جراحی بینیمقالات

مراقبت های بعد از عمل بینی +8 توصیه مهم

آیا می‌دانید که بخش بزرگی از نتیجه نهایی عمل بینی شما، بدون انجام مراقبت های بعد از عمل بینی از بین می‌رود؟ برخی از افرادی که به تازگی بینی خود را عمل کرده‌اند، فکر می‌کنند که دیگر همه چیز تمام شده است. اما این طرز فکر اشتباه است و شما همچنان باید از بینی خود مراقبت کنید تا ورم ناشی از جراحی بینی به مرور زمان بهبود یابد.

فهرست محتوا

 عمل زیبایی بینی در ایران یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که به منظور رفع نقص در ساختار بینی و زیباتر شدن ظاهر صورت انجام می‌شود. مراقبت های بعد از عمل بینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در نتیجه عمل تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر بعد از اتمام جراحی حواستان را جمع نکنید و بینی خود را دستکاری کنید، ممکن است بینی تغییر فرم دهد و دچار عوارض جانبی شوید.

قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است بدانید که عمل بینی تنها یک جراحی زیبایی نیست؛ بلکه بسیاری از مواقع برای درمان مشکلات تنفسی و مادرزادی انجام می شود؛ به عنوان مثال، بسیاری از افراد به پلیپ ‌بینی دچار هستند که تنفس راحت برای آن‌ها مشکل است که در این صورت متخصص جراحی از طریق رینوپلاستی مشکل فرد را برطرف می‌کند. با هر انگیزه‌ای که عمل بینی را انجام داده‌اید و صرف نظر از اینکه بینی شما استخوانی یا گوشتی است باید مراقبت های بعد از عمل بینی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم را رعایت کنید.

8 اصل طلایی مراقبت های بعد از عمل بینی به بیان دکتر شیرنگی

در ویدئو بالا دکتر سعید شیرنگی راجع به اصول مراقبتی بعد از عمل بینی برای شما توضیح دادند. در ادامه خلاصه صحبتهای ایشان را بررسی می‌کنیم:

1-از خوردن غذاهای شرو و آبمیوه‌های مصنوعی خودداری کنید.

2- تا 72 ساعت بعد از عمل بینی از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر از کمپرس یخ استفاده می کنید حتما بین کمپرس و صورت حوله یا … بگذارید که مستقیما کمپرس با پوستتان در تماس نباشد.

3- حتما طاق باز بخوابید و به سمت طرفین نچرخید. خوابیدن به پهلو چنانچه منجر به اعمال فشار بر بینی شود می‌تواند منجر به تغییر فرم بینی و خونریزی شود.

4- از روز سوم با سرم شستشو بینی خود را بشویید. تما جای بخیه را با پمادی که بهتون دادیم چرب کنید.

5- زیاد حرف نزنید. زیرا حرف زدن مخصوصا در روزهای اولیه پس از جراحی باعث ایجاد فشار بر بینی می‌شود. (مقاله حرف زدن بعد  عمل بینی را بخوانید)

6- نخندید زیرا خندیدن نیز منجر به ایجاد فشار می‌شود.

7- در چند هفته اول به هیچ عنوان سیگار نکشید. یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی پرهیز از سیگار کشیدن است که برای مدتی محدود باید آن را کنار بگذارید. اگر عادت به سیگار دارید، قبل از عمل کمی روی خودتان کار کنید تا بتوانید برای بازخ زمانی چند هفته بعد عمل جلوی سیگار کشیدن بایستید.

8- مشروب نخورید. چون مشروب باعث تشدید ورم می‌شود بهتر است در چند ماه اول بعد عمل بینی از آن پرهیز کنید.

اینفوگرافی مراقبت های بعد از عمل بینی
اینفوگرافی مراقبت های بعد از عمل بینی

پرهیز از آدامس جویدن و گاز زدن بعد عمل بینی

به مدت یک ماه بعد از عمل زیبایی بینی از جویدن زیاد خصوصاً جویدن آدامس خودداری کنید زیرا این کار فشار زیادی به بینی وارد می‌کند و ممکن است فرد دچار خونریزی شود. به مدت یک ماه از گاز زدن خوراکی‌های سفت که نیاز به جویدن دارند مانند گاز زدن سیب و … خودداری کرده و به مدت یک هفته بعد از عمل از غذاهای پوره و نرم استفاده کنید.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که عادت به ادامس جویدن دارید، قبل از اینکه بینی خود را عمل کنید حتما این عادت را کنار بگذارید. ادامس جویدن بعد عمل بینی می‌تواند می‌تواند شما را دچار مشکل کند. مخصوصا در روزهای اولیه بعد عمل که حتی در حرف زدن و خندیدن نیز باید مراقب باشید.

آدامس جویدن بعد از عمل بینی
آدامس جویدن بعد از عمل بینی ممنوع است.

کارهای خانه و آشپزی بعد از عمل بینی

یکی از سوالات پرتکرار زیباجویان کلینیک شیرنگی این است ” بعد از جراحی بینی چه زمانی می توانم کارهای خانه از جمله آشپزی را انجام دهم؟”. در حالی که انجام اکثر کارهای معمولی خانه در این زمان کاملاً ایمن است (آشپزی، شستن لباس، گردگیری، تمیز کردن وسایل)، ما به شدت توصیه می کنیم که در این زمان استراحت کنید. حداقل تا دو هفته اول از انجام کارهای سنگین خانه و ورزش خودداری کنید . بعد از چند روز پیاده روی مجاز است. بعد از دو هفته ورزش سبک مجاز است.

دوست عزیز که در حال خواندن این مقاله هستید، دقت کنید که یکی از مهمترین مراقبتهای بعد عمل بینی استراحت است. مخصوصا در دو هفته اول باید بیشتر استراحت کنید و از آشپزی کردن و انجام کارهای خانه جدا خودداری کنید. از سایر اعضای خانواده بخواهید که برای دو هفته در انجام این کارها به شما کمک کنند.

آشپزی بعد از عمل بینی

اگر در مورد آشپزی بعد از عمل بینی و مدت زمانی که باید به خودتان استراحت دهید سوال دارید، سوالتان را در سایتهایی مثل نی نی سایت و از افراد عادی نپرسید. شرایط بیماران با هم متفاوت است، نوع بینی و نوع عملی که انجام شده و مراقبتهای بعد از عمل نیز با شدت کمتر یا بیشتر برای افراد وجود دارد و ممکن است متفاوت باشد.

عمل زیبایی بینی در ایران آمار بالایی را به خود اختصاص داده است و با هدف افزایش تناسب بینی با صورت، کاهش عرض بینی، از بین رفتن ناهمواری‌های روی پل بینی، باریک کردن پل بینی پهن و درمان مشکلاتی مانند هیپوپلازی و پلیپ بینی انجام می‌شود.  پارامترهای زیادی در موفقیت عمل جراحی بینی دخیل هستند که می‌توان به تبحر پزشک و انجام دقیق توصیه‌های بعد از عمل اشاره کرد.  به افراد داوطلب برای انجام عمل زیبایی بینی توصیه می‌شود که در انتخاب پزشک خود وقت زیادی بگذارند. دکتر سعید شیرنگی متخصص جراحی بینی مهارت زیادی در عمل جراحی بینی دارند و جزء پزشکانی هستند که درصد رضایت بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که بینی خود را عمل کنید و در حال کسب اطلاعات برای بعد از عمل خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید و مشاوره رایگان برای عمل بینی خود دریافت کنید.

"*" indicates required fields

اهمیت پایبندی به مراقبت های پس از عمل زیبایی بینی

بسیاری از افراد مشتاقانه منتظر روز انجام عمل زیبایی بینی هستند اما باید این را در نظر داشته باشند که تغییر شکل بینی فورا انجام نمی‌شود و افراد باید دوران نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارند. نیاز است در دوران نقاهت از انجام برخی کارها پرهیز شود و انجام برخی کارها در اولویت قرار بگیرند. موفقیت  عمل جراحی به بایدها و نبایدهای بعد از عمل زیبایی بینی وابسته است.

مراقبت بعد از عمل بینی باعث بهبودی بهتر شده و فرد را سریع‌تر به وضعیت عادی باز می‌گرداند. افرادی که رینوپلاستی انجام داده‌اند نباید زمان بهبودی خود را با سایر افرادی که این عمل را انجام داده‌اند مقایسه کنند چون شرایط بهبود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور میانگین باید افراد زمان تقریبی یکسال را برای  مراقبت پس از عمل زیبایی بینی در نظر بگیرند زیرا بینی بعد از عمل، آسیب‌پذیرتر خواهد شد و در اثر بی‌دقتی و بی‌توجهی ممکن است نتایج ایده‌آل مورد نظر مشاهده نشود. مراقبت بعد از رینوپلاستی به دو دسته بایدها و نبایدها تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهد شد.

به صدای بدن خود گوش دهید

جراح شما می‌تواند پیشرفت بهبودی بینی شما پس از جراحی را از بیرون ببیند اما تنها شما می‌دانید که چه احساسی دارید. پس به صدای بدن خود گوش دهید، اگر چیزی بعد از جراحی درست نشد و یا مشکلی داشتید، فوراً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

بدنتان را خنک نگاه دارید

دوش بخار، کاسه‌های داغ سوپ و سوناهای آرامش‌بخش ممکن است احساس خوبی به فرد بدهند، اما برای بینی متورم ناشی از عمل چندان خوب نیستند چرا که گرما باعث تورم بیشتر بافت‌های بینی می‌شود، به همین دلیل است که بهتر است از رژیم غذایی حاوی غذاهای خنک و با دمای اتاق ( نه خیلی گرم) پیروی کنید، دوش آب ولرم بگیرید و بعد از عمل چند هفته‌  یعنی تا زمانی که بینی‌تان شکل جدید را به خود گرفت از گرما دوری کنید.

بینی خود را باد نکنید

پس از جراحی، برای چند هفته، شاید حتی چند ماه، دچار احتقان خواهید شد. این احساس ناشی از متورم شدن بافت‌های بینی است. در مقابلِ تمایل به باد کردن بینی خود مقاومت کنید و با پزشک خود در مورد استفاده از اسپری بینی سالین برای مرطوب کردن مجرای بینی خود تا زمانی که تورم کاهش یابد، صحبت کنید. بعد از 6 هفته از جراحی می‌توانید دمیدن بینی خود را از سر بگیرید. به هنگام عطسه نیز سعی کنید به جای بینی از طریق دهان عطسه کنید. هر چند عطسه از دهان به نظر چندان عمل خوشایندی نیست، اما بهتر از آسیب رساندن به مجاری شکننده بینی و کند کردن زمان بهبودی جراحی بینی است.

از قرار گرفتن در معرض خورشید اجتناب کنید

محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید همیشه مهم است این امر به ویژه بعد از عمل بینی اهمیتش دوچندان می‌شود. نه تنها بینی شما در هفته‌ها و ماه‌های بعد از عمل بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی است، بلکه آفتاب بیش از حد نیز می‌تواند باعث تیره شدن جای زخم و افزایش تورم شود.

صبور باشید

مهمتر از همه صبر داشته باشید شما بهبود خواهید یافت و نتایج جراحی بینی را که انتظار دارید خواهید دید مسلما پیروی از مراحل بالا روند بهبودی یک ساله را به یک هفته تبدیل نمی‌کند، اما به تسریع کار و بهبود پس از جراحی شما کمک می‌کند.

عدم استفاده از عینک به مدت یک ماه

استفاده از عینک، به بینی فشار وارد می‌کند و بعد از عمل به سرعت باعث تغییر شکل بینی می‌شود. اگر مشکلات بینایی مانند عیوب انکساری دارید، می‌توانید قبل از عمل بینی با پزشک خود مشورت کنید و از لنز استفاده کنید.

از استخر رفتن خودداری کنید

رفتن به استخر، استفاده از سونا و قرار گرفتن در جای گرم و پر از بخار می‌تواند باعث تورم بیشتر بینی شود به همین سبب توصیه می‌شود به مدت یک هفته تا ۱۰ روز پس از عمل از حمام رفتن خودداری شود. در صورت نیاز به حمام کردن، زمان حمام باید کوتاه باشد و از خیس کردن پانسمان‌ها اجتناب شود. حتی بعد از باز کردن پانسمان‌های بینی باید از دوش گرفتن به حالت ایستاده و طولانی خودداری شود.

پرهیز از ابراز احساسات شدید و رابطه جنسی

بهتر است به مدت دو هفته تا یک ماه پس از عمل زیبایی بینی در یک محیط کاملا آرام قرار بگیرید و از ابراز احساسات شدید مانند خندیدن شدید، گریه کردن و هرگونه حرکتی که باعث افزایش فعالیت ماهیچه‌های صورت می‌شود، خودداری کنید.

مراقبت بعد از عمل بینی
مراقبت های بعد از عمل بینی تاثیر زیادی بر نتیجه‌ی نهایی عمل شما خواهد داشت.

توجه به دستورات پزشک

توصیه‌ های مراقبتی پس از جراحی بینی در مقاله های مختلف در دنیای وب منتشر شده‌اند اما باید بدانید که بهترین توصیه‌های مراقبتی پس از عمل زیبایی بینی، توصیه‌های پزشک جراح شما است. به همین سبب توصیه می‌شود که مو به مو دستورات پزشک خود را رعایت کنید. پزشک جراح ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند که باید سر وقت مصرف شوند.

بالا نگه‌داشتن سر در موقع خواب

صحیح خوابیدن تاثیر بسیار زیادی در کوتاه شدن دوران نقاهت دارد. خوابیدن به پهلو باعث افزایش تورم و کبودی دور چشم‌ها می‌شود. توصیه می‌شود که در زیر سر خود دو تا سه بالشت قرار دهید و به پشت بخوابید. این روند باید حداقل ۶ هفته پس از عمل جراحی ادامه داشته باشد. (مقاله تا چند روز بعد عمل بینی باید سر بالا باشد را بخوانید)

استفاده از کمپرس سرد

تا سه روز بعد از عمل جراحی می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد را می‌توانید روی گونه‌‌های خود قرار دهید. توصیه می‌شود که از قرار دادن کمپرس روی بینی خودداری کنید. این کار تأثیر زیادی در کاهش تورم دارد.

خوب و عمیق بخوابید

استراحت کافی و عمیق خوابیدن ‌می‌تواند به روند بهبودی شما پس از عمل زیبایی بینی سرعت بخشد به همین سبب توصیه می‌شود حداقل روزانه ۷ ساعت بخوابید و از انجام دادن کارهای سنگین به شدت پرهیز کنید.

به تغذیه خود اهمیت دهید

تغذیه خوب می‌تواند باعث تسریع در روند بهبودی شما شود زیرا غذاهای غنی از پروتئین و ویتامین می‌توانند باعث تحریک سلول‌های خونی و فاکتورهای رشد و ترمیم شوند و ترمیم بافت‌ها سریع‌تر انجام شود.

مراقبت از بخیه‌های بینی پس از عمل

خطوط برش  به عبارتی بخیه ها باید 1 تا 2 بار در روز با پراکسید هیدروژن و یک Q-tip تمیز شوند تا هرگونه پوسته‌ای که ممکن است ایجاد شود از بین برود. وازلین (لایه ای نازک) باید همیشه روی بخیه‌ها نگه داشته شود تا به بهبود پوست کمک کند. حداقل ۲ تا ۳ بار در روز یا بیشتر از وازلین استفاده کنید تا بخیه‌ها مرطوب بماند. لازم نیست روی نوارهای کاغذی که پس از برداشتن بخیه‌ها روی بینی قرار می گیرند، وازلین بزنید. در صورت ایجاد پوسته روی خطوط برش  یا بخیه‌ها، آنها را به آرامی با پراکسید هیدروژن و یک Q-tip یک بار در روز تمیز کنید. از باسیتراسین، پلی اسپورین، پماد آنتی بیوتیک تریپل یا هر پماد آنتی‌بیوتیک دیگری در بخیه‌ها استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان دستور داده باشد.

عمل بینی با بی حسی امکان پذیر است؟

رینوپلاستی می‌تواند با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود که بستگی به وسعت عمل و ترجیح فرد دارد. عمل بینی با بی‌ حسی موضعی امکان پذیر است و تنها ایراد آن اینست که فرد خاطره خوشی از جراحی بینی خود نخواهد داشت. تصور کنید کسی که با دیدن کوچکترین خون حالش بد می‌شود چطور می‌تواند جراحی بینی را با بیداری کامل تحمل کند، در این شرایط حتی ممکن است وسط جراحی فرد از انجام این عمل منصرف شود، به همین دلیل امروزه اکثر پزشکان از روش بیهوشی عمومی برای انجام جراحی بینی استفاده می‌کنند.

هر چند که در گذشته بیشتر پزشکان و نیز افراد به دلیل ترسی که از بیهوشی داشتند اقدام به رینوپلاستی با بی‌حسی موضعی می‌نمودند ولی امروزه به لطف پیشرفت علم و ظهور تجهیزات جدید استفاده از بیهوشی عمومی به یک روش معمول برای انجام جراحی تبدیل شده است.

اهمیت مراقبت بعد از جراحی بینی
  1. جلوگیری از بروز عوارض خطرناک
  2. افزایش سرعت ریکاوری بدن
  3. درمان سریع‌تر عوارض طبیعی بعد از عمل
  4. رسیدن به نتیجه ایده‌آل از عمل بینی
ورزش کردن بعد از عمل بینی در چند هفته اول فقط مجاز به پیاده‌روی در حد چند دقیقه هستید و برای شروع ورزش جدی، باید از متخصص سوال کنید.
مراقبت از پوست بعد از عمل بینی
  1. هیدراته نگهداشتن پوست
  2. آرایش نکردن تا زمانی که شستن صورت ممکن نیست.
  3. فشار نیاوردن به صورت برای آرایش کردن
چند نکته مراقبتی بعد از عمل بینی
  1. عدم مصرف دخانیات و الکل
  2. خودداری از ورزش کردن تا زمان معلوم
  3. تعویض پانسمان بینی
  4. داشتن خواب کافی
  5. فشار نیاوردن به بینی
  6. نخوردن غذا و خوراکی سفت

مراقبت از پوست بعد از عمل بینی

یکی از نکات مراقبتی بعد از جراحی زیبایی بینی، مسأله مراقبت از پوست است. به هر حال به دلیل اینکه جراحی بر روی صورت انجام شده است، این مسأله کاملاً طبیعی است که دچار مشکلاتی همانند خارش پوست، پوسته پوسته شدن و خشکی آن گردید و به همین دلیل است که مراقبت از پوست بعد از عمل زیبایی بینی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع، چند نکته مراقبتی در این زمینه را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  1. تا زمانی که متخصص توصیه می‌کند، از آرایش کردن پرهیز کنید چرا که کوچکترین فشار به بافت صورت می‌تواند بر روی نتیجه عمل تأثیر بگذارد. از طرف دیگر تا زمانی که گچ در داخل بینی وجود دارد شما برای شستن صورت دچار محدودیت خواهد بود. بنابراین در صورتی که آرایش غلیظی بر روی صورت داشته باشید چون نمی‌توانید این مواد را به خوبی بر روی صورت پاک ‌کنید، این مسأله منجر به بسته شدن منافذ پوست و ابتلا به جوش صورت خواهد شد.
  2. اگر مایل هستید کمی آرایش داشته باشید، آرایش شما باید بسیار ملایم و خفیف بوده و در ناحیه اطراف بینی هیچ فشاری به صورت وارد نشود.
  3. با توجه به اینکه تا مدتی گچ در داخل بینی وجود دارد برای شستن پوست باید به سراغ پاک‌کننده‌های بهداشتی صورت بروید. این پاک‌کننده‌ها کمک می‌کنند عمده مواد شیمیایی بر روی پوست برطرف شده و شما با یک دستمال مرطوب بتوانید آثار باقی مانده از مواد آرایشی را تمیز کنید.
  4. با توجه به اینکه بعد از جراحی دچار خشکی پوست می‌شوید حتماً نوشیدن آب کافی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
توصیه های مهم مراقبتی پس از رینوپلاستی
با مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی آشنا شوید.

چند وقت بعد از عمل بینی می توان باردار شد ؟

اگر قصد دارید بعد از عمل بینی بچه‌دار شوید، جراحان توصیه می‌کنند حداقل شش ماه صبر کرده و سپس اقدام به بارداری نمایید. هورمون‌های تولید شده در بدن به هنگام حاملگی ممکن است هم در روش التیام بدن تغییر ایجاد کنند و هم ظاهر اسکار شما را تغییر دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد می کنیم مقاله ” بارداری بعد از عمل بینی ” را مطالعه کنید.

علت گرفتگی صدا بعد از عمل بینی چیست؟

می‌توان علت گرفتگی صدا بعد از عمل بینی را به تغییر و کوچک شدن مسیرهای تنفسی و ساختار بینی نسبت داد، این تغییر در بینی باعث افزایش مقاومت در برابر جریان هوای ورودی به بینی شده و بم شدن صدا را به همراه خواهد داشت.

آیا بوسیدن بعد از جراحی بینی اشکالی ندارد؟

هفته اول بحرانی ترین دوره برای بهبود جراحی بینی است. در دو هفته اول بعد از جراحی، از به هم زدن لب ها مانند سوت زدن، زدن رژ لب، بوسیدن یا مکیدن نی خودداری کنید. بوسیدن بعد از جراحی بینی ممکن است دشوار باشد . بینی شما به قدری حساس و نازک است که هر ضربه بینی در هنگام بوسیدن توسط بینی شخص دیگر می تواند مشکل ساز شود.

تا چند روز بعد از عمل بینی باید از چسب بینی استفاده کرد ؟

بسته به نوع پوست بینی فرد مدت زمان چسب زدن به بینی بعد از جراحی از دو هفته تا دو ماه متغیر است. به اینصورت که افراد با پوست نازک پس از دو هفته می‌توانند چسب زدن را متوقف کنند در حالیکه افراد با بینی گوشتی و پوست ضخیم باید مدت زمان بیشتری به نگه داشتن چسب روی بینی خود ادامه دهند.

چند روز بعد از جراحی بینی می توان سوار هواپیما شد ؟

از آنجایی که در یک هفته اول پس از جراحی امکان خونریزی وجود دارد و از همه مهم‌تر اینکه در این مدت زمان طلایی، بافت‌های بینی با سرعت به ترمیم خود می‌پردازند، به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل به مدت یک هفته از پرواز خودداری نمایند تا تغییر فشار ناشی از تغییر ارتفاع هواپیما امکان خونریزی را بیشتر نکند.

بی حسی لب بالا طبیعی است؟

بی حسى نوک بینى و نیز لب بالا بعد از رینوپلاستی موقتى است و معمولا در کمتر از یک ماه به طور کامل بر طرف مى‌شود. این اتفاق به دلیل التهاب اعصاب ناحیه بینى و لب به هنگام دستکارى استخوان تیغه بینى رخ می‌دهد و براى مدت چند هفته تا چند ماه حس ناحیه لب بالا و بینى دچار تغییر مى شود ولى خوشبختانه این حالت موقتى است و با گذشت زمان اعصاب به حالت عادى باز گشته و حس لب و بینی نیز نرمال می‌گردد.

جوش زدن بینی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

جوش زدن بینی بعد از عمل بینی یک عارضه شایع است که دلایل متعددی چون استرس و اضطراب، چرب شدن پوست، رژیم غذایی ناسالم در بروز آن نقش دارند. تنها نکته مهم اینست که این عارضه نیز موقتی است و به مرور از بین خواهد رفت.

آیا عمل بینی خطر مرگ دارد؟

متاسفانه بله، عوامل متعددی باعث بروز خطر مرگ در افراد حین جراحی بینی و یا هر نوع جراحی دیگری می‌شوند و به همین دلیل است که انجام آزمایش‌های قبل از رینوپلاستی بسیار حایز اهمیت است چرا که احتمال مرگ یک فرد دارای عفونت در خون یا بدن بیشتر از فردی است که از سلامت جسمی کامل برخوردار است. از طرف دیگر مهمترین علت مرگ در حین جراحی‌ها مربوط به مرحله بیهوشی و استفاده ناصحیح از داروهای بیهوشی است.

از دیگر عواملی که می‌تواند منجر به مرگ فرد حین رینوپلاستی گردد اختلال در عملکرد دستگاه و تجهیزات پزشکی اتاق عمل از جمله عدم کارکرد صحیح دستگاه اکسیژن، اختلال در سیستم تهویه بیهوشی و … است. انجام همزمان چندین عمل بیهوشی که نیاز به مدت زمان بیشتری برای بیهوشی دارد نیز از دیگر دلایل مرگ در جراحی است. پس با توجه به تمامی عوامل ذکر شده اکنون می‌توانید پی به اهمیت انتخاب یک پزشک با تجربه با مهارت بالا و نیز محل جراحی استاندارد خواهید برد.

آیا ورزش بعد از عمل بینی مجاز است؟

شاید شما از جمله افرادی هستید که در طول هفته برنامه ورزشی منظمی دارید و یا اینکه از جمله ورزشکاران معروف در کشور به حساب می‌آیید. قطعاً این دسته از افراد برای انجام جراحی زیبایی بینی شرایط خاصی را باید سپری نمایند. به طور کلی لازم است این نکته را بیان کنیم که بعد از هر نوع عمل زیبایی و یا درمانی، جهت شروع برنامه‌های ورزشی باید بسیار محتاطانه عمل کرد. قطعاً متخصص نکات مراقبتی را در دوره نقاهت برای شما توضیح خواهد داد.

بعد از جراحی بینی امکان ورزش کردن برای شما وجود دارد ولی نمی‌توانید به یکباره به شرایط قبل از عمل برگردید. برای مثال تا زمانی که زخم‌ها در داخل بینی بهبود پیدا نکرده‌اند به هیچ عنوان نباید به سراغ ورزش‌های فشرده بروید چرا که فشار زیادی را به دلیل تنفس‌های شدید به بینی وارد می‌کند. بنابراین بهتر است در این رابطه با متخصص خود مشورت نمایید.

ولی به طور کلی می‌توانید در چند هفته اول بعد از عمل رینوپلاستی، پیاده‌روی داشته باشید. اما مدت زمان پیاده‌روی نباید به صورت ناگهانی زیاد شود. برای مثال در هفته اول هر سه روز یکبار و به مدت ۵ دقیقه باید پیاده‌روی کنید. از هفته‌های بعد می‌توانید هر سه روز یکبار، مدت زمان پیاده‌روی را بیشتر کنید.

برای جراحی بینی به چند روز مرخصی نیاز دارم؟

برای جراحی بینی معمولاً یک هفته مرخصی از کار ضروری است. با این حال، مراقبت‌های بعد از عمل، مانند عدم انجام فعالیت‌های شدید بدنی و جلوگیری از پایین آمدن سر، باید حداقل تا یک ماه پس از جراحی رعایت شود.

آیا هزینه عمل بینی توسط بیمه قابل پرداخت است؟

به طور کلی، عمل زیبایی بینی جراحی انتخابی محسوب می‌شود و تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرد مگر در شرایطی که جراحی بینی شما جنبه عملکردی و سلامتی داشته باشد و مشکل در تنفس داشته باشید.

چند روز بعد از عمل بینی نیاز است برای معاینه به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور معمول پس از 5 روز یا یک هفته برای برداشتن پانسمان‌های داخل بینی و اسپیلنت و نیز کشیدن بخیه‌ها لازم است با پزشک خود ملاقات کنید.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی از ماسک روی بینی استفاده کنم؟

بسیاری از این می ترسند که فعالیت های روزانه آنها ممکن است بعد از عمل بینی تأثیر بگذارد و تردیدها و سؤالات زیادی برای آنها ایجاد کند. امروزه آلودگی محیط زیست و وضعیت همه‌گیری آنقدر جدی شده است که پوشیدن ماسک در هر بار بیرون رفتن به عادت روزمره هر فرد تبدیل شده است. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از افراد برای جلوگیری از انتشار COVID-19 از ماسک استفاده می کنند، بسیاری از بیماران جراحی بینی می پرسند که آیا می توانند بعد از جراحی بینی از ماسک روی بینی خود استفاده کنند یا خیر.

در هفته اول بهبودی بعد از جراحی بینی ، بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانید، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد استفاده از ماسک نخواهید داشت. وقتی آماده بیرون رفتن هستید و نیاز است تا ماسک خود را بپوشید، مطمئن شوید که جنس ماسک از کاغذ یا پارچه و روی بینی شما باشد و خیلی شل روی صورت شما قرار بگیرد. هنگام بستن و درآوردن ماسک مراقب باشید. 6 تا 8 هفته پس از جراحی بینی، در صورت لزوم می توانید ماسک خود را کمی محکم تر روی بینی خود قرار دهید.

مزایای استفاده از ماسک برای افرادی که به تازگی جراحی زیبایی بینی انجام داده اند چیست؟

  1. جلوگیری از تاثیر منفی اشعه ماوراء بنفش: بعد از جراحی بینی یکی از توصیه های پزشک این است که باید هرگونه تماس با نور خورشید را محدود کنید. این به شما کمک می کند تا از تابش اشعه ماوراء بنفش درست به ناحیه جراحی و ایجاد آسیب به بینی جلوگیری کنید. علاوه بر این، استفاده از ماسک به محافظت از شما در برابر ابتلا به کک و مک ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.
  2. کاهش میزان گرد و غبار استنشاقی: علاوه بر اشعه ماوراء بنفش، گرد و غبار نیز «دشمن» بسیاری از زیباجویان پس از جراحی بینی است. ورود گرد و غبار به داخل بینی می تواند باعث ایجاد برخی عوارض تنفسی شود، ایمنی بدن را کاهش دهد و بر بهبودی بینی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، این گرد و غبار می تواند باعث عطسه شما شود، چیزی که می تواند به بینی ناپایدار پس از جراحی بینی آسیب برساند.

نحوه صحیح استفاده از ماسک بعد از جراحی بینی

شما باید از یک ماسک با اندازه معقول و مناسب برای صورت خود استفاده کنید و کل بینی را بپوشاند.

  1. شما باید ماسک جراحی را انتخاب کنید که نرم و راحت باشد.
  2. اگر هنگام استفاده از ماسک دچار قرمزی یا خارش در بینی شدید، ممکن است پوست بینی آسیب دیده یا به مواد ماسک حساسیت داشته باشد. اگر این مشکل را دارید، ماسک بی کیفیت است و باید نوع دیگری از ماسک را خریداری کنید.
  3. اگر هنگام استفاده از ماسک‌های باکیفیت همچنان با این مشکل مواجه هستید، باید حداقل ۲ تا ۳ روز پس از جراحی از بیرون رفتن خودداری کنید.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی از عینک اسکی استفاده کنم؟

افراد زیباجو باید از ورزش های تماسی، غواصی، ماسک اسکی یا عینک شنا در طول دوران بهبودی پس از عمل زیبایی بینی خودداری کنند . باید اسکی را تا زمانی که استخوان‌های بینی عمل شده شما کاملاً بهبود یابد به تعویق بیندازید  .خوشبختانه این مراقبت‌ها موقتی است و ارزشش را دارد.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی از عینک های آزمایشگاهی استفاده کنم؟

توصیه می کنیم که بیماران حداقل 4 تا 8 هفته پس از عمل یا تا زمانی که جراح آنها توصیه کرده است از عینک آزمایشگاهی و هر گونه عینک مانند عینک آفتابی خودداری کنند. مدت زمان آن بسته به بیمار و نحوه بهبودی آنها متفاوت است.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله با مراقبت های بعد از عمل بینی آشنا شده باشید. اگر به تازگی بینی خود را عمل کرده‌اید و سوالی دارید، می توانید در بخش دیدگاه‌ها سوال خود را بپرسید.

منبع
drfarrior

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *