جراحی بینیمقالات

چند وقت بعد از عمل بینی میتوان رانندگی کرد؟ (نکات مهم سفر بعد از عمل بینی)

بسیاری از کسانی که قصد جراحی بینی خود را دارند با چالش‌های زیادی برای انجام این کار مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها که ممکن است با آن برخورد کنند شغل آنهاست که به‌واسطه این موضوع مجبورند که مسافت طولانی رانندگی کنند و این رانندگی ممکن است با وسیله‌های نقلیه مختلفی مثل ماشین، موتور، دوچرخه و هر وسیله دیگری انجام شود و گاها بایستی به منظور انجام ماموریت با هواپیما به سفر بروند. بنابراین چالش رانندگی بعد از عمل بینی و نیز مسافرت یکی از دغدغه‌هایی است که این افراد دارند.

 دقت کنید که علاوه بر مهارت پزشک متخصص در انجام عمل زیبایی، رعایت کردن نکات و مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی مثل رعایت زمان آغاز رانندگی بعد از جراحی بینی مهم و اساسی است. فرد موردنظر عمل زیبایی بینی را با هر هدفی اعم از زیبایی و درمانی که انجام دهد باید توصیه‌های گفته شده توسط پزشک را رعایت کند تا دچار عوارض جانبی ناشی از جراحی بینی نشود. در ادامه مطلب قصد داریم  در مورد رانندگی بعد از جراحی بینی و  موارد دیگری که باید بدانید صحبت کنیم.

آیا امکان رانندگی بعد از عمل بینی وجود دارد؟

بدون در نظر گرفتن اینکه چه نوع جراحی بینی انجام می‌دهید باید توجه کنید که مراقبت‌های بعد از عمل به‌شدت در نتیجه آن تأثیرگذار است. لازم است بدانید که فردی که اقدام به عمل جراحی بینی می‌کند باید به شکل کامل از روند بهبودی و زمان‌بندی‌های دوران نقاهت خود اطلاع داشته باشد تا تمامی مراقبت‌ها را به طور کامل و دقیق به‌درستی اجرا کند. زمان رانندگی بعد از عمل بینی هم جزء مواردی است که باید در این دوران رعایت شود.

اگر میپرسید که آیا امکان رانندگی بلافاصله پس از جراحی بینی وجود دارد یا نه بایستی بگوییم قطعا نه! پس از جراحی بینی قطعا نمی‌توانید خودتان رانندگی کنید. اولا شما حتما باید از شخصی بخواهید که شما را به خانه برساند و در 24 ساعت اول بعد از جراحی بینی بیشتر به دلیل بیهوشی و همچنین به دلیل خود جراحی بینی در کنار شما بماند. حتی می‌توانید در صورت امکان شب را در بیمارستان بمانید و از پرستاران بخواهید که از شما مراقبت کنند. یعنی در روز اول پس از جراحی شرایط در حدی است که برای هر کاری حتی کار شخصی شما نیاز به کمک یک فرد دارید چه برسد به اینکه بخواهید به تنهایی رانندگی کنید.

روز اول جراحی بینی پس از اینکه به خانه برگشتید باید تا ۲۴ ساعت از کمپرس آب سرد استفاده کنید تا تورم کبودی و ناراحتی صورتتان به حالت نرمال برگردد و در صورت نیاز باید چسب بینی خود را تعویض کنید. دقت داشته باشید که از رانندگی بلافاصله بعد از عمل به شدت اجتناب کنید چرا که عوارض جانبی ناشی از بیهوشی هنوز در بدن شما وجود دارد و ممکن است خطرات جبران ناپذیری به خود وارد کنید.

مطالب بیشتر: نکات مهم پرواز با هواپیما بعد از عمل بینی

چه زمانی می‌توان رانندگی بعد از عمل بینی را آغاز کرد؟

هر چند دلایل متعددی از جمله آتل، بخیه، فشارهای سینوسی وجود دارند که ممکن است بخواهید سفر بعد از عمل زیبایی بینی خود را به حداقل برسانید ولی گاها برخی افراد وجود دارند که به واسطه شغلشان مجبورند هرچند مسافت کوتاه را با یکی از وسایل حمل و نقل عمومی چون هواپیما و یا ماشین شخصی خود طی کنند. بهتر است بدانید که در رابطه استفاده از هر کدام از این وسایل ذکر شده یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد که در صورت عدم توجه به آنها ممکن است در نتیجه مطلوب حاصل از عمل خود اختلال ایجاد کنید.

اگر شما بعد از عمل بینی از هیچ‌گونه مسکن و ضد درد استفاده نکردید تا دو سه روز پس از آن می‌توانید رانندگی کنید البته باید اطمینان حاصل کنید که تورم اطراف چشم شما زیاد نباشد تا بتوانید به طور کامل دید داشته باشید زیرا اگر تورم و کبودی تا دوهفته بعد از عمل شما از بین نرود و وجود داشته باشد نمی‌توانید مسیر خود را به درستی ببینید. اگر فرد عینکی هستید و از عینک برای رانندگی استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم تا یک ماه بعد از عمل بینی از عینک استفاده نکرده و با هیچ کدام از وسایل نقلیه رانندگی نکنید. در صورت نیاز در یک مدت کوتاه بهتر است که سعی کنید از نوع سبک عینک برای رانندگی استفاده کرده و سبکی آن در حدی باشد که فشار زیادی روی بینی شما وارد نشود. در صورت ضرورت مسیرهای کوتاه رانندگی کنید و مطمئن شوید در این مسیر هیچ‌گونه حالت تهوعی به شما دست نمی‌دهد.

 نکته‌ای که باید در اینجا در نظر بگیریم این است که اگر بعد از گذشت ۳ روز از عمل بینی مطمئن نیستید که بتوانید رانندگی کنید یا نه حتماً با پزشک خود تماس گرفته و از ایشان مشورت بگیرید. جراحی بینی یک عمل مهم در صورت شما است که بعد از آن بدن نیاز به زمان برای بهبودی دارد در نتیجه بعد از انجام عمل تا زمان بهبودی و گذشت دوران نقاهت باید یک آتل، بانداژ و بخیه روی بینی خود داشته باشید. برای همین بهتر است که از تاکسی تلفنی استفاده کنید و از دوستانتان بخواهید تا شما را به مقصد برسانند و تا حد ممکن از انجام رانندگی بعد از جراحی بینی پرهیز کنید.

چه زمانی بعد از عمل بینی می‌توان سفر خود را آغاز کرد؟

از جمله نکاتی که بهتر است در کنار دانستن زمان رانندگی بعد از عمل بینی از آن اطلاع داشته باشید این است که چه زمانی برای سفر بعد از انجام جراحی بینی مناسب است. دوران بهبود و نقاهت هر بیمار یک دوره مهم در زندگی محسوب می‌شود. یکی از نکات ممنوعه در دوران نقاهت همانطور که گفتیم خودداری از رانندگی بعد از جراحی بینی است.

درست است که رانندگی در دوره بهبودی ممنوع است ولی گاها برای برخی افراد سوال پیش میاید که آیا می‌توان با هواپیما به سفر رفت یا نه، اگر بله آیا شرایط خاصی وجود دارد؟

طبیعتا نه تنها بعد از عمل جراحی بینی که پس از هر جراحی دیگری  افراد تمایلی به انجام کارهای زیادی ندارند، چه برسد به اینکه سوار هواپیما شوند. به طور کلی کسانی که تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفته‌اند باید حداقل یک هفته پس از جراحی از پرواز کردن با هواپیما اجتناب کنند. حال سوال اینجاست که آیا پرواز بعد از جراحی بینی عوارضی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله در صورت پرواز خطر افزایش تورم وجود دارد که ممکن است تا چند ساعت طول بکشد. این عارضه نیز به دلیل کمبود فشار هوا در ارتفاعات است. در برخی موارد، این تورم ممکن است حتی تا چند ماه ادامه داشته باشد.

در صورتی که مجبور به پرواز با هواپیما باشید نکاتی وجود دارند که  برای پرواز بعد از جراحی بینی بهتر است به آنها توجه کنید:

  • جویدن آدامس و اسپری‌های بینی می‌تواند به کاهش احتقان در سینوس‌ها و گوش‌های شما کمک کند.
  • اگر در پرواز دچار خونریزی بینی شدید، یک بطری عفرین ( اسپری بدون قطره بینی) خوب است که در دست داشته باشید.
  • از بلند کردن اثاثیه خودداری کنید.
  • بدن خود را هیدراته نگاه دارید.
  • برای جلوگیری از لخته شدن خون، در صورت امکان در داخل کابین حرکت کنید.

اگر شما نیز جزء افرای هستید که با چالش مسافرت بعد از جراحی بینی روبه‌رو هستند و می‌خواهید بدانید که چه زمانی می‌توانید سفرهای خود را از سر بگیرید بهتر است اول اطلاعات دقیق را از پزشک جراح خود جویا شوید، و سپس به موارد ذکر شده در مطلب ما نیز در رابطه با مسافرت و رانندگی بعد از جراحی بینی دقت نمایید.

در کل بسیاری از جراحان توصیه می‌کنند که در روزهای ابتدایی بعد از جراحی فقط به استراحت اختصاص بدهید تا روند بهبود را سریع‌تر سپری کنید در نتیجه رانندگی و سفرهای طولانی‌مدت در روزهای اولیه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین سفرهای هوایی در دوران نقاهت تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی‌شود زیرا بعد از جراحی بینی نوعی پانسمان درون‌بینی قرار می‌گیرد به‌خاطر همین در زمانی که شما به شکل هوایی سفر می‌کنید افزایش ارتفاع با تغییر فشار باعث ایجاد عارضه‌های جراحی، افزایش خونریزی بینی و درد آن می‌شود. بنابراین با توجه به مسائلی که گفته شد بهتر است که به مدت ۸ الی ۱۴ روز سفرهای کاری و ضروری را به تعویق بیندازید و قبل از انجام هرگونه سفر اطمینان حاصل کنید که از وضعیت عمومی خوبی برخوردار هستید.

چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد؟

یک عمل جراحی بینی نیاز به زمان بهبودی مناسب قبل از بازگشت به محل کار بعد از جراحی بینی دارد. به طور کلی، تورم بینی باید در عرض سه روز فروکش کند. اکثر بیماران بسته به نوع کار می‌توانند پس از 1-2 هفته به سر کار بازگردند. فعالیت عادی خود را به آرامی از سر بگیرید، مراقب باشید که خیلی زود فشار نیاورید. فعالیت‌های شدید یا تماسی باید حداقل 3-6 هفته به تعویق بیفتد.

اگر شغل شما به فعالیت بدنی نیاز دارد، می بایست دو هفته الی چهار هفته در منزل بمانید. اگر در خارج از منزل کار می کنید، مهم است که محل جراحی خود را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

مطالب بیشتر: نکات مراقبتی پوستی بعد از جراحی بینی

کلام آخر

رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل بینی برای بهبودی سریع‌تر و رسیدن به یک نتیجه عالی از عمل بسیار مهم است. به همین دلیل باید دقت کنید که تمامی مواردی که گفته شد را رعایت کنید. از جمله رعایت کردن این موارد زمان رانندگی بعد از عمل بینی است که باید بدانید در روز اول بعد از عمل به هیچ عنوان نباید اقدام به رانندگی کنید و حتما از همراهتان بخواهید که شما را به منزل برساند.

همچنین همان‌طور که گفته شد در صورتی که از داروهای مسکن و ضد درد استفاده می‌کنید بهتر است که تا زمانی که دوران نقاهت شما تمام شود رانندگی نکنید زیرا بعد از انجام این عمل سنگین بدن شما به استراحت نیاز دارد و بهترین زمان برای رانندگی بعد از عمل بینی در صورت نبود مشکل، یک هفته پس از جراحی است.

 نهایتاً زمانی که آتل بینی شما برداشته شده و حال عمومی شما مساعد است و تورم و کبودی‌های اطراف چشمتان نیز تأثیری روی کاهش دیده شما در زمان رانندگی نمی‌گذارد می‌توانید رانندگی کنید. دقت کنید که اگر شما فردی عینکی هستید در هنگام رانندگی باید از لنز طبی و یا عینک بسیار سبک برای مدت‌زمان کوتاه استفاده کنید و توصیه‌های پزشک خود را در این مورد جدی بگیرید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *