جراحی زیبایی شکممقالات

با درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی چه باید کرد؟

درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی یکی از دلایلی است که در برخی موارد موجب انصراف افراد از این عمل می‌شود. اما در صورت آشنایی افراد با روش‌های تخلیه و رفع چربی‌های دور شکم و عضلات افتاده می‌توان اینطور برآورد کرد که عمل ابدومینوپلاستی همچنان یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی بدین منظور می‌باشد. با این وصف برخلاف چیزی که این افراد فکر می‌کنند میزان درد عمل ابدومینوپلاستی چندان شدید نیست که نتوان آن را تحمل یا کنترل کرد. در واقع هر چند این عمل به مثابه اغلب عمل‌های جراحی زیبایی همراه با درد اندکی است ولی می‌توان با مصرف داروهای مسکن که توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود بر این درد نیز غلبه پیدا کرد. بنابراین افرادی که کاندید این نوع عمل هستند از همان ابتدا با این تصور و پرسش آزار دهنده که عمل ابدو درد دارد سراغ جراح و متخصص پوست و زیبایی می‌روند.

البته در نهایت تشخیص پزشکان این حوزه است که برای بیماران تعیین‌کننده خواهد بود. یعنی این پزشکان هستند که می‌توانند حجم و وسعت محل جراحی را تعیین کنند. توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این نوع عمل زیبایی و تشریح بیشتر مواردی از قبیل علت درد ناف بعد از عمل و پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی با این مطلب همراه باشید. فراموش نکنید شما در هر مرحله می‌توانید با مراجعه به وب سایت جامع دکتر شیرنگی اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب نمایید.

اینفوگرافی درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی
اینفوگرافی درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

چه زمانی درد بعد از ابدومینوپلاستی خطرناک است ؟

تامی تاک یا همان آبدومینوپلاستی همانند هر روش جراحی زیبایی دیگر دارای برخی خطرات و عوارض جانبی از جمله درد است، بنابراین اگر قصد دارید این جراحی را  انجام دهید، بایستی خودتان را  برای یک تا دو ماه دوره بهبودی و نقاهت بسته به فاکتورهایی چون سن، سلامت کلی، و وسعت جراحی ( تامی تاک کامل مدت زمان زیادی نسبت به مینی آبدومینوپلاستی طول می‌کشد تا بهبود یابد) آماده کنید و ممکن است در طول این مدت درد نیز داشته باشید. به طور کلی، درد پس از جراحی شکم خفیف تا متوسط است. به ندرت، درد یا ناهنجاری‌های حسی در فرد می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از عمل باقی بماند. توصیه می‌شود در صورت احساس درد شدید یا مداوم و یا دردی که بیش از دوره نقاهت معمولی طول بکشد به پزشک خود اطلاع دهید تا سایر آسیب های احتمالی به عصب یا عضلات اطراف مورد بررسی قرار گیرد .

جهت کسب اطلاع از هزینه ابدومینوپلاستی می‌توانید با مشاورین بخش زیبایی کلینیک دکتر شیرنگی به شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

با این وجود در برخی موارد و پس از انجام عمل ابدو که در زمره عمل‌های جراحی باز قرار می‌گیرد دردهایی در ناحیه شکم و به‌طور خفیف به‌خصوص در نواحی مختلفی که عمل در آن انجام گرفته است به پزشک یا پزشکان اطلاع داده شده است. در توجیه و توضیح بیشتر علت درد ناف بعد از عمل ابدومینوپلاستی انجام عمل و برش این ناحیه و همچنین بخیه زدن موضع مورد نظر از جمله دلایل این قضیه می‌باشد. اصولا عمل ابدومینوپلاستی به دو صورت انجام می‌گیرد:

  1. عمل ابدومینوپلاستی به روش کامل
  2. عمل مینی ابدومینوپلاستی

در ابدومینوپلاستی کامل باید تمام ناحیه ناف و بیشتر قسمت‌های شکم تحت عمل قرار گیرد. از همین رو به دلیل برش خوردن ناف طبیعی است که این ناحیه پس از پایان عمل دچار درد شود. البته در عمل مینی ابدومینوپلاستی نواحی زیر شکم جراحی می‌شوند که از افتادگی چندان قابل توجهی برخوردار نیستند.

راهکارهای پیشگیرانه از درد بعد از جراحی ابدومینوپلاسیتی

اغلب، روش‌ جراحی ابدومینوپلاستی شامل تزریق داروهای ضد درد به ناحیه اطراف اعصاب حسی است که منجر به بلوک عصبی در محل تحت جراحی می‌شود. نشان داده شده است که این اقدام پیشگیرانه درد بعد از عمل را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. با این حال، اگر درد بعد از عمل را تجربه کردید، ممکن است در زمان بهبودی پس از عمل جراحی شکم به درمان‌های دارویی نیاز داشته باشید. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

مصرف داروهای بدون نسخه پزشک: بسیاری از جراحان مصرف ایبوپروفن یا ناپروکسن را 24 تا 48 ساعت پس از عمل توصیه می‌کنند.

داروهای تجویزی: داروهای مسکن با اثر طولانی مدت اغلب از سوی پزشک متخصص تجویز می‌شوند زیرا باعث بروز خونریزی نمی‌شوند. با این حال، این مسکن‌ها در دوزهای پایین می‌تواند باعث یبوست شوند و در دوزهای بالا می‌توانند باعث مشکلات تنفسی و قلبی و همچنین خطر اعتیاد شوند.

پمپ درد: اگر حالت تهوع شدید دارید و نمی‌توانید دارو را از طریق دهان مصرف کنید، پمپ درد – دستگاهی که دارو را مستقیماً از طریق لوله وارد شده به بدن می‌رساند – می‌تواند جایگزین دیگری باشد. اگر درد شما شدید است، پمپ درد می‌تواند نیاز شما را به دوزهای بالای داروهای مسکن تجویزی کاهش دهد.

مطالب بیشتر: ابدومینوپلاستی همزمان با زایمان

دوران نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی

مسلما پس از هر عمل جراحی بیمار نیازمند استراحت و مراقبت‌های دوره‌ای می‌باشد تا بتواند روند بهبودی خود را سرعت ببخشد. هر چند عوامل مختلفی می‌تواند در تعیین دوره نقاهت افراد موثر باشد که حجم خروج چربی از ناحیه مورد نظر و سبک یا سنگین بودن عمل از یک سو و مهارت و تجربه پزشک جراح از سوی دیگر مسلما می‌تواند از جمله مواردی باشند که در این زمینه نقش مستقیمی دارند. ولی به طور کلی دوران نقاهت بعد از عمل ابدو مینوپلاستی بین 6 روز تا 16 روز می‌باشد. در این دوران فرد ممکن است دچار درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی شود و شاید حتی لازم باشد از روش‌های تسکین درد از قبیل پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیز استفاده کند.

مراقبت دوران بهبودی بعد ابدو

پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی

اگر درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی در کنار حالت تهوع مانع مصرف هر نوع داروی مسکن می‌شود استفاده از پمپ درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی گزینه قابل تامل و مناسبی به شمار می‌رود. در واقع استفاده از پمپ درد ابدو برای مصرف داروهای مسکن قوی می‌تواند بسیار کارساز باشد. از طریق پمپ درد ابدو داروهایی که به شکل خوراکی برای بیمار تجویز می‌شود از طریق لوله مستقیم به معده بیمار ارسال می‌شود. در این شرایط دیگر لازم نیست تا بیمار درد و تهوع ناشی از خوردن این داروها را تحمل کنید. پمپ درد یا pca یکی از بهترین راهکارهایی است که پزشکان برای بیماران بدحال یا افرادی که دچار درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی همراه با حالت تهوع شده‌اند تجویز می‌شود.

در واقع این راهکار بعد از انجام عمل ابدومینوپلاستی نیاز شما را به دوزهای بیشتر از یک یا چند دارو برطرف می‌نماید. بنابراین تجویز آن برای پزشکان متخصص امری چندان غیر محتمل نیست. هر چند در کنار راه‌هایی از قبیل استفاده از پمپ درد می‌توان از سایر روش‌های کنترل درد در نواحی مختلفی که عمل ابدومینوپلاستی در آن انجام گرفته نیز می‌توان بدین منظور بهره گرفت. بنابراین اگر در جستجوی پاسخ این سوال هستید که چه راهکارهایی برای کاهش درد ناشی از ابدومینوپلاستی وجود دارد می‌توان این موارد را به صورت زیر بیان کرد:

  1. استفاده از لباس تنگ و چسبنده
  2. مراقبت از محل بخیه‌ و زخم‌های ناشی از عمل جراحی
  3. مصرف داروهای مسکن با تجویز پزشک مربوطه
  4. بهره‌مندی از مشاوره و ارتباط با پزشک جراح
  5. عدم پرداختن به فعالیت‌های ورزشی سنگین
  6. تغذیه مناسب و پرهیز از خوردن غذاهای نفاخ

ایا جراحی ابدومینوپلاستی درد دارد ؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، در جراحی ابدومینوپلاستی نیز تا حدودی درد و ناراحتی وجود دارد که میزان درد کشیدن شکم به آستانه تحمل درد شخصی شما بستگی دارد. بعد از عمل جراحی شکم مسلما کمی ناراحتی وجود خواهد داشت که بدترین ناراحتی در هفته اول بعد از جراحی تجربه می‌شود. اگر برای میزان درد خود مقیاسی قرار دهیم و بسته به شدت درد به آن امتیاز از 1-10 بدهیم، درد اغلب در حدود 6-7 برای چند روز اول تا یک هفته تخمین زده می‌شود، و در هفته دوم به حدود 3-4 کاهش می‌یابد. البته این به خود فرد و مراقبت‌هایی که پس از جراحی انجام می‌دهد نیز بستگی دارد.

اگر نگرانی شما به خاطر ترس از درد جراحی ابدومینوپلاستی است بهتر است بدانید که با توصیه‌های پزشک و داروهای تجویزی و البته گن مخصوصی که از سوی ایشان به شما تجویز خواهد شد از میزان دردتان تا حدود زیادی کاسته خواهد شد و از طرفی این درد موقتی بوده و پس از چند روز خاتمه می‌یابد و این اعتماد بنفس شماست که روز به روز به خاطر داشتن شکمی صاف و البته اندامی زیبا افزایش خواهد یافت.

مطالب بیشتر: لیپوماتیک یا ابدومینوپلاستی

نکات مراقبتی مهم جهت کاهش درد بعد از ابدو

مسلما با انجام برخی اقدامات مراقبتی می‌توانید تا حدود زیادی در کاهش درد ناشی از ابدومینوپلاستی موثر واقع شوید. درد ناشی از این جراحی معمولا 24 ساعت پس از عمل آغاز و در طی دو تا چهار روز افزایش می‌یابد. بنابراین، هر چیزی که این اثرات را کاهش دهد، تأثیر مثبتی بر راحتی عمومی فرد خواهد داشت. برای کاهش درد بلافاصله پس از جراحی و در روزهای آینده انجام موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • داروهای مسکن مصرف کنید: اول از همه، داروهای مسکن تجویزی خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. مسکن‌ها در پیشگیری از بروز درد و ناراحتی ناشی از عمل مؤثرتر از توقف درد عمل می‌کنند، بنابراین باید در جدول زمانی توصیه شده توسط پزشک یا تا زمانی که بیماران مطمئن شوند که دردشان به طور قابل توجهی کاهش یافته است، داروها منظم مصرف شوند.
  • گن مخصوص توصیه شده توسط پزشک خود را بپوشید: در هفته‌های اول پس از ابدومینوپلاستی پوشیدن گن مخصوص در کاهش درد و تورم بسیار موثر عمل می‌کند، زیرا خطر عفونت و سایر عوارض را کاهش می‌دهد.
  • از کمپرس یخ استفاده کنید: با استفاده از کمپرس سرد در 48 ساعت اول، می توانید شروع تورم را کاهش دهید. این کار هم به طور موقت درد را کم می‌کند و هم بیشتر عوارض جانبی را بعداً کاهش می‌دهد. کمپرس را در نزدیکی محل جراحی قرار دهید نه مستقیماً روی برش‌ها.
  • از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید: چه آنتی بیوتیک خوراکی به شما داده شود یا یک کرم موضعی، مهم است که از این دارو طبق دستور استفاده کنید. عفونت نه تنها درد شما را افزایش می‌دهد، بلکه سلامت کلی شما را نیز به خطر می‌اندازد.
  • وضعیت فیزیکی خود را به گونه ای تغییر دهید که احساس درد نداشته باشید: هنگام دراز کشیدن یا تکیه دادن، ران‌های خود را در وضعیت خمیده نگه دارید تا راحتی شما افزایش یابد. در حین ایستادن یا راه رفتن نیز ، ممکن است کمی خمیده بودن باعث کاهش فشار روی شکم شما شود.

سایر توصیه‌ها برای کاهش درد در طول دوره نقاهت عبارتند از:

پس از بهبود بخیه‌ها، ممکن است همچنان به دلیل تورم و بافت‌های آسیب دیده احساس درد و ناراحتی داشته باشید. در این مدت سعی کنید بدنتان دچار کم آبی نشده و هیدارته بماند، از مصرف نمک اجتناب کنید، سعی کنید از خوردن غذاهایی که موجب نفخ و یبوست در شما می‌شوند اجتناب کنید، از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، به آرامی شکم خود را ماساژ دهید تا بدین طریق به کاهش گرفتگی عضلات کمک کنید، با پزشک خود درباره مجاز به استفاده از مکمل‌های گیاهی مانند ژل موضعی آرنیکا، سوال کنید.

مدت دوران بهبودی بعد ابدومینوپلاستی

با این وجود فرد پس از دو ماه تا 80 درصد بهبود پیدا می‌کند. به عبارت دیگر استراحت و پرهیز از فعالیت‌های سنگین و نامناسب در کنار آرامش عصبی می‌تواند تا حدود زیادی روند بهبود بیماری را تسریع کند. برخی از کارهایی که لازم است در طول دوران نقاهت از آنها بهره بگیرد:

  1. نگه داشتن سر بالاتر از بدن در حین استراحت
  2. رعایت نکات بهداشتی برای تمیز کردن و مراقبت از محل زخم
  3. استراحت بین 4 تا 6 هفته برای بیماران
  4. استفاده از گن مناسب برای مدت زمانی در حدود 5 تا 6 ماه

کلیه راهکارهای مورد نظر به انضمام رعایت نکات مراقبتی می‌تواند در کوتاه‌تر کردن دوران نقاهت شما موثر باشد. اگر تاکنون در زمینه عمل ابدومینوپلاستی به نتیجه قطعی رسیده و تصمیم خود را گرفته‌اید توصیه می‌کنیم در اولین فرصت با مشاوران کلینیک دکتر شیرنگی تماس بگیرید.

مطالب بیشتر: بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

نزديكي بعد از ابدومينوپلاستي

کسانی که جراحی شکم را انجام داده اند حداقل سه هفته باید برای رابطه جنسی با شریک خود صبر کنند. این موضوع از چند نظر اهمیت دارد:

  • تا زمانی که زخم‌ها در ناحیه شکم التیام پیدا نکرده‌اند نباید به فکر نزدیکی بعد از جراحی شکم باشید. به هر حال در حین رابطه فشار در ناحیه شکم وارد شده و احتمال خونریزی و هماتوم وجود دارد.
  • همچنین زمانی که رابطه جنسی را انجام می‌دهید فشار خون افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث می‌شود تورم و التهاب در ناحیه زخم‌ها نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه دوران نقاهت طولانی‌تری را تجربه خواهید کرد. با افزایش فشار خون، احتمال خونریزی در محل بخیه‌ها نیز افزایش می‌یابد.
  • یکی از بدترین عارضه‌هایی که ممکن است بعد از عمل ابدومینوپلاستی اتفاق بیفتد، آب آوردن شکم بعد از جراحی است. اگر رابطه جنسی را زودتر از سه هفته شروع کنید، ممکن است در معرض چنین خطری قرار بگیرید.

پس با توجه به آنچه که گفته شد، بهتر است حداقل سه هفته بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، رابطه جنسی خود را شروع کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

  1. سلام وقت بخیر
    من36ساله هستم
    1401/6/17عمل ابدو و لیفت و کوچک کردن سایز سینه انجام دادم گاهی اوقات درد شدید داخل سینه ام حس میکنم مخصوصا سینه ای که توش کیست بود دردش بیشتر هست و گاهی اوقات درد شدیدی اطراف نافم حس میکنم و جای زخم هام همچنان کبود و قرمز باقی مانده

    گاهی اوقات طاقباز می‌خوابم عضلات راست شکمی ام بشدت درد میگیره باید به پهلو بخوابم و پاهام به حالت جنینی داخل شکمم ببرم تا دردم کم بشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید چکار کنم دردم کم بشه

    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *