معرفی دارو و مسکن مجاز بعد از عمل بینی

عمل بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌ها است که در ایران انجام می‌شود و ایران جزو رتبه‌های اول جهان در عمل بینی قرار دارد. روش‌های مراقبتی بعد از عمل بینی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد بعد از عمل است. متخصص جراحی بینی داروهایی مانند انواع مسکن برای کاهش درد عمل بینی و داروهای ضد التهاب بعد از عمل بینی را تجویز می‌کند. مسکن بعد از عمل بینی با توجه به وضعیت بیمار و نوع عمل تجویز می‌شود؛ به همین سبب نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نظر پزشک معالج داروی خاصی به افراد توصیه کرد. از این رو لازم است افراد در خصوص بایدها و نبایدهای مصرف مسکن بعد از عمل بینی اطلاعاتی کسب کنند. در ادامه مطلب موارد منع مصرف دارو بعد از جراحی توضیح داده می‌شود.

اینفوگرافیک دارو و مسکن بعد از عمل بینی

نکته: در خصوص مصرف دارو حتما با پزشک خود در این‌باره مشورت کنید.

چه داروهایی بعد از عمل بینی نباید مصرف شود؟

پزشک جراح قبل از عمل بینی شرح کاملی از وضعیت سلامتی زیباجو یا بیمار می‌گیرد؛ علت گرفتن شرح حال این است که پزشک باید با توجه به وضعیت جسمانی و سلامتی فرد مراجع بعد از عمل برای او داروهای خاصی را تجویز کند یا او را از مصرف برخی از داروها منع کند یا داروهایی را برای وی جایگزین کند. مصرف برخی از انواع مسکن بعد از عمل بینی می‌تواند روند بهبودی را کاهش دهد و در ترمیم بافت‌ها اختلال ایجاد کند. داروهایی که بعد از عمل بینی منع مصرف دارند عبارتند از:

دارو غیر مجاز بعد از عمل بینی

مصرف برخی مسکن ها

شوربختانه برخی افراد گمان می‌کنند تفاوت زیادی بین مسکن‌ها وجود ندارد و می­توان بدون در نظر گرفتن نظر پزشک مسکن را تعویض کرد یا در دز بالاتر آن را مصرف کرد. در حالی که این تصور می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای افراد به دنبال داشته باشد زیرا برخی از مسکن‌ها از غلظت خون می‌کاهند و باعث افزایش کبودی و خونریزی بعد از عمل می‌شوند. ایبوپروفن، ادویل، دیکلوفناک و ناپروکسین جزو مسکن‌هایی هستند که بعد از عمل بینی به هیچ عنوان نباید مصرف شوند.

پیروکسیکام

پیروکسیکام یکی از داروهای پرمصرف است که برای کاهش درد و کاهش التهاب خصوصاً کاهش درد و التهاب ماهیچه‌ها مصرف می‌شود. این نوع مسکن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان نباید استفاده شود.

داروهای رقیق کننده خون

داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و بریلاووس جزو داروهای ممنوع شده بعد از عمل جراحی هستند. مصرف این داروها حداقل دو هفته قبل و بعد از عمل جراحی قطع می‌شود. برخی از مکمل‌ها مانند قرص‌های ویتامین e جزو مکمل‌های رقیق کننده خون هستند که مصرف آنها بعد از عمل جراحی قطع می‌شود.

ایزوترتینوئین

این دارو که با نام راکوتان نیز معروف است و برای افرادی که پوست‌های چرب و جوش‌دار دارند تجویز می‌شود؛ یکی از داروهای خطرناک بعد از عمل بینی است. این دارو ممکن است در موارد خیلی خاص به صورت موقت برای افراد بعد از عمل بینی تجویز شود؛ اما مصرف خودسرانه آن می‌تواند در نتایج نهایی عمل بینی تاثیرات منفی بگذارد. توصیه می‌شود افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند حداقل یک سال عمل بینی خود را به تعویق بیندازند.

مطالب بیشتر: تغذیه بعد از عمل بینی

خوردن قرص خواب بعد از عمل بینی

بی‌خوابی یکی از عوارض بعد از عمل جراحی بینی است که در اثر درد شدید بعد از عمل و وجود پانسمان‌های مختلف در داخل بینی به وجود می‌آید. شوربختانه بسیاری از افراد زمانی که با عارضه بی‌خوابی مواجه می‌شوند؛ اقدام به مصرف خودسرانه قرص خواب می‌کنند. قبل از مصرف قرص خواب بهتر است وضعیت بی‌خوابی خود را برای پزشک جراح خود شرح دهید تا پزشک متخصص زیبایی در صورت صلاحدید قرص خواب با دز مشخص، برای شما تجویز کند. در بسیاری از موارد نیازی به مصرف قرص خواب بعد از عمل بینی نیست زیرا مسکن‌ بعد از عمل بینی و داروهای ضد التهاب بعد از عمل بینی مانند آنتی هیستامین، خواب آور هستند و مشکل بی‌خوابی فرد را برطرف می‌کنند. از طرفی از طریق راهکارهای ساده‌ای می‌‌توان به مشکل بی‌خوابی بعد از عمل بینی غلبه پیدا کرد این راهکارها عبارتند از:

• عدم مصرف کافئین چند ساعت قبل از خواب
  • عدم استفاده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ یک ساعت قبل از خواب
  • مصرف داروهای تجویزی طبق نظر پزشک

مطالب بیشتر: رقصیدن بعد از عمل بینی

بهترین مسکن بعد از عمل بینی چیست؟

در خصوص مصرف بهترین مسکن بعد از عمل بینی سوال‌های زیادی پرسیده می‌شود. در یک کلام باید گفت که بهترین مسکن بعد از عمل بینی، مسکنی است که پزشک جراح برای هر فرد مختص به شرایط او تجویز می‌کند. در اکثر مواقع مسکن‌هایی مانند استامینوفن و استامینوفن کدئین تجویز می‌شود. در مواردی که درد بیمار شدید است؛ پزشک ممکن است شیاف این مسکن‌ها را تجویز کند. در خصوص خوردن ژلوفن بعد از عمل بینی سوال‌های زیادی وجود دارد. در حالت کلی خوردن ژلوفن بعد از عمل بینی مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد و در مواردی که درد بیمار شدید است می‌تواند با اجازه پزشک، مصرف ژلوفن را جایگزین استامینوفن کند.دارو مسکن بعد از جراحی بینی

مطالب بیشتر: مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

مراجعه به پزشک

شکی نیست که قدم اول برای داشتن یک عمل جراحی موفق انتخاب یک پزشک حاذق در عمل جراحی بینی است. پزشکی که دانش، تجربه و مهارت کافی در عمل‌های بینی داشته باشد به خوبی می‌تواند؛ مراجع خود را قبل از عمل تا بعد از پایان دوران نقاهت راهنمایی کند و به مراجع کمک کند تا بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را از عمل بینی ببیند. دکتر شیرنگی یکی از بهترین متخصصان عمل جراحی بینی است که جزئی‌ترین نکات را در عمل جراحی در نظر می‌گیرند و به بیمار کمک می کنند تا به انتظارات خود از عمل بینی برسد.