جراحی بینیمقالات

معرفی دارو و مسکن مجاز بعد از عمل بینی

عمل بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌ها است که در ایران انجام می‌شود و ایران جزو رتبه‌های اول جهان در عمل بینی قرار دارد. روش‌های مراقبتی بعد از عمل بینی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد بعد از عمل است. متخصص جراحی بینی داروهایی مانند انواع مسکن برای کاهش درد عمل بینی و داروهای ضد التهاب بعد از عمل بینی را تجویز می‌کند. مسکن بعد از عمل بینی با توجه به وضعیت بیمار و نوع عمل تجویز می‌شود؛ به همین سبب نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نظر پزشک معالج داروی خاصی به افراد توصیه کرد. از این رو لازم است افراد در خصوص بایدها و نبایدهای مصرف مسکن بعد از عمل بینی اطلاعاتی کسب کنند. در ادامه مطلب موارد منع مصرف دارو بعد از جراحی توضیح داده می‌شود.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافیک دارو و مسکن بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک دارو و مسکن بعد از عمل بینی

نکته: در خصوص مصرف دارو حتما با پزشک خود در این‌باره مشورت کنید. 

چه داروهایی بعد از عمل بینی نباید مصرف شود؟

پزشک جراح قبل از عمل بینی، وضعیت سلامتی زیباجو را مورد بررسی قرار می‌دهد. علت گرفتن شرح حال این است که پزشک باید با توجه به وضعیت جسمانی و سلامتی فرد مراجعه‌کننده، بعد از عمل برای او داروهای خاصی را تجویز کند یا او را از مصرف برخی از داروها منع کند یا داروهایی را برای وی جایگزین کند. مصرف برخی از انواع مسکن بعد از عمل بینی می‌تواند روند بهبودی را کاهش دهد و در ترمیم بافت‌ها اختلال ایجاد کند. داروهایی که بعد از عمل بینی منع مصرف دارند عبارتند از:

مصرف برخی مسکن ها

شوربختانه برخی افراد گمان می‌کنند تفاوت زیادی بین مسکن‌ها وجود ندارد و می­توان بدون در نظر گرفتن نظر پزشک، مسکن را تعویض کرد یا در دز بالاتر آن را مصرف کرد. در حالی که این تصور می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای افراد به دنبال داشته باشد زیرا برخی از مسکن‌ها از غلظت خون می‌کاهند و باعث افزایش کبودی و خونریزی بعد از عمل می‌شوند. ایبوپروفن، ادویل، دیکلوفناک و ناپروکسین جزو مسکن‌هایی هستند که بعد از عمل بینی به هیچ عنوان نباید مصرف شوند.

 پیروکسیکام

پیروکسیکام یکی از داروهای پرمصرف است که برای کاهش درد و کاهش التهاب خصوصاً کاهش درد و التهاب ماهیچه‌ها مصرف می‌شود. این نوع مسکن بعد از عمل بینی به هیچ عنوان نباید استفاده شود.

داروهای رقیق کننده خون

داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و بریلاووس، جزء داروهای ممنوع شده بعد از عمل جراحی هستند. مصرف این داروها حداقل دو هفته قبل و بعد از عمل جراحی قطع می‌شود. برخی از مکمل‌ها مانند قرص‌های ویتامین e جزء مکمل‌های رقیق‌کننده خون هستند که مصرف آن‌ها بعد از عمل جراحی قطع می‌شود.

ایزوترتینوئین

این دارو که با نام راکوتان نیز معروف است و برای افرادی که پوست‌های چرب و جوش‌دار دارند تجویز می‌شود، یکی از داروهای خطرناک بعد از عمل بینی است. این دارو ممکن است در موارد خیلی خاص به صورت موقت برای افراد بعد از عمل بینی تجویز شود اما مصرف خودسرانه آن می‌تواند بر نتایج نهایی عمل بینی تاثیرات منفی بگذارد. توصیه می‌شود افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند باید حداقل یک سال عمل بینی خود را به تعویق بیاندازند.

دارو غیر مجاز بعد از عمل بینی

قطره رینوسالتین بعد از عمل بینی

زیباجویان اغلب بعد از جراحی بینی از اسپری های نمکی یا آب نمک استفاده می کنند تا به تمیز نگه داشتن داخل بینی بعد از سپتوپلاستی یا رینوپلاستی کمک کنند. معمولا در زمان ترخیص از کلینیک، آنتی بیوتیک، مسکن، آنتی هیستامین، پماد و قطره چکان برای شما تجویز می شود. از اسپری بینی سالین  2 تا 3 بار در روز از روز دوم پس از جراحی استفاده کنید. برای تمیز و باز نگه داشتن مجرای بینی در صورت نیاز، مصرف را برای 1-2 هفته ادامه دهید. اسپری های سالین هیچ عارضه ای ندارند و افراد می توانند در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

داروهای ممنوع بعد از عمل بینی
  1. پیروکسیکام
  2. داروهای رقیق‌کننده خون
  3. ایزوترتینوئین
مصرف مسکن بعد از عمل تنها مجاز هستید از مسکن‌های تجویز شده توسط متخصص استفاده کنید.
میزان مصرف مسکن در مصرف مسکن، زیاده‌روی نکنید چون خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماری‌های گوارشی، بیشتر خواهد شد.

مطالب بیشتر: تغذیه بعد از عمل بینی

خوردن قرص خواب بعد از عمل بینی

بی‌خوابی یکی از عوارض بعد از عمل جراحی بینی است که در اثر درد شدید بعد از عمل و وجود پانسمان‌های مختلف در داخل بینی به وجود می‌آید. شوربختانه بسیاری از افراد زمانی که با عارضه بی‌خوابی مواجه می‌شوند، اقدام به مصرف خودسرانه قرص خواب می‌کنند. قبل از مصرف قرص خواب بهتر است وضعیت بی‌خوابی خود را برای پزشک جراح خود شرح دهید تا پزشک متخصص زیبایی در صورت صلاحدید، قرص خواب با دز مشخص را برای شما تجویز کند. در بسیاری از موارد نیازی به مصرف قرص خواب بعد از عمل بینی نیست زیرا مسکن‌ بعد از عمل بینی و داروهای ضد التهاب بعد از عمل بینی مانند آنتی‌هیستامین، خواب‌آور هستند و مشکل بی‌خوابی فرد را برطرف می‌کنند. از طرفی از طریق راهکارهای ساده‌ای می‌‌توان به مشکل بی‌خوابی بعد از عمل بینی غلبه پیدا کرد این راهکارها عبارتند از:

  1. عدم مصرف کافئین چند ساعت قبل از خواب
  2. عدم استفاده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ یک ساعت قبل از خواب
  3. مصرف داروهای تجویزی طبق نظر پزشک

مطالب بیشتر: رقصیدن بعد از عمل بینی

بهترین مسکن بعد از عمل بینی چیست؟

در خصوص مصرف بهترین مسکن بعد از عمل بینی سوال‌های زیادی پرسیده می‌شود. در یک کلام باید گفت که بهترین مسکن بعد از عمل بینی، مسکنی است که پزشک جراح برای هر فرد مختص به شرایط او تجویز می‌کند. در اکثر مواقع مسکن‌هایی مانند استامینوفن و استامینوفن کدئین تجویز می‌شود. در مواردی که درد فرد شدید است، پزشک ممکن است شیاف این مسکن‌ها را تجویز کند. در خصوص خوردن ژلوفن بعد از عمل بینی سوال‌های زیادی وجود دارد. در حالت کلی خوردن ژلوفن بعد از عمل بینی مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد و در مواردی که درد شدید است فرد می‌تواند با اجازه پزشک، مصرف ژلوفن را جایگزین استامینوفن کند.دارو مسکن بعد از جراحی بینی

مطالب بیشتر: مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

مراجعه به پزشک

شکی نیست که قدم اول برای داشتن یک عمل جراحی موفق، انتخاب یک پزشک حاذق در عمل جراحی بینی است. پزشکی که دانش، تجربه و مهارت کافی در عمل‌های بینی داشته باشد، به خوبی می‌تواند مراجعه‌کننده را قبل از عمل تا بعد از پایان دوران نقاهت راهنمایی کند و به او کمک کند تا بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را از عمل بینی ببیند. دکتر شیرنگی یکی از بهترین متخصصان عمل جراحی بینی است که جزئی‌ترین نکات را در عمل جراحی در نظر می‌گیرند و به فرد کمک می کنند تا به انتظارات خود از عمل بینی برسد.

مصرف مسکن بعد از عمل بینی را کنترل نمایید

همانگونه که در این مقاله گفته شده برای کنترل درد بعد از جراحی زیبایی بینی، متخصص مسکن‌هایی را برای شما تجویز می‌کند که شما تنها مجاز به مصرف هم این دارو‌ها رسید و به هیچ عنوان نباید سرخود به سراغ مسکن‌های دیگر بروید. اما نکته دیگر که لازم می‌دانید در این زمینه مطرح کنیم، کنترل مصرف دارو‌های مسکن بعد از عمل بینی است. فراموش نکنید مصرف بی‌رویه مسکن‌ها حتی دارو‌هایی که توسط پزشک تجویز شده‌اند نیز بدون عارضه نبوده و اگر کنترلی بر روی آن‌ها نداشته باشید ممکن است دچار مشکلات گوارشی و حتی سکته قلبی شوید. بنابراین تا جایی که امکان دارد برای تسکین درد از روش‌های دیگر همانند کمپرس سرد استفاده کرده و با کوچکترین درد به سراغ مسکن‌ها نروید.

شدت درد بعد از عمل بینی

شرکت درد بعد از عمل بینی در بین مراجعه‌کنندگان مختلف متفاوت است. برخی از افراد ادعا می‌کنند که بلافاصله با از بین رفتن اثر ماده بیهوشی از بدن، درد شدیدی را احساس خواهند کرد اما در برخی دیگر اینگونه نخواهد بود. به طور کلی شدت درد بعد از رینوپلاستی، به آستانه تحمل فرد و همچنین میزان جراحی بر روی بینی بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل رینوپلاستی، تأثیر چشمگیری بر کاهش میزان درد بعد از عمل خواهد داشت.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. سلام خسته نباشید
    من ۱۱روزه بینیم رو عمل کردم و خیلی لاغر شدم میتونم قرص مخمر جو مصرف کنم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *