جراحی بینی

آیا جراحی بینی می تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند؟

اصطلاح «مشکلات تنفسی» اشاره به ناراحتی درفرایند تنفس و دریافت هوای ناکافی به ریه‌ها دارد. این اختلال ممکن است به طور تدریجی یا ناگهانی رخ دهد. مشکلات تنفسی در سطح خفیف را نباید با خستگی بعد از یک فعالیت ورزشی اشتباه گرفت. مشکلات تنفسی دارا ی نشانه‌هایی مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خارش یا اشک چشم، گرفتگی قفسه سینه، سرفه، نفس صدا دار، تنفس غیر طبیعی، تنفس کم عمق است.

مشکلات تنفسی ممکن است ناشی از بسیاری از عوامل باشد. تنگی نفس مکرر یا ناگهانی و اختلالات تنفسی شدید می‌تواند نشانه‌هایی از یک مشکل تنفسی جدی باشد که باید برای علت یابی و درمان‌های پزشکی آن زود اقدام کرد. بینی متعادل با اسکلت بندی محکم و سالم می‌تواند عملکرد تنفسی را به خوبی انجام دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی مشکلات تنفسی و راهکار درمانی در خصوص کسب کنید.

 

با جراحی بینی چه مشکلات تنفسی قابل حل است؟

عمل‌های بینی شامل دو دسته می‌شوند: جراحی زیبایی بینی و عمل‌های درمانی بینی. قطعا همه می‌توانند عمل زیبایی را انجام دهند، اما لزومی به انجام آن نیست. به طور معمول بیمارانی که به دلیل مشکلات تنفسی جراحی بینی را انجام می‌دهند معمولاً به سه دلیل از مشکلات تنفسی خود شکایت دارند.

اصلی‌ترین دلیل آن انحراف تیغه بینی و بزرگ بودن شاخک‌های بینی است، در صورتی که مشکلات تنفسی ناشی از این دو مورد باشد؛ می‌توان آن را از طریق جراحی بینی اصلاح کرد، مورد بعدی پولیپ بینی و سینوزیت مزمن است که باید جداگانه قبل از جراحی بینی مورد بررسی قرار گیرد. موارد مختلف مانند آسم، آلرژی، اختلالات ریه، بیماری‌های قلبی و… با عمل جراحی بینی چندان قابل درمان نیستند.

رینوپلاستی برای بهبود تنفس بینی

بیمارانی که بینی‌های بزرگی نسبت به صورتشان دارد. یا افرادی که بینی زینی شکل و بینی عقابی شکل دارند، اگر مشکل تنفسی نداشتند، می‌توانند عمل زیبایی بینی را انجام دهند. اگر جراحی بینی برای بهبود ظاهر بینی باشد باید رشد استخوانی بینی به طور کامل انجام شود. بهترین سن برای عمل جراحی دختران آماده ۱۶ سال است. این سن برای پسران بیشتر از ۱۸سال است. با این حال، اگر درمان جراحی بینی برای بهبود مشکلات تنفسی باشد، می‌توان آن را در سنین پایین‌تر نیز انجام داد.

اگر جراحی بینی توسط متخصص با تجربه انجام شود، توانایی تنفس شما در طولانی مدت بهبود می‌یابد (اگر از قبل مشکلات تنفسی دارید) یا مجاری هوایی بینی شما مانند قبل، حفظ می‌شود. (اگر مشکلات تنفسی نداشته باشید).

مشاوره با یک جراح مجرب اولین قدم برای شناخت روش جراحی بینی است. این به شما کمک می‌کند تا مشکلات تنفسی خود را بهتر ارزیابی کنید و به پزشک خود اطلاع دهید که از جراحی بینی چه انتظاری دارد. کلینیک دکتر شیرنگی با پشتوانه‌‌ای علمی و تکنولوژی بالا می‌تواند نتایجی مطلوب و ایده‌آل مورد انتظار شما را از عمل جراحی بینی فراهم کند.

علائم مشکلات تنفسی

اختلالات تنفسی بینی نسبتاً شایع هستند و عمدتاً باعث ایجاد مشکل در تنفس صحیح از طریق بینی می شوند.

شایع ترین اختلالات تنفسی بینی عبارتند از:

  • سینوزیت – تورم سینوس ها به دلیل عفونت.
  • انحراف تیغه بینی – تیغه بینی (استخوان و غضروفی که حفره بینی را تقسیم می کند کج است که تنفس را دشوار می کند.
  • ترومای بینی / سینوس به دلیل آسیب – به عنوان مثال، شکستگی بینی که به درستی بهبود نیافته است می تواند باعث مشکلات تنفسی مزمن بینی شود.
  • فروپاشی دریچه بینی (NVC) – زمانی که بافت های بینی به درستی شکل نگرفته یا ضعیف هستند، باعث ایجاد مشکل در تنفس از طریق بینی می شود.

علائم برای هر اختلال متفاوت است.

سینوزیت

  • درد و حساسیت در اطراف گونه ها، چشم ها و پیشانی
  • بینی مسدود شده است
  • مخاط سبز یا زرد
  • سردرد
  • درجه حرارت بالا
  • بوی بد دهان
  • کاهش حس بویایی

انحراف تیغه بینی

  • درد صورت
  • خونریزی بینی
  • تنفس بلند
  • خرناس
  • سردرد
  • آبریزش بینی

انسداد بینی

  • خونریزی بینی
  • احتقان و مشکل در تنفس از طریق بینی

انواع مشکلات تنفسی که جراحی بینی درمانش هست؟

انحراف بینی

انحراف بینی یک عارضه تقریبا شایع در میان مردم است، که با توجه به درجه آن، دارای عوارض متفاوتی خواهد بود. این عارضه معمولا نیاز به جراحی دارد. انحراف بینی زمانی رخ می‌دهد که سپتوم به یک طرف بینی منحرف شود. سپتوم یا تیغه بینی، دیواره‌‌ای است که بینی را به دو سوراخ جداگانه تقسیم کرده و جنس آن استخوان و غضروف است. از دلایل انحراف بینی اختلالات ژنتیکی، ضربه به بینی یا شکستگی است.

پولیپ بینی

علت دقیق پولیپ بینی مشخص نیست. آن‌ها به صورت توده‌ها ی نرم، بدون درد و غیر سرطانی هستند که با تحریک سینوس و التهاب غشای مخاطی بینی تشکیل می‌شوند. تشکیل پولیپ می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. اما در افراد جوان‌تر و میانسال بسیار شایع‌تر است. حساسیت و عفونت عوامل مختلفی هستند که امکان پولیپ بینی را افزایش می‌دهند.

برخی دیگر از عوامل مؤثر در تشکیل پولیپ‌های بینی عبارت‌‌اند از: سابقه خانوادگی، آسم، حساسیت به آسپیرین، فیبروز کیستیک، یک بیماری ژنتیکی که باعث ساخت و ترشح مایع موکوزی ضخیم و غلیظ از غشای داخلی بینی و سینوس بینی می‌شود.

پولیپ‌ها یا خوشه‌های بزرگ می‌توانند جریان طبیعی هوا از طریق بینی مسدود کنند. آنها همچنین می‌توانند با عوارضی مانند آپنه انسدادی خواب، عفونت‌های بینی و سینوس‌ها، بروز وقفه تنفسی در طول خواب همراه باشند.

هدف از درمان پولیپ بینی کاهش اندازه یا برداشتن پولیپ است. دارو خط اول درمان است. اگر دارو در درمان پولیپ موثر نباشد، ممکن است، جراحی برای برداشتن پولیپ یا اصلاح مشکل سینوس انجام شود. این عمل به صورت سرپایی و بدون بریدگی و بخیه انجام می‌شود. در صورتی که اندازه پولیپ‌ها کوچک باشد، جراحی پولیپکتومی انجام می‌شود و اگر اندازه پولیپ‌ها بزرگ باشد، جراحی اندوسکوپی انجام می‌شود.

پولیپ بینی

شکستگی بینی

یک سوم ساختار اسکلتی بینی از استخوان و دو سوم آن از غضروف ساخته شده است. درجه شکستگی بینی به قدرت ضربه‌‌ای که به بینی وارد شده است، بستگی دارد و گاهی اوقات شدت ضربه می‌تواند استخوان و غضروف را جابجا کرده و علاوه بر مشکلات زیبایی، مشکلات تنفسی ایجاد کند. برای رفع شکستگی و جا انداختن شکستگی تا یک ماه فرصت دارید به جراح مراجعه کنید و پس از این گذشت این مدت، عمل بینی شکسته باید انجام شود.

نتیجه

زمانی که جراحی بینی بهترین راه حل برای راحت تر شدن تنفس است. سلامت بافت‌های بدن به اکسیژن بستگی دارد. هدف از تنفس تامین اکسیژن لازم برای بقای اندام‌ها است. مشکلات تنفس باعث نقص در تنفس صحیح می‌شود و تاثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی دارد.

اختلالات خواب، خستگی، افسردگی، تخریب سیستم ایمنی بدن، خطرات قلبی عروقی، مشکلات روده و معده از عوارض تنفس ناقص است. برخی از مشکلات تنفسی ناشی از انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی و. . است که می‌توان آن‌ها را با جراحی بینی درمان کرد.

در کلینیک دکتر شیرنگی با نیرویی متخصص و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و با استفاده از به روز‌ترین متد پزشکی می‌توانید با خیالی آسوده انواع جراحی بینی را انجام دهید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *