جراحی بینیمقالات

علت و درمان سریع جوش صورت بعد از عمل بینی

عمل‌های زیبایی عوارض متفاوتی دارند و عمل زیبایی بینی نیز که به جرئت می‌توان گفت محبوب‌ترین جراحی زیبایی است عوارض مخصوص به خود را دارد که از یکی از مهم‌ترین عوارض آن جوش صورت بعد از عمل بینی است که در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی به این عارضه بپردازیم. از جمله سوالات متداولی که اغلب افراد می‌پرسند این است که ایا داروی بیهوشی باعث جوش میشود و یا جوش صورت بعد عمل بینی نشانه چیست؟

تا پایان این مقاله با سایت دکتر سعید شیرنگی همراه باشید و اگر سوالی داشتید در بخش کامنتها بپرسید.
مراقبت‌های بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی بسیار مهم است. در صورت رعایت دقیق دستورالعمل‌ها، درد غیرضروری و عوارض عفونت و تورم به طور حتم به حداقل خواهد رسید. گاهی اوقات اثرات پس از جراحی بسیار کم است، بنابراین ممکن است نیازی به اعمال تمام این دستورالعمل ها وجود نداشته باشد.

استرس از علل جوش صورت بعد از عمل بینی

اضطراب و استرس قبل از عمل یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آکنه و جوش صورت پس از عمل بینی است. استرس همیشه جزو دلایل جوش صورت به‌حساب می‌آید. جراحی بینی به دلیل اینکه یک پروسه تهاجمی دارد و باعث ایجاد استرس در فرد بیمار می‌شود می‌تواند یکی از علل جوش صورت بعد از عمل بینی به‌حساب بیاید. جراحی بینی به دلیل پروسه طولانی که در چندین ماه دارد سبب ایجاد استرس زیاد می‌شود؛ بنابراین پاگر شما قصد انجام این عمل را دارید باید تلاش کنید که آرامش خود را حفظ کنید و با انجام روش‌های متعددی از استرس خود بکاهید.

همچنین برای دوری از استرس می‌توانید با پزشک خود مشورت کرده و از داروهای آرام‌بخش یا راهکارهای مطابق با نظر پزشک متخصص استفاده کنید. پیشنهاد می کنم مقاله اختصاصی روش های کنترل و ترس قبل از جراحی بینی را مطالعه کنید.

جوش زدن روی بینی بعد از عمل بینی
جوش زدن روی بینی بعد از عمل بینی به چه دلیلی اتفاق می افند؟ واکنش طبیعی بدن به ترشح چربی در ناحیه بینی و صورت یکی از دلایل اصلی جوش صورت بعد از عمل است.

ایا داروی بیهوشی باعث جوش میشود

داروی بیهوشی می تواند روی جوش صورت پس از عمل بینی اثرگذار باشد و ممکن است داروی استفاده شده توسط متخصص بیهوشی باعث ایجاد حساسیت شده و روی بروز جوش اثر بگذارد. اما این نکته قابل ‌ذکر است که اثر داروهای بیهوشی می‌تواند چند روز بعد از عمل در بدن پایدار بماند ولی بعد از مدتی عوارض مربوط به آن‌ها از بین می‌رود.

جالب است بدانید بسیاری از پزشکان اثر داروهای بیهوشی را علت جوش صورت نمی‌دانند اما برخی از پزشکان این داروها را مؤثر می‌دانند. اگر یکی از دغدغه‌های شما جوش صورت بعد از عمل بینی بر اثر داروی بیهوشی است باید بگویم که نگران نباشید چرا که با استفاده از محصولات مراقبت پوستی می‌توانید از اثرات آن بکاهید و آنها را کنترل کنید و همچنین از پوست خود در برابر جوش و آکنه محافظت کنید.

ایا داروی بیهوشی باعث جوش میشود
چگونه جوش صورت را بعد از عمل بینی درمان کنیم؟

اگر علت ایجاد جوش حساسیت به داروی بیهوشی باشد، برای درمان جوش صورت بعد از جراحی بینی کافی است چند روزی صبر کنید تا اثر داروی بیهوشی از بین برود.

آتل و چسب روی بینی بعد از جراحی

همان‌طور که می‌دانید بعد از جراحی رینوپلاستی بینی توسط پزشک با چسب و اتل فیکس می‌شود و بسته به شرایط جسمی و تصمیم پزشک جراح یک هفته تا ده روز باید روی بینی باقی بماند و امکان شستشوی آن نیست. همین امر موجب ایجاد جوش، تجمع چربی و بسته ‌شدن منافذ صورت می‌شود و این عوامل سبب جوش صورت بعد از عمل بینی خواهند شد.

برخی از افراد نیز ممکن است به جنس چسب بینی حساسیت نشان دهند و دچار جوش و آکنه در نواحی مختلف صورت شوند.

رژیم غذایی یکی از علل جوش صورت

بعد رینوپلاستی برای رعایت مراقبت‌های لازم و جلوگیری از جوش صورت باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به همین منظور در ابتدا باید از پزشک متخصص خود در این زمینه مشاوره بگیرید.

اما برای آگاهی بیشتر ما نکاتی را ذکر می کنیم؛ نکته اول پرهیز از مصرف مواد غذایی که محرک جوش و آکنه است. این مواد غذایی شامل مغزیجات، غذاهای گرم، تنقلات و شکرهای مصنوعی می‌شوند. همچنین باید بعد از رینوپلاستی، پوست را مدام آبرسانی کنید که برای همین توصیه می‌کنیم به ‌دفعات زیاد آب بنوشید و از مواد غذایی استفاده کنید که آب فراوان دارد. به‌علاوه می‌توانید از مواد خوراکی که آب مورد نیاز پوست را تأمین می‌کند، استفاده کنید.

رعایت رژیم غذایی باید همراه با پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی باشد و توصیه‌های پزشک متخصص را جهت رژیم غذایی جدی گرفته شود تا از بروز عوارض و مشکلات پس از عمل جلوگیری کنید.

چرب شدن بیش از حد صورت

در گروه‌های سنی مختلف پوست مستعد جوش است و گروه سنی جوان و نوجوان جزو این دسته هستند. اما فردی که مستعد جوش نباشد و صورتی خشک داشته باشد هم پس از عمل بینی در معرض بروز جوش و آکنه است. چرب شدن بیش از حد پوست بعد از عمل به علت تورم بینی و آلودگی منافذ پوست بر اثر استفاده از چسب بینی است که استفاده طولانی از آتل و چسب روی بینی باعث واکنش غدد ترشح چربی پوست شده و صورت چرب می‌گردد که این اتفاق سبب بروز جوش و آکنه در سطح پوست می‌شود.

پس از گذشت زمان و برداشتن گچ بینی غدد پوست چربی کمتر ترشح کرده و جوش‌ها به ‌مرور کاهش می‌یابند.

راه‌حل‌هایی برای کنترل جوش‌ها بعد از عمل

با استفاده از چند محصول مراقبت پوستی می‌توانید از تجمع چربی و آلودگی بر روی صورت خود جلوگیری کنید چرا که در چند روز اول بعد از عمل به دلیل وجود آتل بر روی بینی نمی‌توانید صورت خود را بشویید. به همین علت سطح چربی پوستتان از حالت عادی بیشتر خواهد شد و شما فارغ از نوع پوستی که دارید باید از یک تونر مخصوص پوست چرب برای پاک‌کردن صورت خود استفاده کنید.

تونر می‌تواند منافذ صورت شما را عمیق پاک کند. برای استفاده باید آن را بر روی پنبه بریزید و آرام روی سطح پوست خود بمالید و مراقب گچ و چسب صورت خود باشید. همچنین مزیت تونر عدم نیاز به آبکشی پس از استفاده است. بعد از برداشتن گچ بینی، شما می‌توانید برای کنترل و کاهش جوش صورت از محصولاتی مانند اسکراب، ماسک ضد جوش و سایر کرم‌های ضد جوش‌ها استفاده کنید. از اسکراب‌ها می‌توانید در هفته ۱ تا ۲ بار برای پوست خود استفاده کرده و از میزان چربی پوست خود بکاهید.

اسکراب‌ها با فرمولی که دارند می‌توانند باعث لایه‌برداری پوست و پاک‌سازی منافذ پوست شوند و استفاده از ماسک‌ها مانند دیگر محصولات به کنترل و کاهش آکنه کمک می‌کند. مورد بعدی استفاده از ضد جوش‌ها است که برخی از آنها را می‌توان به تمام صورت زد اما برخی دیگر را فقط باید روی جوش‌ها بزنید.

با توجه به اینکه بینی تازه عمل شده ممکن است آسیب ببیند مطلب مراقبت پوستی بعد از عمل بینی را مطالعه کنید. نکات مهمی در خصوص مراقبت های پوستی بعد از عمل بدون آسیب به بینی عمل شده را ذکر کرده ایم. 

درمان جوش صورت بعد از جراحی بینی
از جمله راهکارهای موثر درمان جوش صورت بعد از جراحی بینی می‌توان به استفاده از اسکراب‌ها اشاره کرد.

برای استفاده از ضد جوش‌ها باید با پزشک خود مشورت کرده و طبق دستورالعمل پزشک آنها را مصرف کنید به‌علاوه مؤثرترین روش برای کاهش جوش صورت بعد از عمل بینی استفاده از ضد جوش‌های موجود در بازار است. ضد جوش‌ها به شکل‌های مختلفی مانند ژل، کرم و پماد موجود هستند و می‌توانند از جوش صورت بعد از رینوپلاستی و التهاب آنها جلوگیری کنند علاوه بر این‌ها می‌توانید از ماسک‌های خانگی هم برای کاهش جوش صورت بعد از عمل بینی استفاده کرده و دیگر نگران آکنه‌های صورتتان نباشید.

سخن پایانی

عمل بینی جزو جراحی‌هایی است که می‌تواند شکل بینی، ساختار بینی، سایز و سوراخ‌های بینی را تغییر دهد. رینوپلاستی باهدف درمانی و زیبایی انجام می‌شود به‌طوری که علاوه بر بهبود تنفس فرد، مشکلات ظاهری و ساختاری بینی بیمار هم رفع می‌شود. ما در این مقاله سعی بر بررسی عوارض بعد از جراحی بینی داشتیم و اگر شما قصد جراحی بینی‌تان را دارید بدون دغدغه از عوارض رینوپلاستی مانند جوش صورت بعد از عمل بینی به جراح مراجعه کنید و به توصیه‌های پزشک خود عمل نمایید.

جوش صورت بعد از عمل بینی نیز همانند عوارضی چون تورم و التهاب جزو عواض جانبی تقریبا شایع بعد از رینوپلاستی یا جراحی بینی است که علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. این عارضه بیشتر در افراد جوان و کم ‌سن ‌و سال بروز می‌کند که ممکن است به دلیل شرایط جسمی و روحی چون استرس و اضطراب و رژیم غذایی نامناسب و چرب شدن پوست بینی ظاهر شود.

همچنین پس از عمل بینی معمولا روی پوست چرب می‌شود و این به دلیل ترومای ناشی از عمل است که غدد چربی را وادار به ترشح چربی می‌کند و به دلیل بانداژ بودن بینی منافذ پوست مسدود شده و نهایتا منجر به ظاهر شدن جوش روی پوست می‌شود. خبر خوب اینست که همانند سایر عوارض ناشی از این عمل زیبایی جوش زدن صورت نیز موقتی است و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بهبود خواهد یافت.

برای درمان جوش صورت بعد از جراحی بینی کافی است که با پزشک خود مشورت کنید تا با توجه به وضعیت شما، اثر ماده بیهوشی و احتمال حساسیت پوستی، استرس و اضطراب ریشه بروز مشکل را تشخیص دهد و به شما در رفع جوش و آکنه پوستی کمک کند.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *