام می‌شود، یک برش کوچک در پوشش داخلی بینی به نام مخاط ایجاد می‌شود تا دسترسی به غضروف و استخوان تیغه بینی فراهم شود. بسته به نیاز هر بیمار، ممکن است قسمت‌هایی از سپتوم به طور کامل برداشته شود، تراشیده شود، جابجا شود، یا با گرافت بازسازی شود.

سپتوپلاستی باز نیز همانند روش رینوپلاستی باز است که در آن با ایجاد یک برش ظریف بین سوراخ‌های بینی پوست را از بافت زیرین جدا کرده و با در معرض قرار دادن کامل اجزای بینی انحرافات و نواقص سپتوم را برطرف می‌کنند.

بهترین سن برای جراحی انحراف بینی

انحراف سپتوم می‌تواند در نتیجه آسیب ایجاد شود یا به دلیل تغییرات در دوران بلوغ باشد زیرا ویژگی‌های صورت در دوران بلوغ مشخص‌تر می‌شود. در بسیاری از موارد، ممکن است نیازی به انجام سپتوپلاستی نباشد، اما برای برخی افراد، انحراف سپتوم می‌تواند بر زندگی روزمره‌شان تأثیر منفی بگذارد. اگر مشکلات تنفسی کیفیت زندگی افراد را پایین بیاورد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که انحراف سپتوم خود را اصلاح کند.

بهترین سن برای رفع انحراف سپتوم هنوز بین پزشکان مورد بحث است. انحراف تیغه بینی معمولا در کودکان علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهد با اینحال در صورتی که مشکلاتی برای کودک ایجاد شود از جمله اینکه کودک دچار  عفونت‌های مکرر سینوسی شود، مشکل خواب در طول شب داشته باشد یا به دلیل خشکی مجاری بینی دچار خونریزی شود می‌توان عمل سپتوپلاستی را در کودکی نیز انجام داد، در غیر اینصورت معمولاً سپتوپلاستی تا سنین نوجوانی توصیه نمی‌شود. حداقل سن برای جراحی انحراف تیغه بینی در دختران 16 سالگی و برای پسران  17 یا 18 است.

دلایل انحراف بینی روش‌های تشخیص انحراف بینی روش‌های درمان انحراف بینی
  1. – بیماری‌های خاص
  2. – آسیب و وارد شدن ضربه‌های شدید به بینی
  3. – افزایش سن
  4. – تورم و تحریک حفره‌های بینی
  1. – مشکل در تنفس
  2. – گرفتگی بینی
  3. – خون دماغ شدن
  4. – خروپف زیاد
  5. – عفونت‌های سینوسی
  1. Ø روش‌های جراحی درمان انحراف بینی:
  2. – رینوپلاستی یا جراحی بینی سنتی.
  3. – سپتو پلاستی
  4. – سپتورینوپلاستی
  5. Ø روش‌های غیر جراحی درمان انحراف بینی:
  6. – درمان انحراف بینی با تزریق فیلر

جدیدترین روش جراحی انحراف بینی کدام است ؟

همانطور که ذکر کردیم جراحی انحراف سپتوم بینی با روش‌های متعددی قابل انجام است که بسته به شدت انحراف و نیز تشخیص پزشک یکی از این روش‌ها انتخاب می‌شود. از جمله این متدها می‌توان روش‌های سنتی که شامل برش در قسمت داخلی مخاط بینی و تغییر موقعیت سپتوم می‌شود و نیز سایر روش‌ها از جمله استفاده از لیزر برای بهبود انحراف‌های تیغه خفیف بینی و جراحی بینی با اندوسکوپی را نام برد. یک تکنیک جراحی به نام “J septoplasty” نیز وجود دارد که می‌تواند با موفقیت در بیماران مبتلا به انحراف خفیف سپتوم دمی مورد استفاده قرار گیرد. سپتوپلاستی J را می توان به راحتی از طریق یک برش اصلاح شده Killian انجام داد، که شامل نوع جدیدی از برش و بخیه زدن سپتوم نیز می‌شود.

سایر روش‌های درمان انحراف بینی

جراحی انحراف سپتوم همانطور که ذکر شد شامل بلند کردن غشای مخاطی و سپس انجام برش‌های لازم برای صاف کردن و قرار دادن سپتوم در موقعیت صحیح خود است. اگر کانال‌های هوایی که هوا را از بینی به گلو هدایت می‌کنند متورم شده‌ باشند، پزشک می‌تواند قسمت‌هایی از آن‌ها را نیز بردارد یا با استفاده از رادیوتراپی آنها را کوچک کند. با این حال، علاوه بر جراحی، راه‌های دیگری برای اصلاح انحراف سپتوم از طریق تکنیک های غیرجراحی وجود دارد، لیزر یکی از این روش‌هاست که در آن به جای بریدن استخوان و غضروف و تحمل تمام کبودی‌های مرتبط با آن، با استفاده از لیزر به طور دقیق و هدفمند موقعیت سپتوم را تغییر داده و راهی متفاوت، موثر و آسان‌تر را برای حل این مشکل ارائه می‌دهد.

جراحی انحراف بینی با اندوسکوپی

سپتوپلاستی آندوسکوپی تکنیک جدیدتری است که در آن از آندوسکوپ برای تجسم حفره بینی برای بهبود وضعیت سپتوم استفاده می‌شود.  از آنجایی که در این روش برش‌هایی در داخل بینی ایجاد می‌شود، پس از جراحی هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. این رویکرد همچنین منجر به کاهش تورم پس از عمل و بهبود سریع‌تر نیز می‌شود.

در جراحی انحراف بینی با اندوسکوپی 1-2 سانتی‌متر عقب‌تر از قسمت جلویی سپتوم و در سمتی که به تشخیص دکتر انحراف در آن وجود دارد برش ایجاد می‌شود. مخاط بالا کشیده شده سپس غضروف بریده می‌شود و فلپ از طرف دیگر بلند می‌شود. استخوان و غضروف انحرافی برداشته شده و انحراف سپتوم کاهش می‌یابد. فلپ‌ها با یک بخیه قابل جذب به هم دوخته می‌شوند. در اکثر مواقع نیازی به پانسمان وجود ندارد و همین عامل منجر به حداقل درد بعد از عمل می‌شود.  این نوع از روش کم‌تهاجمی جراحی بینی تغییرات دقیق‌تری را با مدت زمان بهبودی یا دوره نقاهت کمتر امکان پذیر می‌کند.

درمان انحراف بینی با لیزر چگونه است ؟

همانطور که از اسم این روش درمانی مشخص است در آن از فناوری لیزر برای اصلاح سپتوم استفاده می‌شود. اساس این روش بر پایه گرمای ارسالی از سوی دستگاه است؛ گرمای تولید شده توسط لیزر، بافت‌ها را نرم می‌کند و به پزشک این امکان را می‌دهد تا سپتوم را  تا جایی که تنفس شما را بهبود بخشد جابجا کرده و در محل صحیح خود قرار دهد.

دقت لیزرها به قدری بالاست که با این روش می‌توان بدون ذره‌ای خطا تنها قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح دارند تحت تأثیر قرار داد. هیچ بریدگی یا کبودی در این روش وجود ندارد زیرا لیزر هر زخمی را که ظاهر می‌شود می‌سوزاند.

از جمله مزایای استفاده از لیزر برای برطرف کردن سپتوم یا انحراف بینی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. دقت کار با لیزر بسیار بالاست
  2. میزان زخم و خونریزی در این روش بسیار کم است.
  3. دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و بهبودی بسیار سریعتر از روش‌های سنتی جراحی بینی حاصل می‌شود.
  4. گرما در حین بریدن زخم‌ها را سوزانده و خونریزی را کاهش می‌دهد.
  5. نیازی به آتل‌بندی یا پانسمان بینی وجود ندارد
  6. مدت زمان درمان با لیزر بسیار کوتاه است.

جراحی انحراف و شکستگی بینی به طور همزمان امکان پذیر است؟

ساختارهای بینی دارای اهمیت عملکردی و زیبایی هستند. این ساختارها شکل بینی را حفظ کرده و جریان هوای بینی را تنظیم می‌کنند. در طول تروما، شکستگی استخوان بینی اغلب با انحراف تیغه بینی همراه است که می‌تواند منجر به فرو ریختن استخوان بینی و انسداد آن شود. تکنیک سپتوپلاستی یک مداخله جراحی بزرگ برای بهبود انسداد بینی با برداشتن زیر مخاطی سپتوم منحرف شده است. در گذشته، پزشکان مجبور بودند مدت زمانی را صبر کنند تا شکستگی استخوان به خوبی بهبود یابد سپس اقدام به عمل سپتوپلاستی نمایند. ولی امروزه پیشرفت‌های فناوری، جراحان را قادر می‌سازد تا سپتوپلاستی را همراه با عمل مربوط به شکستگی استخوان بینی انجام دهند. حفظ ساختار تکیه گاه تیغه بینی در طول جراحی بسیار مهم است. از این رو، امروزه به لطف وجود سپتوپلاستی آندوسکوپی اصلاح شده  اکثر پزشکان ترجیح می دهند به جای برداشتن سپتوم آن را در جایگاه اصلی خود حفظ کنند.

در رابطه با عمل زیبایی بینی قضیه متفاوت است و اکثر پزشکان معتقدند که بهتر است مدت زمان حداقل 6 ماهه از ترمیم شکستگی‌های بینی بگذرد بعد در صورت تمایل بیمار اقدام به انجام جراحی زیبایی نمایند. چرا که تراش استخوان در جراحی بینی در صورتی نتیجه خوب خواهد داشت که استخوان بینی از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد.

جراحی انحراف بینی بدون بیهوشی امکان پذیر است ؟

اکثر افراد برای عمل بینی انحرافی بیهوشی عمومی دریافت می‌کنند در این حالت شما در خواب مصنوعی خواهید بود و هیچ دردی را احساس نمی‌کنید. برخی از افراد نیز تحت بی‌حسی موضعی عمل جراحی را انجام می‌دهند، که برای جلوگیری از درد، ناحیه را بی‌حس می‌کنند. در بی‌حسی موضعی فرد بیدار بوده و هیچ دردی حس نخواهد کرد .

درد عمل انحراف بینی چقدر است؟

غالبا جراحی انحراف بینی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بنابراین افراد به یک خواب موقت فرو خواهند رفت. تجربیات عمل انحراف بینی نشان می‌دهند که افراد هیچ دردی را حین عمل احساس نخواهند کرد. برخی از پزشکان نیز با در نظر گرفتن شرایط سلامتی شخص، اقدام به بی‌حسی موضعی حین جراحی انحراف بینی به روش بسته می‌کنند. در حالت کلی بعد از جراحی معمولاً درد کمی احساس خواهد شد با این حال اگر احساس ناراحتی یا درد کنید، جراح برای شما داروی مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ژلوفن تجویز می‌کند. افرادی که جراحی سپتوپلاستی انجام داده‌اند، طی روزهای بعد از جراحی، تورم و ناراحتی بسیار کمی را تجربه خواهند کرد.

جراحی انحراف بینی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی بین 30 تا 90 دقیقه است. پس از آن، پزشک ممکن است آتل یا پانسمان سبکی را برای نگه داشتن بافت بینی در جای خود، جلوگیری از خونریزی بینی و جلوگیری از تشکیل بافت اسکار قرار دهد. معمولاً اسپلینت‌ها یک یا دو هفته روی بینی باقی می‌مانند و پانسمان نیز بین 24 تا 36 ساعت در بینی باقی می‌ماند.

قبل از جراحی انحراف بینی چه بخوریم؟

با توجه به اینکه رژیم غذایی قبل از جراحی انحراف بینی بر جلوگیری از عوارضی همانند خونریزی تأثیر بسیار بالایی داشته و از طرف دیگر قدرت ریکاوری بدن را بالا می‌برد، لازم است حداقل به مدت چند هفته قبل از عمل انحراف بینی، نکات تغذیه‌ای را رعایت کرده و از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید:

  1. پروتئین‌ها برای افزایش قدرت کلاژن‌سازی پوست، افزایش سرعت ترمیم پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین کمک به ایجاد سلول‌های خونی جدید، لازم هستند. برای مصرف پروتئین باید به سراغ مواد غذایی شامل حبوبات، گوشت، آجیل، تخم مرغ و ماهی بروید.
  2. حتماً در رژیم غذایی خود میوه‌ها و سبزیجات را لحاظ کنید چرا که این مواد غذایی طبیعی غنی از ویتأمین‌ها هستند و همین موضوع به قدرت سیستم ایمنی بدن شما کمک خواهد کرد. در واقع میوه‌ها و سبزیجات به دلیل افزایش آنتی‌اکسیدان‌های پوست کمک می‌کنند تا سرعت ترمیم پوست افزایش یافته و از طرف دیگر دچار عارضه‌هایی همانند عفونت نشوید. در این میان مصرف آناناس به دلیل تأثیر چشم‌گیری که بر روی بهبود زخم‌ها دارد، فراموش نشود.
  3. مصرف آب کافی نیز از جمله نکات مهم تغذیه‌ای قبل از عمل انحراف بینی است. فراموش نکنید که یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده طول دوران نقاهت بعد از عمل انحراف بینی، قدرت ترمیم پوست خواهد بود. در صورتی که کلاژن‌سازی پوست شما سریع بوده و از طرف دیگر پوست خشک باشد، زخم‌ها دیرتر التیام یافته و همین موضوع باعث می‌شود دچار عوارضی همانند خونریزی و عفونت شوید. آب باعث هیدراته نگهداشتن پوست خواهد شد. بنابراین حداقل از چند هفته قبل از جراحی انحراف بینی باید مصرف روزانه آب کافی و حداقل به میزان ۲ لیتر را شروع نمایید.

مراقبت‌های بعد از جراحی انحراف بینی

  1. بعد از جراحی انحراف بینی به شخصی احتیاج دارید که شما را به خانه برساند.
  2. از انجام فعالیت‌های سنگین مانند وزنه برداری و سایر فعالیت‌های مشابه خودداری کنید.
  3. هنگام خواب، سر خود را بالا نگه دارید، شاید لازم باشد از بالش اضافی استفاده کنید.
  4. از دمیدن در بینی خودداری کنید.
  5. تا حد ممکن عطسه نکنید.
  6. از چسب‌های مخصوص برای حفظ حالت بینی و بهبود آن استفاده کنید.
  7. قبل از اینکه به خانه برگردید، حتماً تمام دستورالعمل‌های مهم برای مراقبت بعد از عمل بینی و مصرف داروها را از پزشک دریافت کنید. رعایت نکات و توصیه‌های جراح برای جلوگیری از بروز عوارض بسیار مهم است.

عوارض عمل انحراف بینی چیست؟

گرچه خطرات ناچیز هستند، با این حال انتخاب یک پزشک بی‌تجربه می‌تواند باعث بروز عوارض مختلفی در حین جراحی و بعد از آن شود و عوارض ممکن است در کمین افرادی باشد که قصد جراحی انحراف بینی خود را دارند:

  1. خون ریزی شدید
  2. احتمال بروز عفونت
  3. واکنش‌های شدید نسبت به بیهوشی
  4. کمی پارگی یا سوراخ شدن تیغه بینی
  5. ممکن است برخی از افراد دچار مشکلات تنفسی شوند.
  6. بعضی از افراد بعد از عمل متوجه می‌شوند که در حس بویایی خود مشکل دارند.

خونریزی بعد از جراحی انحراف بینی

داشتن مقداری خونریزی در بیست و چهار ساعت اول و گاهی حتی در 2 الی 4 روز اول پس از جراحی انحراف بینی طبیعی است. ممکن است لازم باشد گاز داخل بینی را ده‌ها بار در این مدت تغییر دهید. در صورتی که خونریزی پس از این مدت نیز ادامه داشت بهتر است پزشک خود را مطلع کنید تا درمان‌های لازم را انجام دهند.

قیمت عمل انحراف بینی چقدر است؟
قیمت عمل انحراف تیغه بینی

قیمت عمل انحراف بینی چقدر است؟

اگر قصد جراحی انحراف بینی را دارید، برای رزرو نوبت مشاوره با بهترین دکتر عمل بینی -دکتر شیرنگی – می‌توانید با مطب ایشان تماس بگیرید؛ آقای دکتر قبل از تعیین هزینه باید بینی شما را با دقت مورد بررسی قرار بدهند. هزینه عمل انحراف بینی با توجه به انجام اقدامات اضافه، مانند استفاده از غضروف یا استخوان اضافه، میزان ناهنجاری‌های بینی، مواد مصرفی و دستمزد پزشک و تکنسین‌ها متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از شروع رنج قیمت جراحی بینی با شماره تلفن 09108822057 تماس حاصل فرمایید.

دکتر سعید شیرنگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در کرج، از نوین ترین تکنیک های روز دنیا و دستگاه های مجهز، به منظور ارائه انواع خدمات زیبایی مانند جراحی انحراف بینی  به شما عزیزان استفاده می نماید.

آیا جراحی انحراف بینی شامل بیمه تکمیلی می‌شود؟

کلا دو نوع جراحی روی بینی قابل انجام است، رینوپلاستی که به منظور زیبایی و تغییر فرم بینی انجام می‌گیرد و بیمه هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کند. ولی هزینه جراحی انحراف بینی شدید که با هدف درمان مشکلات تنفسی و سایر ناراحتی‌های ناشی از این مشکل انجام می‌گیرد از سوی  بیمه تکمیلی پوشش داده می‌شود.

دکتر خوب برای جراحی انحراف بینی در تهران

انحراف سپتوم معمولا تا یک مرحله خاصی از زندگی فرد ممکن است علائم خاصی نشان ندهد ولی در صورتی که فردی به دلیل عوارض ناشی از انحراف تیغه بینی اقدام به سپتوپلاستی نماید یعنی مشکل وی حاد شده و تنفس او دچار مشکل شده است بنابراین انتخاب یک جراح نمونه برای خلاصی از  شر عوارض انحراف سپتوم بسیار حایز اهمیت است. یک پزشک خوب برای جراحی انحراف بینی کسی است که تمامی جوانب و شرایط بیمار را سنجیده و بهترین راه را برای درمان برمی‌گزیند تا فرد کمترین مشکلات و عوارض جانبی را تجربه کند. پس قبل از اقدام به این عمل بهتر است به طور دقیق تحقیق کرده و تجربیات عمل انحراف بینی چندین نفر که تحت جراحی با پزشک منتخب شما قرار گرفته‌اند را جویا شوید.

 طرح سوال در زمینه بهترین جراح بینی و یا جراحی خوب بینی از سوالاتی است که همواره از سوی تمامی متقاضیان انجام عمل زیبایی بینی پرسیده می شود و در پی آنند که بهترین جراحی بینی را برای روند درمانی خود انتخاب کنند. البته که این تحقیق و پرس و جو کاملا معقولانه و آگاهانه است و در مسیر درمان و زیبایی جزء اقدامات ضروری محسوب می شود. اما باید این نوید را به هموطنان مان بدهیم که خوشبختانه در سطح کشور شاهد فعالیت پزشکانی خبره و آگاه هستیم که تا حد زیادی می توانند نگرانی و دغدغه ما را در زمینه نتیجه عمل جراحی از بین می برد.

نحوه چسب زدن بعد از جراحی انحراف بینی

یکی از ملزومات بعد از عمل انحراف بینی، استفاده از چسب بعد از عمل بینی است. چسب زدن به حفظ فرم بینی بعد از عمل و جلوگیری از از دست رفتن نتیجه جراحی کمک می‌کند. متخصص توضیحات لازم را به طور کامل برای شما ارائه خواهد کرد ولی در این قسمت از مقاله نیز ما نگاهی اجمالی به نحوه چسب زدن بعد از جراحی انحراف بینی خواهیم داشت:

  1. هر بار که قرار است چسب روی بینی را عوض کنید، ابتدا باید صورت و بینی خود را با آب و صابون به آرامی شسته و حتی در صورت لزوم از پد الکلی برای ضدعفونی کردن روی بینی استفاده کنید.
  2. زمانی که می‌خواهید چسب را بر روی بینی قرار دهید، ابتدا باید چسب‌ها را به چند قطعه تقسیم‌بندی کنید. شما برای این منظور به هفت عدد چسب ۴ سانتیمتری و دو عدد چسب ۱۰ سانتی‌متری نیاز دارید.
  3. چسب‌های ۴ سانتی‌متری را به صورت افقی بر روی بینی خود قرار دهید. البته توجه داشته باشید که فاصله‌ای بین چسب‌ها نباشد و حتی کمی از چسب‌ها بر روی لایه قبلی قرار گیرد.
  4. در نهایت باید دو قطعه ۱۰ سانتی‌متری را بر روی بینی خود بچسبانید. این دو قطعه باید حالت U شکل بر روی بینی پیدا کنند. بنابراین یک طرفه چسب باید در قسمت زیر نوک بینی قرار گرفته و سپس به آرامی آن را بالا بکشید تا بر روی بینی شما به طور کامل قرار گیرد. دو قطعه ۱۰ سانتی‌متری را به همین صورت بر روی بینی قرار دهیم تا حالت U شکل به وجود بیاید.
  5. و اما در مرحله پایانی برای اطمینان از اینکه چسب‌ها بر روی بینی کنده نمی‌شوند، لازم است مجدداً چند قطعه چسب ۴ سانتی‌متری را به صورت کاملاً افقی بر روی بینی خود قرار دهید.

جهت مشاهده تجربیات عمل انحراف بینی انجام شده توسط دکتر سعید شیرنگی به ادرس اینستاگرام موجود در لینک زیر مراجعه فرمایید. 

https://www.instagram.com/drshirangi/

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

مطالب بیشتر: رینوپلاستی

منبع: webmdmayoclinic

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫7 نظرها

  1. سلام تو باشگاه ضربه به بینی م خورده و از اون موقع تنفسم مخصوصا موقع خواب دچار مشکل شده سوالی که دارم ممکنه انحراف بینی باشه ؟ و اینکه ظاهرشم بدفرم شده بخاطر اون حادثه و.. از اون موقع 6 سال می گذره امکان عمل بینی زیبایی و انحراف همزممان وجود داره ؟

    1. سلام وقت بخیر. جهت بررسی بیشتر به کلینیک مراجعه کنید. بله امکان عمل همزمان وجود داره.

  2. جناب دکتر شیرنگی عزیز، بیمار با سابقه ی آسم میتونه بینی عمل کنه؟؟ اگر پاسختون منفی هست چه راه حلی غیر جراحی برای درمان انحراف بینی وجود داره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *