جراحی بینی

کوچک کردن پره های بینی با جراحی؛ اصلاح عدم تقارن و جمع کردن پره بینی

یکی از روش‌های جراحی زیبایی بینی با عنوان جراحی پره بینی شناخته می‌شود. در این مورد جراح برای رسیدن به نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش همچنین اصلاح فرم بینی به سایز و فرم پره‌های بینی نسبت به سایر اجزای صورت توجه می‌کند. در واقع در هر دو مورد جراحی بینی اولیه و جراحی بینی ثانویه تغییر پره‌ها صورت می‌گیرد.

 

چگونه پره‌ های بینی را کوچک کنیم؟

به طور کلی جهت کوچک کردن پره‌های بینی دو روش جراحی و روش‌های غیر جراحی وجود دارد. که انتخاب هریک از این روش‌ها به هدف و انتظار بیمار از نتیجه فرم بینی خود بستگی دارد. در صورتی که بیمار به دنبال نتیجه قطعی و همیشگی برای تغییر فرم بینی باشد، توصیه می‌شود روش جراحی بینی را انتخاب کند. برای افرادی که از عمل جراحی ترس دارند و می‌خواهند با پرداخت هزینه کمتری فرم بینی خود را برای مدت زمانی کوتاه تغییر دهند روش غیر جراحی انتخاب مناسبی است.

مطالب بیشتر: تزریق بوتاکس بعد از عمل بینی

کوجک کردن پره بینی

جراحی بینی پره‌ دار چگونه انجام می‌شود؟

هدف از جراحی بینی پره‌دار، کم‌کردن پهنای پایه بینی است. بنابراین در صورتی که بیمار دارای فرم بینی مناسبی باشد اما پره‌های بینی او بزرگ و یا نامتقارن باشد جراح می‌تواند تنها پره‌های بینی را جراحی کند. فرآیند عمل بینی به صورت پیوسته و مطابق اصولی خاص و به‌ ترتیب انجام می‌شود.

چگونگی انجام جراحی بینی پره‌دار به روش انتخابی پزشک جهت شکل‌گیری فرم مناسب بینی بیمار بستگی دارد که می‌تواند به صورت جراحی بسته و یا باز انجام شود. در واقع مراحل انجام جراحی بینی پره‌دار بدین صورت است که پزشک در دو جلسه ابتدایی که بیمار به مطب مراجعه می‌کند به منظور تعیین تمامی نقایص و مشکلات بینی، تمام بخش‌های بینی بیمار را بررسی می‌کند و از توقعات و انتظارات بیمار مطلع می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که بینی بیمار مشکلی ندارد و تنها باید پره‌های بینی را کوچک کند، جراحی سبک خواهد بود و این جراحی در مقایسه با جراحی عمومی، عوارض و خونریزی کمتری خواهد داشت.

مطالب بیشتر: رفع مشکلات تنفسی با جراحی بینی

کوچک‌کردن پره‌های بینی بدون عمل جراحی چگونه است؟

جهت کوچک کردن پره‌های بینی روش‌های غیرجراحی نیز وجود دارد که نتیجه آنها به صورت دائمی نیست و ماندگاری آنها به صورت کوتاه‌مدت مشاهده خواهد شد که شامل روش‌های زیر است.

روش اول: کوچک کردن بینی با تزریق ژل

در این روش غیرجراحی، جراح با استفاده از تزریق ژل به صورت موقت مشکلات بینی مانند شکاف‌ها، عدم تقارن و یا برجستگی‌های بینی را برطرف می‌کند. ژل‌هایی که در این روش درمانی استفاده می‌شوند شامل ژل‌های هیالورونیک اسید مانند Restylane و Juvederm است. انجام این روش درمانی با تکنیک بی‌حسی موضعی و در طی ده دقیقه انجام می‌شود. ماندگاری این روش معمولا بین 6 ماه تا 1 سال است و بعد از پایان این مدت بینی به فرم اولیه‌ خود باز می‌گردد.

روش دوم: فرم‌دهی یا لیفت بینی با نخ

از دیگر روش‌های موقت فرم‌دهی بینی که بدون عمل جراحی انجام می‌شود، لیفت بینی با نخ است. این روش درمانی به منظور اصلاح قوز بینی و افتادگی نوک بینی انجام می‌شود. هزینه این روش درمانی در مقایسه با روش جراحی بینی کمتر است و انجام آن به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد. در این روش درمانی از تکنیک بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و پس از درمان جای هیچ‌ گونه زخمی بر روی پوست بینی مشاهده نمی‌شود. این روش برای افرادی که بینی آنها انحراف دارد مناسب نیست و تنها راه درمانی برای این افراد روش جراحی بینی است.

جراحی پره بینی با بی‌حسی انجام می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت جراحی پره بینی با دو روش بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی امکان‌پذیر است. بی‌حسی موضعی در مقایسه با تکنیک بیهوشی عمومی عوارض کمتری برای بیمار خواهد داشت و مناسب‌تر است. در واقع احتمال اینکه بیمار با تکنیک بیهوشی موضعی به نتیجه بهتر و رضایت‌بخش دست پیدا کند بیشتر است. اما نکته مهمی که در این رابطه باید در نظر داشته باشید این است که اگر جراح بینی باتجربه و شناخته ‌شده‌ای را برای این عمل زیبایی انتخاب نکنید، این امکان وجود دارد که با هریک از تکنیک‌های بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی به نتیجه مطلوب بعد از جراحی دست پیدا نکرده و از فرم نهایی بینی خود راضی نباشید.

بالا و پایین بودن پره‌های بینی بعد از عمل

یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد که قصد جراحی زیبایی بینی خود را دارند این است که بعد از عمل جراحی ضخامت پره‌های بینی و یا گردی یا شکل آنها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در ارتباط با تفاوت ضخامت پره‌ها باید گفت جای نگرانی نیست زیرا در ماه‌های اول به دلیل التهاب بیشتر یک سمت بینی یا غضروف پیوند شده در پره‌ها ممکن است شکل ظاهری پره‌های بینی شبیه به هم نباشد که پس از گذشت 4 تا 6 ماه این مشکل رفع می‌شود.

بالا و پایین بودن پره‌های بینی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در بسیاری از مواقع این ناقرینگی به دلیل مشکلات مادرزادی است که در این صورت فرم پره‌ها غیرقابل اصلاح می‌باشد. اما در بسیاری از مواقع نیز این ناقرینگی پس از عمل جراحی اتفاق می‌افتد و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در این صورت این ناقرینگی می‌تواند به دلیل عدم تجربه و مهارت پزشک و یا به دلیل ورم‌های بعد از جراحی رخ دهد. در این صورت لازم است بیمار برای اینکه فرم بینی کاملا” مشخص شود یک ‌سال بعد از جراحی صبر کند و در صورتی که مطمئن شد با خوابیدن ورم بینی نیز پره‌ها همچنان ناقرینه است مجددا” جهت روتوش بینی خود و رفع ایرادات بینی به پزشک مربوطه مراجعه کند.

انواع عمل پره بینی

جراح عمل زیبایی بینی یکی از دو روش زیر را با درنظر گرفتن نوع بینی بیمار جهت جراحی انتخاب می‌کند.

انواع عمل پره بینی

روش اول: عمل پره بینی به شکل سرپایی

یکی از روش‌های کوچک کردن پره‌های بینی به صورت سرپایی می‌باشد. از مزیت‌های این روش عدم نیاز به جراحی است. اما معایبی نیز دارد بدین صورت که این روش درمانی موقت است و دارای نتیجه ماندگار و دائمی نیست. بنابراین این امکان وجود دارد که فرم بینی پس از مدتی به حالت اولیه خود باز گردد. در واقع بیمار با عمل سرپایی بینی می‌تواند در کوتاه‌ مدت به هدف خود که کوچک شدن پره‌های بینی است دست پیدا کند و از نتیجه حاصل شده لذت ببرد. در این روش جهت کوچک کردن پره‌های بینی برش‌های کوچکی در بغل پره‌ها ایجاد می‌شود.

روش دوم: ایجاد برش در پره بینی

برشی که قرار است در پره بینی ایجاد شود می‌تواند به دو روش توسط جراح انجام شود. در روش اول برش بر روی چین کنار پره‌های بینی ایجاد می‌شود که از مزایای این روش می‌توان به مشخص نشدن خط برش اشاره کرد. اما معایبی نیز دارد. تاثیر منفی در زیبایی انحنای بینی نسبت به صورت و ایجاد جوش در ناحیه چین صورت از ویژگی‌های منفی این روش است. در این روش جراح مربوطه یک میلی‌متر بالاتر از چین کنار پره‌های بینی را جهت ایجاد برش انتخاب می‌کند. از مهم‌ترین معایب ای روش این است که امکان مشخص شدن خط برش وجود دارد به ویژه در افرادی که پوست صورت آنها تیره‌ رنگ است محل خط برش بیشتر نمایان است.

هزینه جراحی پره بینی

هزینه جراحی زیبایی بینی برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. با توجه به اینکه یکی از اجزای مرکزی صورت بینی افراد می‌باشد، نوع فرم و شکل‌گیری مناسب آن بعد از عمل برای افراد متقاضی اولویت دارد. در ارتباط با  هزینه جراحی پره بینی باید گفت عوامل مختلفی تعیین کننده هزینه نهایی این نوع عمل زیبایی هستند که شامل موارد زیر است.

هزینه جراحی پره بینی

شهرت و مهارت جراح

شهرت و مهارت جراح یکی از عوامل موثر در تعیین میزان هزینه جراحی پره بینی است. در واقع به نسبتی که تجربه و مهارت یک پزشک بیشتر باشد، تعداد متقاضیان جراحی بینی نیز افزایش پیدا می‌کند و دستمزد یک پزشک باتجربه در مقایسه با پزشکان تازه‌کار که در این زمینه مهارت کمتری دارند بیشتر است.

تجهیزات جراحی

اگر مطب مجهز به امکانات انجام عمل جراحی بینی نباشد لازم است که جراحی پره بینی در بیمارستان یا مرکز جراحی که دارای تجهیزات و امکانات کافی جهت جراحی است انجام شود که هزینه هر یک از این مکان‌ها متفاوت است. بسیاری از بیماران در این مورد به منظور برخورداری از ایمنی و راحتی بیشتر تمایل دارند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

نوع بیهوشی

جراحی پره بینی را می‌توان تحت بیهوشی عمومی انجام داد. در این صورت لازم است بیمار علاوه بر هزینه‌های درمان هزینه بیهوشی را نیز بپردازد. میزان دستمزدی که متخصصان بیهوشی دریافت می‌کنند همانند جراحان با توجه به میزان مهارت و تجربه آنها متفاوت است و در واقع متخصصان بیهوشی با تجربه هزینه بالاتری را جهت بیهوشی عمومی دریافت می‌کنند.

هزینه‌های نهایی درمان

در صورتی که بیمار پس از جراحی نیاز به مراقبت ویژه یا مصرف دارو‌های خاصی داشته باشد این امر در افزایش هزینه نهایی درمان تاثیرگذار است.

بخیه های پره بینی چقدر طول می کشد تا خوب شوند؟

اغلب از بخیه‌های قابل جذب برای پره های بینی در رینوپلاستی استفاده می‌شود  و مدت زمان لازم برای ناپدید شدن این بخیه ها متفاوت است. معمولاً 7 تا 10 روز زمان برای بهبود بخیه پره بینی نیاز است.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *