جراحی بینیمقالات

تا چند روز بعد از عمل بینی نباید استحمام کرد؟ نکات مهم حمام بعد از جراحی بینی

رینوپلاستی سالانه بیشترین متقاضی را در بین سایر عمل‌های جراحی زیبایی را دارد. عمل جراحی بینی توسط متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص زیبایی  انجام می‌شود  که فرم، اندازه و مشکلات بینی در این عمل اصلاح می‌شود و جراح می‌تواند بینی را به فرم دلخواه  زیباجو تغییر دهد. عمل بینی ریسک و خطرات بسیار کمتری دارد و پس از عمل آتل یا گچی روی بینی شما قرار می‌گیرد. شما باید یک هفته تا ده روز از گچ بینی‌تان مراقبت کنید؛ بنابراین رعایت نکاتی مانند استحمام بعد از عمل زیبایی بینی جهت ثابت ماندن گچ بینی اهمیت دارد.

زمان اولین استحمام بعد از عمل بینی

تعیین وقت مناسب برای استحمام عادی در بین بیماران نسبت به یکدیگر متفاوت است اما این روند بستگی به بهبود کامل و رعایت نکات مراقبتی دارد. برای استحمام بعد از عمل بینی به‌صورت نرمال و عادی حتماً باید با پزشکتان مشورت کنید.

نتیجه عمل بینی  به بهبود کامل فرد، شرایط ریکاوری و رعایت نکات بعد از جراحی بستگی دارد و رعایت تمامی نکات از جمله استحمام بعد از عمل بینی از خود جراحی نیز مهم تراست زیرا با خیس شدن گچ و جابه‌جایی آن احتمال دارد بافت نرم بینی تغییر کند و سبب تشدید التهاب، ورم بینی و گونه‌ها تشدید می‌گردد. همچنین در صورت استحمام بعد از عمل دچار سرگیجه و خونریزی بینی شدید باید به پزشک خودتان مراجعه کنید.

نحوه استحمام بعد از عمل بینی

نحوه استحمام بعد از عمل بینی و مهم ترین نکات

 پس از جراحی بینی نواحی اطراف بینی و گونه‌ها ممکن است دچار التهاب و تورم شود؛ بنابراین رفتن به سونا و استفاده از آب با درجه حرارت زیاد می‌تواند سبب تشدید ورم بینی می‌شود. بهتر است بدانید که حتی رفتن به محیط‌های گرم و استفاده از آب داغ برای شستن گردن به پایین می‌تواند سبب تشدید التهاب بینی می‌گردد. استحمام بعد از عمل بینی باید همراه با رعایت نکات و اصولی باشد و  در ادامه به آنها می پردازیم.

  • به هیچ وجه به‌تنهایی دوش نگیرد و حتماً از نزدیکانتان کمک بخواهید.
  • برای استحمام از گردن به پایین از دوش‌های متحرک با آب ولرم استفاده کنید چرا که احتمال دارد دچار سرگیجه شوید.
  • برای شستن مو و سر از سرشوهای مورد استفاده در آرایشگاه‌ها تهیه کنید، به صورتی که بر روی یک صندلی نشسته و سرخود را به عقب خم کنید و از همراهتان بخواهید تا موهایتان را به‌آرامی (بدون اینکه آب با گچ بینی برخورد کند) بشوید.
  • استحمام بعد از عمل بینی نیاز به شوینده به مقدار زیاد ندارد برای جلوگیری از برخورد آب با گچ بینی در هنگام شستن موها، تولید کف کفایت می‌کند.
  • از آب ولرم استفاده کنید: فقط با استفاده از آب ولرم از التهاب جلوگیری کنید.
  • از تنظیمات دوش ملایم استفاده کنید: اگر سر دوش قابل تنظیم دارید، از ملایم‌ترین تنظیم آب برای جلوگیری از آسیب به برش‌های ناحیه تحت جراحی و ایجاد اختلال در بهبودی بافت استفاده کنید.
  • مدرت زمان دوش گرفتن خود را کوتاه کنید: برای جلوگیری از التهاب و خشک نگه داشتن ناحیه(های) جراحی، و محافظت از محل جراحی و آتل‌ها در برابر بخار آب، دوش‌های اول پس از جراحی را کوتاه کنید.
  • خودتان را به آرامی خشک کنید: پس از دوش گرفتن کوتاه، بدن خود را به آرامی خشک کنید. صورت خود را  به شدت با حوله مالش ندهید سر خود را پایین نگاه ندارید و اجازه دهید هوا بقیه مراحل خشک کردن ناحیه جراحی شده  را برای شما انجام دهد. مراقب باشید که فقط ناحیه اطراف ناحیه اطراف نوار / آتل بینی را تمیز کنید.

نحوه استحمام بعد از عمل بینی

استحمام بعد ار برداشتن کچ بینی

بعد از برداشتن گچ بینی می‌توانید طبق نکات زیر استحمام کنید:

در ابتدا ناحیه جراحی را با دقت و به‌آرامی خشک کنید و از تماس ناحیه جراحی به طور مستقیم با آب خودداری کنید و محل برش‌ها را حتماً بپوشانید. همچنین پیشنهاد می‌شود از شیرهای دستی و متحرک به‌جای دوش‌های ثابت استفاده کنید چرا که با استفاده از روش‌های متحرک می‌توانید آب را کنترل کنید. نکته دیگر شامل خیس و مرطوب نشدن چسب بینی و اطراف آن است و کاهش مدت ‌زمان استحمام بعد از عمل به دلیل جلوگیری از تشدید التهاب و ورم توصیه می‌شود. پس از استحمام بینی و نواحی  اطراف آن را با حوله به‌آرامی و با ملایمت زیاد کنید.

مطالب بیشتر: نکات مهم پرواز با هواپیما بعد از عمل بینی

شست‌وشوی صورت بعد از عمل بینی

همان‌طور که قبلاً ذکر شد بعد از عمل بینی، گچ و چسب بینی نباید خیس شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از شستشوی صورت و استحمام بعد از عمل بینی تا 72 ساعت اجتناب شود. اما برای تمیزکردن اطراف بینی می‌توانید از وسایل دیگری نیز کمک بگیرید که این راهکارها شامل استفاده از پدها  برای شستشوی صورت با مواد پاک‌کننده غیر صابونی و مرطوب‌کننده‌های بدون عطر و ضد حساسیت است. همچنین توجه داشته باشید که تا حد امکان پاک‌کننده‌ها نرم باشد چراکه پس از جراحی بینی، پوست شما حساسیت بیشتری خواهد داشت و استفاده از دیگر پاک‌کننده‌ها باعث ایجاد حساسیت و التهاب پوست شما خواهد شد.

بر اساس توصیه پزشک می‌توانید بعد از گذشت هفت الی ده روز پس از عمل جراحی برای برداشتن گچ بینی به پزشکتان مراجعه کنید. اما روز قبل از برداشتن گچ بینی می‌توانید با خیال راحت استحمام کنید زیرا اتل بینی باید به‌خوبی مرطوب شود و در هنگام برداشتن آن توسط پزشک احساس درد نکنید؛ بنابراین اولین استحمام بعد از عمل بینی قبل از مراجعه به مطب جراح برای برداشتن گچ بینی است. پس از برداشت اتل توسط پزشک باید از چسب بینی استفاده کنید و در مدت زمانی که از چسب استفاده می‌کنید استحمام بلامانع است، اما اگر چسب خیس شود باید بعد از خروج از حمام حتماً آن را خشک کنید. علاوه بر این نکات اگر در هنگام استحمام بخشی از چسب بینی جدا شد، باید آن را به طور کامل بردارید و بااحتیاط با صابون ملایم بینی‌تان را بشویید و مجدداً برای چسب زدن به پزشک خود مراجعه کنید.

مطالب بیشتر: عمل بینی باز

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *