جراحی بینی

چگونه ماساژ بینی بعد از عمل را انجام دهیم؟

ماساژ بینی بعد از عمل جراحی یکی از اقداماتی است که معمولا از سوی جراح و پس از عمل بینی انجام می‌گیرد، چرا که جراح احساس می‌کند برخی از نقاط نیاز به وارد آوردن نیرو دارند تا بینی فرم بهتری بگیرد. یکی دیگر از مهمترین دلایل ماساژ بینی بعد از عمل برای کاهش تورم ناشی از جراحی است که با انجام ماساژ می‌توان میزان تورم را تا حدودی کاست، جزیان خون را به محل مورد نظر افزایش داد و همچنین به بینی فرم داد. شاید از خود بپرسید آیا می‌توانم کار ماساژ بینی  را خودم در خانه انجام دهم؟ در پاسخ باید بگوییم که انجام ماساژ بینی بعد از جراحی یک کار تخصصی است که در ابتدا حتما بایستی توسط پزشکتان انجام گیرد، در صورت لزوم پزشک به طور دقیق به شما آموزش می‌دهد تا به روش صحیح و اصولی آن را در خانه انجام دهید.

ماساژ بینی بعد از عمل

به دلیل شکستن و جابجا کردن برخی از استخوان‌های بینی به هنگام رینوپلاستی، فرد معمولا در ده روز اول بعد از عمل میزان زیادی از تورم و کبودی را تجربه می‌کند و بخشی از این تورم نیز به دلیل تجمع مایع میان‌بافتی جمع شده در بین پوست و استخوان و یا غضروف بینی است که در ده روز اول این مایع به اوج خودش می‌رسد.  هر چند این تورم به مرور زمان و با شروع کلاژن‌سازی پوست و همچنین فشار وارده از سوی چسب بینی کاهش می‌یابد ولی ما در واقع با ماساژ بینی بعد از عمل جراحی به هدایت لنف و مایع میان بافتی به سایر قسمت‌های صورت و کاهش تورم از محل مورد نظر کمک می‌کنیم.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که با ماساژ بیش از حد تهاجمی بینی خود بعد از عمل ممکن است قسمت‌های در حال بهبود بینی خود را تغییر داده و آنها را جابجا و از فرم استاندارد خارج کنید، پس حتما با استفاده از راهنمایی‌های جراح خود از ماساژ اصولی و البته ملایم برای کاهش میزان تورم استفاده کنید.

بهترین زمان ماساژ بینی بعد از عمل چه زمانی است؟

برای آغاز ماساژ بینی عجله‌ای نداشته باشید، مدتی زمان دهید تا التهاب و تورم اولیه ناشی از عمل بهبود یابد سپس از ابتدای ماه دوم زمانی که گچ بینی برداشته شد می‌توانید ماساژ بینی را آغاز کنید. بهترین زمان ماساژ بینی معمولا بعد از حمام و یا قبل از تعویض چسب است. در برخی جراحی‌های بینی که پزشک مجبور به شکستن استخوان‌های بینی می‌شود، به دلیل نرم بودن غضروف و استخوان‌ها بعد از عمل بهتر است دست زدن و لمس کردن بینی به نرمی و آرامی صورت گیرد.

ماساژ بینی بعد از عمل
بهترین زمان ماساژ بینی بعد از عمل چه زمانی است؟

آیا ماساژ بینی بعد از عمل لازم است؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید آیا ماساژ بینی بعد از عمل جراحی مزایا و یا تاثیر مثبتی در نتیجه عمل دارد یا نه. هر چند هیچ دلیل علمی و دقیقی دررابطه با انجام ماساژ بینی بعد از عمل وجود ندارد ولی به طور تجربی ثابت شده است که در موارد محدود و البته در صورت انجام این کار به صورت کاملا صحیح و اصولی می‌تواند تا حدودی موثر باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که فیلم اموزش ماساژ بینی بعد از عمل را که توسط دکتر سعید شیرنگی آماده شده را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید ماساژ بینی در اغلب موارد الزامی نیست.

هرگاه پزشک به شما پیشنهاد ماساژ بینی را بدهد، با توجه به وضعیت بینی شما بعد از عمل آموزش لازم را به شما می‌دهد. اگر تازه بینی خود را عمل کرده‌اید، برای جلوگیری از تغییر فرم بینی و ایجاد مشکلات بعدی، بدون هماهنگی با پزشک خود از ماساژ دادن و اعمال فشار به بینی خودداری کنید.


با انجام ماساژ بینی در زمان مناسب و طبق آموزش‌های پزشک شما می‌توانید برخی مشکلات خفیفی چون کجی خفیف، بر آمدگی روی بینی را از بین ببرید، از طرفی گفته می‌شود ماساژ بینی بعد از عمل برای کاهش تورم نیز موثر عمل کرده و با افزایش جریان خون به محل زخم‌ها می‌تواند در بهبودی سریع فرد موثر واقع شود. از دیگر فواید ماساژ بینی می‌توان به جلوگیری از ایجاد فیبروز و لخته خون به دلیل تخلیه مایع لنف نیز اشاره کرد.

با این تفاسیر می‌توان گفت این روش در کسانی که احساس سفتی در نوک بینی خود می‌کنند یا احساس چوبی شدن در نوک بینی دارند یک راه حل مفید خواهد بود. ولی به این نکته توجه داشته باشید که در صورت انجام مراقبت‌های صحیح بعد از جراحی بینی و توجه به توصیه‌های پزشک شما نیازی به انجام ماساژ بینی نداشته و تنها ماساژهایی که توسط جراحتان انجام می‌گیرد کافی خواهد بود.

در پاسخ به این سوال که ایا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی میشود یا خیر می‌توان گفت که در برخی موارد جراحی ممکن است دکتر تشخیص دهد که ماساژ بینی می‌تواند منجر به کاهش ورم بینی و اصلاح جزیی فرم بینی شود که در این شرایط با توجه به وضعیت بینی، دکتر آموزش‌های مخصوص شما را به شما ارائه می‌دهد.

مطالب بیشتر: تزریق کورتون بعد از عمل بینی

انواع روش‌های ماساژ بینی پس از عمل

بسته به اینکه نوع بینی فرد چه تیپی است، آیا گوشتی است، استخوانی است یا فرم بینی او چه شکلی است و یا اینکه آیا مشکل خاصی وجود دارد که بینی فرد نیاز به ماساژ  دارد 3 نوع مختلف ماساژ بینی بعد از عمل جراحی داریم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. ممکن است پزشک شما یکی از این روش‌ها و یا ترکیبی از آنها را برای برطرف کردن مشکل بینی‌تان پیشنهاد کند.

تنها نکته مهم در این خصوص اینست که به هیچ وجه بدون نظر پزشکتان و به صورت سرخود اقدام به این کار حساس ننمایید چرا که احتمال آسیب به غضروف و استخوان‌های بینی که در هفته‌های اول بعد از رینوپلاستی معمولا نرم هستند وجود دارد. انواع ماساژهای بینی بعد از عمل عبارتند از :

ماساژ نوک بینی پس از عمل
با توجه به وضعیت بینی شما و گوشتی یا استخوانی بودن بینی، نوع ماساژ متفاوت است.

ماساژ قسمت استخوانی بینی

منظور از قسمت استخوانی بینی بخش بالایی یا همان استخوان اصلی بینی است که با استخوان‌های فک بالا نیز اتصالاتی دارد. برای ماساژ این ناحیه که در آن بیشتر روی قسمت استخوانی و دیواره‌های جانبی بینی تمرکز می‌شود  کافیست دو انگشت را در طرفین بینی قرار داده و آنها را به سمت گونه‌ها و اطراف بینی حرکت دهیم تا بدین طریق ورم کلی بینی رفع شده و مایع میان بافتی به اطراف هدایت شود.

گاها ورم استخوان بینی به منظور رفع ورم یکطرفه بینی یا کجی جزئی تیغه بینی بعد از عمل انجام می‌گیرید در این شرایط لمس نوک بینی و پشت بینی قدغن است، شما باید با انگشت اشاره خود یک سمت بینی را نگه داشته و به سمتی که کجی یا ورم دارد به صورت ملایم فشار دهید. پس همانطور که ملاحظه نمودید هدف از این ماساژ کاهش کلی ورم، یا برطرف کردن ورم یکطرفه بینی و رفع کجی آنست.

مطالب بیشتر: جراحی پره بینی

ماساژ پشت بینی

پشت بینی یا Dorsum به حد فاصل بین فرورفتگی بالای بینی در محل اتصال استخوان بینی به استخوان پیشانی تا نوک بینی گفته می‌شود. برای ماساژ پشت بینی تنها با یک انگشت از قسمت نزدیک به نوک بینی رو به بالا ماساژ را انجام می‌دهیم. این حرکت روی قوز بینی تاثیر مثبت داشته و به صاف شده  dorsom و رفع برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل کمک می‌کند.

ماساژ نوک بینی

بعد از تیپ پلاستی گاهاً نیاز به انجام ماساژ نوک بینی احساس می‌شود، نوک بینی به پایین‌ترین قسمت هرم بینی اطلاق می‌شود که از غضروف تشکیل شده است. برای ماساژ این ناحیه از بینی کافیست با دو انگشت شصت و اشاره نوک بینی را گرفته و به سمت بیرون ماساژ دهید.

کاربرد این تکنیک معمولا برای افراد با بینی‌های گوشتی با پره‌های بزرگ و ضخیم  توصیه می‌شود و هدف از انجام آن جوش خوردن دوباره و کاهش ورم پوست به غضروف است که حتما بایستی توسط پزشک انجام گیرد.

نحوه صحیح ماساژ بینی

ماساژ بینی بعد از عمل جراحی یکی از روش‌هایی است که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در صورت انجام اشتباه آن ممکن است حتی در نتیجه این جراحی تاثیر منفی بگذارد.  با عدم آگاهی از چگونگی ماساژ انواع بینی اعم از بینی گوشتی و استخوانی ممکن است به بینی خود آسیب وارد نمایید. به همین دلیل در این قسمت از مقاله سعی کرده‌ایم تا به طور دقیق چگونگی انجام ماساژ بینی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نحوه صحیح ماساژ بینی
بعد از عمل چگونه بینی خود را ماساژ دهیم؟

در وهله اول بد نیست بدانید که با توجه به نوع پوست و مشکلاتی که بعد از عمل ممکن است برای زیباجوی عزیز پیش بیاید، انواع ماساژی که برای هر بینی انجام خواهد گرفت متفاوت از هم است که نوع ماساژ را شما باید فقط و فقط از جراح خود بپرسید.  این تکنیک در 4 مرحله زیر انجام می‌گیرد و شاید بسته به نظر پزشکتان نیاز به اعمال فشار در برخی از نقاط بینی نیز باشد:

به منظور حرکت آرام و راحت انگشتان روی بینی بهتر است قبل از آغاز به ماساژ بینی خود انگشتانتان را با روغن یا کرم چرب کنید، سپس سر خود را مقداری عقب بگیرید.

برای ماساژ پشت بینی لازم است با سه انگشت خود بینی را گرفته و شروع به ماساژ پشت بینی از پایین به بالا کنید یعنی از قسمت بالاتر از نوک بینی ماساژ را آغاز و تا بالا ادامه دهید. انجام دو بار این حرکت در هر دوره ماساژ کافیست.

مرحله سوم قرار دادن دو انگشت اشاره و یا انگشتان شصت در کنار بینی و در امتداد دیواره جانبی بینی جایی که بینی به گونه‌ها متصل می‌شود است، سپس شروع به حرکت انگشتان و به عبارتی ماساژ بینی در جهت گونه‌ها طوریکه پوست به سمت گونه‌ها کشیده شود نمایید، تکرار دوبار در هر ماساژ این حرکت نیز کافیست.

دوباره این حرکات ذکر شده در مراحل 2 و 3 را تکرار کرده و اینکار را به مدت یک دقیقه متوالی انجام دهید.

مطالب بیشتر: عوارض پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی

آیا ماساژ بینی بعد از عمل لازم است؟

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد در بیشتر موارد و در شرایطی که جراحی شما توسط یک جراح حرفه‌ای انجام گرفته باشد و البته شما زیباجوی عزیز نیز به توصیه‌های پزشک به درستی عمل کرده باشید لزومی بر انجام ماساژ بینی بعد از عمل جراحی وجود ندارد چرا که اینکار اصلا مبنای علمی ندارد و در هیچ منبع علمی موثق بیا مقاله علمی به آن اشاره نشده است، اما در گذر زمان و با کسب تجربه پزشکان متوجه شده‌اند که این عمل به کاهش برخی مشکلات خفیف بینی بعد از عمل کمک کرده و در بهبودی سریع نیز کمک‌کننده است.

پس ماساژ بینی در صورتی که جراحتان بر انجام آن تاکید داشته باشد مفید است و در واقع می‌توان گفت ماساژ بینی بعد از عمل برای کاهش تورم تا حدودی مفید عمل می‌کند ولی هیچ وقت بدون احازه پزشک و سرخود اقدام به اینکار ننمایید چرا که ممکن است به صورت ناخواسته با یک فشار اشتباه و ماساژ نابجا روی نتیجه عمل خود تاثیر منفی جبران ناپذیر بگذارید.

آیا ماساژ بینی بعد از عمل باعث کوچک شدن بینی می‌شود؟

این تصور که شما با انجام ماساژ بینی به طور کامل خواهید توانست فرم بینی را تغییر دهید کاملا اشتباه است. ماساژ بینی بعد از عمل جراحی قرار نیست برای شما معجزه کند بلکه همانطور که گفته شد می‌تواند از میزان تورم کاسته و به بهبودی سریع عوارض ناشی از جراحی و شکل‌گیری بهتر بینی کمک کند. ولی توجه داشته باشید که برخی از ناهنجاری‌های فرم بینی مانند بیش از حد سربالا بودن بینی، یا بزرگ بودن استخوان بینی را با نمی‌توان با انجام ماساژ تغییر داد. پس توصیه می شود تا زمان بهبودی عوارض جانبی پس از عمل از جمله تورم صبر کرده و بعد از نمایان شدن فرم واقعی بینی نظر واقع بینانه‌ای ارائه دهید.

تعداد دفعات ماساژ بینی چقدر باید باشد؟

این که ماساژ بینی بعد از عمل جراحی چه مدت باید ادامه داشته باشد به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • اینکه کدام قسمت بینی ماساژ داده می‌شود.
  • و اینکه نظر جراحتان در مورد مدت زمان و تعداد دفعات ماساژ بینی چیست.

اما به طور معمول پزشکان توصیه می‌کند این کار به صورت روزانه، هر روز سه مرتبه و هر بار به مدت یک دقیقه انجام گیرد. عمل ماساژ بینی باید 6 ماه تکرار شود تا بتوانید نتیجه‌ای از اینکار ببینید.

تعداد دفعات ماساژ بینی چقدر باید باشد؟

نکات مهم در مورد ماساژ بینی

1- هنگام ماساژ بینی حتما روبرو آینه بایستید و با دقت و طبق راهنمای پزشک خود ماساژ دهید. معمولا بهتر است در هر نوبت تا 20 بار بینی خود را ماساژ دهید. سعی کنید هنگامی که پزشک بینی شما را ماساژ می‌دهد از حرکت دست او فیلم بگیرید و با الگوگیری از آن بینی خود را طبق نظر پزشک ماساژ دهید. با توجه به نظر جراح ممکن است نیاز به چند نوع ماساژ به صورت ترکیبی داشته باشید.

2- دقت کنید که در زمان چسب زدن نیز می توانید ماساژ را انجام دهید.

3- در هنگام ماساژ بینی سعی کنید که با فشار ملایم و از هر دو طرف ماساژ دهید.

4- در هنگام ماساژ نباید احساس درد در بینی خود داشته باشید، در این صورت حتما موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. در اغلب مواقع احساس درد هنگام ماساژ به دلیل ماساژ اشتباه و غیر اصولی است. در صورتی که مشکلی در بینی شما وجود داشته باشد که باعث بروز درد شود، پزشکتان در هنگام معاینه متوجه آن خواهد شد.

5- دقت کنید که انجام مراقبت‌های بعد از عمل در نتیجه نهایی عمل بینی شما بسیار موثر است. ماساژ بینی یکی از این موارد است. از جمله مراقبتهای دیگری که بعد از عمل لازم است انجام دهید، سر بالا بودن بینی بعد از عمل، رعایت اصول خوابیدن به شکلی که به بینی شما آسیب نزند. پرهیز از خوردن غذاهای سفت، خندیدن و داد زدن، دست کردن در بینی و فین کردن و به طور کلی هر کاری که باعث ایجاد فشار بر بینی شما شود.

رعایت این موارد مخصوصا در روزهای اولیه بعد از عمل بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر نتیجه نهایی عمل شما می‌گذارد.

دقت داشته باشید که فرم اصلی بینی شما تا مدتها قابل تشخیص نیست. لازم است که زمان کافی از عمل شما بگذرد و ورم بینی کاهش یابد. در این مدت لازم است که تمام مراقبتهای لازم را از بینی خود انجام دهید و به توصیه پزشک خود عمل کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از عمل بینی خود به دست آورید. (برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم که مقاله فرم اصلی بینی بعد از عمل کی مشخص می‌شود را مطالعه کنید.)

سوال: احساس می‌کنم یک طرف بینی ورم داره و بینی نامتقارن شده است. آیا این مورد با ماساژ برطرف می‌شود؟

پاسخ: در اغلب مواقع ممکن است بعد از عمل، یک طرف بینی ورم بیشتری داشته باشد و ماساژ دادن بینی به کاهش ورم و فرم دهی به بینی موثر است. اما پیشنهاد ما این است که حتما در این خصوص توسط جراح خود معاینه شوید و بر اساس نظر او نسبت به ماساژ بینی خود اقدام کنید. (پیشنهاد می‌کنیم مقاله نامتقارن بودن سوراخ بینی بعد از عمل را نیز حتما مطالعه کنید.)

سوال: آیا ماساژ بینی بعد از عمل درد داره؟

در اغلب مواقع احساس درد هنگام ماساژ به دلیل ماساژ اشتباه و غیر اصولی است. در صورتی که مشکلی در بینی شما وجود داشته باشد که باعث بروز درد شود، پزشکتان در هنگام معاینه متوجه آن خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به شما بزرگوران چگونگی انجام ماساژ بینی بعد از عمل جراحی و لزوم و یا عدم لزوم انجام آن را شرح دهیم، شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات لازم در خصوص جراحی بینی، هزینه‌های آن و نحوه صحیح انجام ماساژ در صورت لزوم با کارشناسان ما در کلینیک تخصصی زیبایی دکتر سعید شیرنگی تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *