جراحی بینیمقالات

اقدامات اورژانسی بعد از ضربه به بینی عمل شده [درمان ورم و خونریزی]

داشتن چهره‌ای زیبا به معنای وجود تناسب بین تمامی اعضای صورت است. از آنجایی که داشتن بینی خوش فرم یکی از موثرترین عوامل در زیبایی است عمل زیبایی بینی این روزها طرفداران بسیاری را در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. عمل بینی یکی از عمل‌های کاملا تهاجمی بوده و موفقیت در این مسیر علاوه بر انتخاب یک پزشک و کلینیک معتبر و شناخته شده نیازمند مراقبت‌های قبل و بعد از عمل نیز می‌باشد. یکی از مهم‌ترین این موارد جلوگیری از ضربه به بینی تازه عمل شده است. چرا که اعمال ضربه به غضروف بینی بعد از عمل می‌تواند نتیجه عمل را در جهت منفی تحت تاثیر قرار داده و نه تنها از به وجود آمدن نتایج مثبت جلوگیری کند بلکه سبب بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر و آزاردهنده‌ای گردد.

برای اطلاع از هزینه عمل بینی و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافی ضربه خوردن بینی بعد از عمل
اینفوگرافی ضربه خوردن بینی بعد از عمل

اگر شما نیز قصد انجام عمل بینی را دارید بهتر است قبل از هر چیزی با ضربه به بینی عمل شده و همچنین راهکارهای مورد نیاز پس از آن اطلاعات لازم را به دست آورید. ما نیز به نوبه خود سعی داریم در این مقاله هر آنچه را که در این خصوص نیاز است به شما عزیزان ارائه دهیم.

ضربه خوردن بینی بعد از عمل

همانطور که گفته شد کسانی که بینی خود را عمل کرده‌اند، تا مدت‌ها باید بیشتر از سایر افراد از وارد شدن ضربه به بینی خود مراقبت کنند چرا که در ماه‌های اولیه بعد از عمل زیبایی بینی، غضروف‌ها و همچنین استخوان‌بندی آن به شکل نهایی خود نرسیده و حتی ضربه آرام به بینی عمل شده می‌تواند تمامی تلاش‌ها و هزینه‌های صرف شده در این مسیر را تباه کند. حساسیتی که در این خصوص وجود دارد به قدری بالا است که پزشک متخصص تاکید می‌کند از مالش دادن، خوابیدن بر روی شکم و بسیاری کارهای دیگر که می‌توانند کمترین آسیبی به فرم بینی وارد کنند، دوری شود. به همین دلیل اگر در زمینه‌های ورزشی (به خصوص ورزش‌های گروهی و خشن) فعالیت دارید و یا موقعیت شغلی شما طوری است که احتمال بروز حوادثی از قبیل ضربه خوردن بینی عمل شده وجود دارد، مدت‌ها این قبیل از فعالیت‌ها را به تعویق بیاندازید.

عمل بینی ضرب دیده

ضربه به بینی عمل شده بعد از شش ماه خطرناک است؟

میزان و شدت ضربه‌ای که به بینی وارد می‌شود از مهم‌ترین عوامل مربوط به آسیب وارده به بینی جراحی شده هستند. اگرچه که بعد از گذشت چند هفته ساختار بینی تغییرات لازم را پیدا می‌کند و قوی‌تر می‌شود اما ممکن است که ضربات شدید موجب آسیب در قسمت های مختلف بینی شوند. اگر ضربه منجر به شکستگی بینی شود احتمال نیاز به ترمیم را بیشتر خواهد کرد. در صورت مواجه شدن با ضربات شدید که توام با علائم غیر طبیعی و درد شدید باشد نیاز به معاینه پزشک ضرورت پیدا خواهد کرد.

ضربه به بینی عمل شده بعد از یک سال خطر دارد؟

هرچقدر که زمان بیشتری از عمل بینی گذشته باشد میزان آسیب ناشی از وارد شدن ضربه به بینی کمتر خواهد بود. از آنجایی که بعد از گذشت یک سال از جراحی زیبایی، بینی به ساختار محکم و قوی دست یافته است ضربات احتمالی که فشار زیادی ندارند مشکل جدی برای فرد به وجود نمی‌آورند. البته شدت ضربه مهم است و اگر شدید باشد می‌تواند عوارض جدی برای فرد داشته باشد زیرا غضروف و استخوانهای بینی عمل شده حالت شکنندگی بیشتری دارند. ضربات شدید توام با شکستگی بینی نیاز به مراجعه به پزشک و گاهی انجام عمل ترمیمی را افزایش می‌دهند.

مطالب بیشتر: رقصیدن بعد از عمل بینی

خطرات ضربه به سر بعد از عمل بینی

ضربه به سر اگر در ناحیه بینی باشد ممکن است با خطراتی از جمله شکستگی بینی و انحراف در بینی توام باشد. در ضمن امکان انحراف در ناحیه غضروف بینی نیز وجود دارد که در نهایت منجر به تغییر شکل بینی خواهد شد. اگر درد در ناحیه سر و بینی شدید باشد به نحوی که در مدت زمان کوتاه رفع نشود و اختلال در تنفس و خونریزی با آن توام گردد مراجعه به پزشک ضرورت پیدا خواهد کرد.

علائم جابجایی غضروف بینی بعد از ضربه

یکی از اتفاقاتی که در جریان ضربه به بینی برای افراد رخ می‌دهد احتمال جابجایی غضروف بینی است. مهمترین علامت، دردی است که به صورت تشدید شونده هر روز با شما همراه خواهد بود. از طرف دیگر زمانی که غضروف بینی جابجا شود به صورت ظاهری ممکن است کمی انحراف در بینی خود مشاهده کنید. بنابراین باید نسبت به مراقبت از بینی عمل شده به خصوص در دوره نقاهت اهمیت بیشتری قائل شده و حتی برای تمیز کردن آن هیچ فشاری بر روی بینی وارد نکنید.

علائم جابجایی غضروف بینی بعد از ضربه

بعد از ضربه به بینی عمل شده چه کنیم ؟

متاسفانه حادثه خبر نمی‌کند و گاهی اوقات هر چقدر هم که مراقبت‌های لازم صورت بگیرد، نمی‌توان مانع از رخ دادن برخی اتفاق‌ها شد. به همین دلیل کاندیدهای عمل بینی باید در کنار رعایت نکات مراقبتی لازم، اطلاعات ضروری درمورد جزئیات کار را کسب کنند. یکی از مهمترین این موارد، پاسخ به سوال بعد از ضربه به بینی چه کنیم است. قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است به سوال اگر بعد از عمل بینی ضربه بخورد چه می شود، پاسخ دهیم چرا که بعد از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده افراد با ۴ مشکل اصلی روبرو خواهند شد. هر یک از این موارد نیاز به اقدامات خاصی برای جلوگیری از بروز مشکلات شدید‌تر و جدی‌تر دارند. در ادامه شما را با راهکارهای لازم در حین چنین رخدادهایی آشنا می‌کنیم:

  • بروز خونریزی در بینی و زخم‌ها

ضربه به بینی و خونریزی پس از جراحی، یکی از شایع‌ترین مشکلات در ارتباط با این موضوع می‌باشد. کسانی که با چنین مشکلاتی روبرو شدند باید قبل از هر چیزی خونسردی خود را حفظ کرده و در راستای قطع کردن خونریزی خود تلاش کنند. دراز کشیدن در چنین موقعیتی اصلا پیشنهاد نمی‌شود. تنها کاری که لازم است، نشستن و خم کردن جزئی سر به جلو است. این خم کردن نباید به قدری زیاد باشد که سبب اعمال فشار در سر شود و یا آنقدر کم باشد که خون به گلو راه پیدا کند. بعد از قطع خونریزی بهتر است با پزشک خود تماس گرفته و شرایط خود را با جزئیات کامل به پزشک خود گزارش دهید.

  • احساس درد بعد از ضربه

طبیعی است که با اعمال ضربه به بینی عمل شده احساس درد بکنید. در صورتی که درد، خیلی شدید و غیر قابل تحمل باشد مراجعه کردن به مطب پزشک متخصص الزامی است. کسانی که با چنین شرایطی روبرو می‌شوند می‌توانند تا رسیدن به مطب پزشک، مسکن‌های بدون نسخه از قبیل استامینافون و یا ایبوبروفن مصرف کنند.

  • بروز تورم شدید در نواحی بینی و صورت

ضربه وارد شده به بینی عمل شده می‌تواند سبب بروز تورم در نواحی بینی و صورت گردد. ورم بینی بعد از ضربه خوردن بسته به شرایط می‌تواند جدی باشد. به همین دلیل بهتر است موضوع را به پزشک خود گزارش دهید. همچنین توصیه می‌شود چند بار در طول روز از کمپرس سرد بر روی ورم‌ها استفاده شود. توجه داشته باشید که در حین اعمال کمپرس، از فشار دادن بر روی بینی خودداری کنید.

  • تغییر فرم بینی

مهم‌ترین موضوعی که بعد از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده باید به آن توجه شود، تغییر فرم بینی است. جابجایی غضروف بینی به خاطر ضربه بعد از عمل دور از انتظار نبوده و تا حد زیادی می‌تواند نتیجه عمل را تحت تاثیر خود قرار دهد. در صورت مشاهده چنین مشکلی باید سریعا با پزشک خود تماس گرفته و موضوع را گزارش داد.

همانطور که گفته شد اقدامات اولیه پس از ضربه شدید به بینی پس از عمل بسیار مهم بوده و در صورت نادیده گرفتن، می‌تواند خسارات و عوارض جانبی بسیار شدیدی را در پی داشته باشد. پس شرط اول، جلوگیری از وارد شدن ضربه به نوک بینی بعد از عمل و نواحی صورت است و در صورت رخ دادن چنین حادثه‌ای باید تدابیر لازم با دقت کافی دنبال شوند تا از مشکلات بیشتر جلوگیری گردد.

مشکلات ناشی از ضربه خوردن بینی عمل شده
  1. شکستگی در بینی
  2. انحراف در بینی
  3. انحراف غضروف بینی
  4. تغییر شکل بینی
عواقب ضربه به بینی
  1. پاره شدن بخیه‌ها و در نتیجه خونریزی
  2. درد
  3. افزایش ورم پوستی
کارهایی که باعث ضربه به بینی می‌شوند؟
  1. فین کردن
  2. عینک زدن
  3. آرایش کردن
  4. دستکاری بینی
عمل بینی ثانویه به دلیل ضربه خوردن بینی عمل شده باید چند ماه صبر کنید تا ورم برطرف شود و سپس متخصص بررسی کند آیا نیاز به عمل بینی ثانویه است یا خیر.

درمان خانگی ورم بینی در اثر ضربه

اگر ورم بینی ناشی از وارد شدن ضربه به آن بدون خونریزی و درد باشد و علائم خاصی را به همراه نداشته باشد فرد می‌تواند برای برطرف کردن ورم بینی از روشهای خانگی استفاده کند. استفاده از کمپرس سرد و یخ منجر به کاهش ورم بینی می‌شود که اگر در ناحیه کنار بینی و چشم قرار بگیرد اثر مطلوبی خواهد داشت. دراز کشیدن به نحوی که سر بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و استفاده از مسکن‌های آرامبخش می‌تواند مفید باشد. البته این موارد در شرایطی است که بینی خونریزی نداشته باشد.

نکات مهم بعد از ضربه به بینی
ضربه کوچک به بینی عمل شده

چه عواملی باعث ضربه به بینی عمل شده می گردد؟

یکی از موضوعات بسیار مهم که بعد از جراحی رینوپلاستی باید به آن توجه داشته باشیم، بحث عدم دستکاری بینی عمل شده است. شاید این ذهنیت برای شما به وجود بیاید که منظور ما، لمس کردن بینی است اما گاهی اوقات امور ناخواسته نیز باعث ضربه به بینی عمل شده می‌شود. برای مثال خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی، فین کردن، نفس کشیدن تند و سریع با بینی و… از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند نتیجه جراحی از بین برود و حتی ممکن است عواقبی همانند خونریزی را برای شما به همراه داشته باشند. برای مثال درمورد خمیازه کشیدن در این مقاله صحبت شد و همانگونه که متوجه شدید نباید با دهان خیلی باز و یا خیلی بسته خمیازه بکشید زیرا در هر صورت فشاری به بینی وارد می‌شود که همین مسأله باعث از دست رفتن نتیجه جراحی خواهد شد.

مطالب بیشتر: مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

تا چند وقت بعد از عمل بینی نباید ضربه بخورد ؟

با توجه به تاکیدهایی که در خصوص مراقبت از بینی بعد از عمل در خصوص اعمال ضربه به بینی می‌شود، این سوال پیش می‌آید که تا کی اعمال ضربه به بینی عمل شده می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟ پاسخ به این سوال باید بعد از انجام بررسی‌های لازم توسط پزشک متخصص داده شود. اما در حالت کلی تا قبل از بهبودی کامل زخم‌ها و حالت گرفتن استخوان بینی، عدم وارد شدن ضربه، مسئله‌ای حیاتی در رسیدن به نتایج مثبت نهایی است. ضربه به بینی عمل شده بعد از یک ماه احتمال بروز مشکلات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر و دردسرساز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته این به معنای عدم نیاز به مراقبت بعد از یک ماه نبوده و همیشه چه در بینی‌های عمل شده و چه در بینی‌های عمل نشده بهتر است از وارد شدن ضربه به بینی مراقبت گردد.

مطالب بیشتر: سنگینی بینی بعد از عمل بینی

عوارض ضربه خوردن به بینی عمل شده

قطعا وارد شدن آسیب به بینی عمل شده عوارض جانبی ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت. حال شدت این عوارض و ماندگاری آن‌ها بسته به شدت ضربه اعمال شده به بینی و همچنین ناحیه ضربه می‌تواند متفاوت باشد. از جمله عوارض جانبی احتمالی در چنین شرایطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شکستگی در بینی
  2. انحراف در بینی
  3. انحراف در غضروف درون بینی
  4. پاره شدن بخیه‌ها و خونریزی بینی
  5. تورم و کبودی شدید
  6. احساس درد شدید

برخی از این مشکلات می‌توانند نیاز به مداخله پزشک و حتی انجام عمل ثانویه بینی را در پی داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما با پزشک خود در صورت بروز هر گونه اتفاق و حادثه‌ای مشورت کنید. دکتر شیرنگی به عنوان یکی از بهترین‌ها در زمینه عمل زیبایی بینی در تمامی مراحل عمل بینی در کنار مراجعه‌کنندگان خود خواهد بود. بنابراین کاندیدهای عمل بینی می‌توانند در هر مرحله‌ای و در صورت بروز هر گونه سوال و مشکل با مطب دکتر شیرنگی تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را به صورت حضوری و یا تلفنی دریافت کنند.

خطرات ضربه به بینی عمل شده
عوارض ضربه خفیف به بینی عمل شده

مطالب بیشتر: تورم چشم بعد از عمل بینی

چه کار‌هایی باعث ضربه به بینی عمل شده می‌شود؟

شاید این ذهنیت برای شما به وجود آمده باشد که وقتی درمورد دستکاری بینی عمل شده صحبت می‌کنیم منظور ما خاراندن و یا حرکت دادن بینی است. اما لازم است بدانید برخی از کار‌هایی که به چشم نمی‌آیند می‌توانند فشار زیادی را به بینی وارد کرده و بنابراین لطمه بزرگی به نتیجه جراحی وارد کنند. از جمله کار‌هایی که باعث دستکاری بینی عمل شده می‌شوند عبارتند از:

  1. استفاده از عینک تا مدتی ممنوع است زیرا بر روی بینی فشار وارد می‌کند. اگر چه ممکن است این فشار به چشم نیاید ولی بافت بینی عمل شده را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین تا زمانی که علائم جراحی برطرف نشده و متخصص اجازه نداده است نباید از عینک استفاده کنید.
  2. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که باعث ضربه به بینی بعد از جراحی رینوپلاستی می‌شود، فین کردن است. قطعا در دوره نقاهت مایعاتی همانند خونابه یا مخاط از بینی خارج می‌شود. شما نباید اقدام فین‌ کردن کنید. اجازه دهید مخاط خارج شده و بدون فشار آوردنف بینی را با دستمال تمیز کنید.
  3. خانم‌هایی که عادت دارند هر روز آرایش کنند باید به این مسأله توجه داشته باشند که حتی کوچکترین فشار در ناحیه اطراف بینی می‌تواند عوارضی همانند کبودی و ورم را افزایش دهد .بنابراین بهتر است تا مدتی از آرایش کردن پرهیز کنید.
  4. برخی از مراجعه‌کنندگان چند روز بعد از عمل بینی دچار حس کنجکاوی برای دیدن نتیجه جراحی شده و به همین دلیل شروع به لمس کردن بینی می‌کنند. این کار اشتباه است. تا جایی که امکان دارد باید از دست زدن به بینی خود خودداری کنید.

عادت لمس بینی بعد از رینوپلاستی را کنار بگذارید:

همانگونه که گفته شد برخی از افراد از سر کنجکاوی، مدام در روبروی آینه ‌ایستاده و بینی خود را دستکاری می‌کنند چون دوست دارند هر چه زودتر نتیجه جراحی را رؤیت نمایند. به طور کلی چند ماه طول می‌کشد تا عوارضی همانند التهاب، ورم و کبودی برطرف شده و زخم‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند تا شما بتوانید نتیجه این عمل را مشاهده کنید. در صورتی که لمس بینی تبدیل به یک عادت شده است، به محض اینکه این عادت به سراغ شما می‌آید باید حواس خود را پرت کنید. برای مثال کتابی را در دست بگیرید و شروع به مطالعه نمایید. در این صورت دست‌های شما مشغول شده و به سراغ دستکاری بینی نمی‌روید.

ضربه به نوک بینی بعد از عمل

بعد از عمل بینی هر گونه ضربه حتی با کوچکترین فشار به هر قسمت از بینی می‌تواند نتیجه جراحی را برعکس کرده و حتی عوارض شدیدی را برای شما به همراه داشته باشد. اگر جراحی بر روی نوک بینی انجام گرفته باشد باید نسبت به دستکاری آن نیز حساسیت بیشتری به خرج دهید و هیچ ضربه به این قسمت وارد نکنید. نوک بینی بسیار مستعد جابجایی است و فشار می‌تواند فرم بینی شما را به طور کامل تغییر دهد.

آیا بعد از ضربه به بینی نیاز به جراحی ثانویه داریم؟

برخی از افراد بعد از ضربه به بینی بسیار نگران نتیجه جراحی شده و از متخصص می‌خواهند حتماً عمل ترمیم بینی و یا رینوپلاستی ثانویه را برای آن‌ها انجام دهد. به طور کلی متخصص از شما می‌خواهد مدتی صبر کنید تا ورم و التهاب از روی بینی برطرف شود. شاید این ضربه تغییری در نتیجه جراحی ایجاد نکرده و در نتیجه نیازی به جراحی ثانویه نباشد. در این زمینه بهتر است منتظر نظر جراح باشید.

مدت زمان جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل

به طور کلی بیان شده که مدت زمان جوش خوردن بینی یا دوران نقاهت بعد از عمل در حدود یک سال زمان نیاز دارد. در واقع پس از این بازه زمانی می‌توان یک ساختار استحکام یافته از استخوان و غضروف بینی را مشاهده نمود و نتایج نهایی حاصل از عمل قابل قضاوت هستند. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که دوران بهبودی و زمان جوش خوردن بینی پس از رینوپلاستی در افراد مختلف به صورت متفاوتی بروز می‌کند. بعد از گذشت مدت زمانی در حدود یک سال، ورم بینی از بین خواهد رفت و فرم نهایی دیده می‌شود.

علت کبود شدن نوک بینی بعد از عمل

کبودی نوک بینی بعد از عمل زیبایی یکی از عوارض طبیعی است که تا چند روز پس از جراحی مشاهده می‌شود. این کبودی در بازه زمانی یک هفته تا ده روز از بین خواهد رفت و نگرانی ایجاد نمی‌کند. شرایط فیزیکی بدن و همین طور نوع روش جراحی می‌توانند بر میزان کبودی نوک بینی پس از رینوپلاستی موثر باشند.

زیباجویان عزیز، در صورتی که درباره جراحی بینی سوالی دارید می توانید از طریق فرم زیر (نظرات)، پرسش خود را مطرح کنید. ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما خواهیم بود. همچنین در جهت بهبود کیفیت و خدمات کلینیک، می توانید انتقادات و پیشنهادات و همچنین تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. ❤️

مطالب بیشتر: ترشحات بینی بعد از عمل

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

یک نظر

  1. ممنون از مطلب خوبتون .. 6 ماه از جراحیم گذشته دست بچه م خورد تو دماغم ترسیدم نکنه چیزی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *