جراحی بینیمقالات

علت درد و سنگینی بینی بعد از عمل چیست؟

افرادی که متقاضی انجام عمل بینی هستند، قبل و بعد از عمل سؤالات مختلفی برایشان پیش می‌آید. ممکن است دردهای بعد از عمل را بررسی کنید و حتی بعد از عمل با ایجاد درد جدید در بینی استرس بگیرید. سنگینی بینی بعد از عمل یکی از عوارضی است که برخی از افراد را دچار استرس می‌کند. باید بدانید که هر کسی ممکن است عوارض خاصی را پس از عمل تجربه کند و بسیاری از این عوارض نگران کننده نیستند. از این رو ابتدا باید علت سنگینی بینی بعد از عمل را پیدا کنید. حتی ممکن است برخی افراد درد بینی یک ماه بعد از عمل را تجربه کنند و نگران بروز مشکل در بینی خود باشند. در این مقاله عوارضی از این قبیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافیک سنگینی بینی بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک سنگینی بینی بعد از عمل بینی

مطالب بیشتر: تغذیه بعد از عمل بینی 

احساس سنگینی بعد از عمل بینی

معمولاً بعد از این که پس از عمل بینی هوشیاری خود را به دست آوردید، در بینی و گاهی اوقات اکثر بخش‌های صورت خود احساس سنگینی می‌کنید. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شوند تا بینی حس سنگینی داشته باشد. یکی از دلایل احساس سنگینی در بینی، وجود پانسمان داخلی و گچ روی بینی است. به خصوص بلافاصله بعد از عمل تا چند روز این گچ و پانسمان باید کامل رو بینی باشد.

گاهی اوقات هم احساس سنگینی بینی بعد از عمل، به علت تورم بینی است. افرادی که مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را به خوبی رعایت نمی‌کنند، ممکن است دچار این عارضه برای مدتی طولانی‌تر شوند. از این رو باید راه‌های جلوگیری از سنگین شدن بینی بعد از عمل را بدانید. به عنوان مثال باید در این مدت غذاهای کم نمک مصرف کنید. سدیم موجود در نمک باعث می‌شود تا مایعات در قسمت‌های تحت فشار افزایش یابد و همین عامل هم سبب تورم بیشتر می‌شود. از این رو مصرف نمک را کنترل کنید تا حد زیادی سنگینی بینی را بتوانید کمتر احساس کنید.

علت نبض زدن بینی بعد از عمل

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بارها پس از عمل بینی تجربه کنید، گزگز بینی بعد از عمل یا نبض زدن آن است. برخی اوقات بیمار نگران این وضعیت می‌شود و برای یافتن راه‌حل به پزشک مراجعه می‌کند. اما باید ببینیم علت نبض زدن بینی بعد از عمل و گزگز آن چیست.

در اصل اکثر مواقع نبض زدن بینی به این علت رخ می‌دهد که مویرگ‌ها نزدیک پوست قرار گرفته‌اند و جریان خون در آن‌ها سبب احساس نبض زدن می‌شود. البته نباید این نکته را هم از یاد ببرید که گزگز کردن و نبض زدن اگر ادامه‌دار باشد، ممکن است به علت آسیب به عصب‌های بخش خاصی از بینی بروز کند. در حین عمل برخی از نورون‌های بخش بینی دچار آسیب می‌شوند و مدتی طول می‌کشد تا بتوانند خود را ترمیم کنند؛ از این رو احساس گزگز در بخشی که عصب آن به خوبی کار نمی‌کند تا مدت‌ها وجود دارد. در صورتی که نبض زدن بینی بعد از عمل یا گزگز آن طولانی شد، حتماً در این مورد با پزشکتان صحبت کنید.

علت نبض زدن بینی بعد از عمل

مطالب بیشتر: عمل بینی گوشتی

تیر کشیدن بینی بعد از عمل

بعد از اتمام جراحی بینی و با از بین رفتن اثر ماده بیهوشی، درد آغاز خواهد شد. به هر حال به دلیل اینکه استخوان و غضروف بینی دستکاری شده است، این مسأله کاملاً طبیعی است که با از بین رفتن ماده بیهوشی از بدن، اعصاب حساس شده و شما درد را احساس خواهید کرد. البته این درد چندان زیاد نیست ولی اگر شما را اذیت می‌کند می‌توانید از مسکن‌هایی که متخصص برای شما تجویز کرده است استفاده کنید. کوچکترین فشاری باعث درد در ناحیه بینی و تیر کشیدن بینی بعد از عمل خواهد شد. اما توجه داشته باشید که این درد باید روند کاهنده داشته باشد.

اگر متوجه شدید که هر روز درد بیشتری را احساس می‌کنید و احساس تیر کشیدن بینی بعد از جراحی را دارید، باید به عفونت بعد از عمل بینی شک کنید چون یکی از مهمترین علائم عفونت، درد غیر طبیعی و افزاینده در ناحیه بینی است. حتماً در مدت یک هفته روند درد در بینی و همچنین وضعیت زخم‌ها را کنترل کنید. اگر متوجه شدید که در کنار افزایش درد، زخم‌ها نیز در حال التهاب و کبودی هستند و همچنین تب و لرز دارید، این نشان می‌دهد که دچار عفونت شده‌اید و باید هر چه زودتر به متخصص مراجعه نمایید تا از دارو‌های آنتی بیوتیک استفاده کند و از طرف دیگر داخل بینی شما را تخلیه نماید.

علت درد استخوان بینی بعد از عمل

درد استخوان هم یکی از شایع‌ترین دردهایی است که پس از عمل بینی آن را تجربه می‌کنید. این درد کاملاً طبیعی است. در هنگام رینوپلاستی، استخوان‌های بینی ممکن است کاملاً شکسته شده و از نو حالت داده شوند. پس علت درد استخوان مشخص است. گاهی اوقات بیماران می‌پرسند که علت درد تیغه بینی بعد از عمل چیست؟ این قسمت از بینی هم در حین عمل دچار تغییراتی می‌شود و فشار زیادی به آن وارد خواهد شد. این عامل باعث درد در استخوان و تیغه بینی می‌شود که بسته به شرایط بدن فرد و زمان ترمیم این نواحی، ممکن است مدت‌ها طول بکشد.

درد استخوان بینی

علت سوزش بینی بعد از عمل

بعد از عمل زیبایی بینی، سوزش را هم در نواحی مختلف بینی به خصوص بخش‌های داخلی آن تجربه می‌کنید. باید بدانید که داخل بینی حساسیت زیادی دارید. به‌گونه‌ای که حتی در مواقع عادی هم در صورتی جسم خارجی به داخل آن وارد شود، سوزش را احساس می‌کنید. پس طی عمل جراحی این ناحیه نیز حسابی تحت فشار بوده و روی آن کار شده است. از طرفی تامپون‌ها و داروهایی که به داخل حفره بینی وارد می‌شوند، سبب حساسیت بیشتر آن می‌شوند. علت سوزش بینی بعد از عمل هم به همین موارد برمی‌گردد که معمولاً در هفته اول تا دوم از بین می‌رود.

علت سوزش بینی بعد از عمل

درد بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟

ممکن است برای عمل بینی بسیار مشتاق بوده باشید، پس از عمل بینی به خصوص روزهای اول اکثر افراد از درد و احساس سنگینی و تنگی نفس بسیاری از افراد حس کلافه‌گی دارند و به دنبال جواب این سؤال هستند که درد بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟ باید بدانید که پس از رینوپلاستی بدن هر کسی ممکن است در بازه زمانی خاصی به ترمیم ناحیه عمل شده بپردازد. هر چند استفاده از دستورالعمل‌هایی که پزشک بعد از عمل ارائه می‌دهد و مصرف داروها به ترمیم سریع‌تر و بهبودی کمک می‌کند؛ اما ممکن است این دوره در هر فردی متغیر باشد. حتی برخی افراد درد بینی یک ماه پس از عمل را هم ممکن است تجربه کنند. البته اکثر افراد چند روز بعد از عمل این دردها را حس می‌کنند و سریع بهبود می‌یابند.

مطالب بیشتر: هزینه عمل بینی

علت درد دندان بعد از عمل بینی

با از بین رفتن آثار داروی بیهوشی پس از عمل بینی، زیباجویان ممکن است در بینی و اطراف آن احساس درد و سوزش کنند و در این بین برخی از این افراد درد کمی‌در دندان‌های جلویی و میانی خود دارند. علت دندان درد بعد از عمل این به این دلیل است که یک عصب وجود دارد که از بینی به سمت دندان‌های جلویی شما کشیده شده است و می‌تواند در طول عمل آسیب ببیند یا تحریک شود. بنابراین غیر معمول نیست که سقف دهان یا دندان‌های بالایی شما پس از جراحی احساس درد کنند. این درد در پاره‌ای از موارد ممکن است دو هفته طول بکشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، احساس درد و سنگینی در نواحی مختلف صورت و بدن پس از رینوپلاستی طبیعی است و جزئی از روند بهبودی به حساب می‌آید. با این حال در صورتی که موارد زیر را تجربه نمودید باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایید:

  1. عدم کاهش درد و یا حتی افزایش آن با وجود مصرف داروهای مسکن و استراحت کردن
  2. خونریزی از نواحی مانند بینی، دندان، حلق و یا گوش
  3. بروز حساسیت و واکنش به داروهای مصرفی
  4. مشاهده علائم عفونت مانند تورم زیاد، استشمام بوی بد، خروج ترشحات چرکی زرد رنگ از ناحیه بینی یا دندان و لثه
  5. تجربه هر نوع علامت غیر معمولی که برایتان آزار دهنده است

درد و سنگینی بینی بعد عمل

انتخاب کلینیک معتبر و پزشک خوب و بهبودی سریع‌تر

علاوه بر این که شرایط جسمی بیمار در ترمیم و بهبودی پس از عمل نقش دارد، انتخاب یک پزشک خوب و کلینیک معتبر و به روز هم می‌تواند در کوتاه کردن زمان بهبودی اثر زیادی داشته باشد. اگر پزشک کار خود را به خوبی انجام دهد، بیمار راحت‌تر دوران نقاهت را طی می‌کند و نتیجه عمل هم رضایت‌بخش خواهد بود. در کلینیک دکتر شیرنگی تمامی نکات مربوط به رینوپلاستی در نظر گرفته می‌شود و با توجه به شرایط بیمار، بهترین جراحی زیبایی بینی انجام می‌گیرد. به همین علت توانسته است رضایت بالای مراجعه‌کنندگان را به همراه داشته باشد.

مطالب بیشتر: عمل بینی استخوانی

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫4 نظرها

  1. سلام اقای دکتر لطفا راهنمایی کنید من ۳۵ روزعمل کردم کوچکترین دردی نداشتم متاسفانه الان ۳ روزه درد وسوزش شدید داخل بینی وجای بخیه هادارم طوری که سرم وگوشمم دردمیکنه

      1. سلام ببخشید من بیش از 2 ماهه عمل کردم از حدود روز 50 ام یه ضربه متوسط به بینیم خورد که اون موقع هیچ دردی نداشت و هیچ علائم ظاهری هم پیدا نکرد اما از فرداش تا الان که نزدیک سه ماه از عملم میگذره درد و سوزش و خارش داره بینیم رفتم دکترم معاینه مرد و گفت هیچ مشکلی نداره عفونت نکرده برا دردشم مسکن بخور ولی من نگرانم یعنی بعد از سه ماه درد و سوزش و خارش طبیعیه ؟

  2. سلام من ۱۲ روزه عمل سپتورینوپلاستی انجام دادم . دستیار پزشکم روز دهم برام ماساژ بینی رو می خواست یاد بده که خیلی دردم گرفت و چند ساعت بعد هم تو خونه بینی درد داشت می ترسم با اون عملش انحرافم برگرده. و از وقتی که کچ بینی رو باز کردم بیشتر مواقع تو پیشانی احساس سنگینی و گز گز می کنم و پیشانی ام ورم می کند و بعد به حالت اولش برمی گردد. آیا این طبیعی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *