جراحی بینیمقالات

مشکلات مصرف مشروبات الکلی بعد از عمل بینی

عوامل بسیاری در موفقیت عمل بینی تاثیرگذار هستند که یکی از این عوامل عدم اعتیاد فرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی است. پزشکان در خصوص مصرف الکل بعد از عمل زیبایی بینی و قبل از آن، تحقیقاتی انجام داده‌اند؛ بررسی‌های آماری با نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن مشروب بعد از عمل بینی می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن دوران نقاهت شود و در نتایج عمل نیز تاثیرات منفی بگذارد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که در روزهای اولیه بعد از عمل (مخصوصا هفته اول) از نوشیدن مشروب و نوشیدنی الکلی اجناب شود. برخی دیگر از پزشکان نیز معتقدند که برای کسب نتیجه بهتر تا 90 روز نباید به سمت این نوشیدنی بروید. (حتما در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید) در ادامه مطلب در خصوص عوارض مصرف الکل بعد از عمل بینی مطالب بیشتری بیان می‌شود.

آیا عمل بینی در افراد الکلی امکان پذیر است؟

یکی از سوالات متداول در خصوص عمل بینی، امکان‌پذیر بودن آن برای افراد الکلی است. یک از شروط عمل بینی، آمادگی جسمانی فرد برای عمل بینی است. فاکتورهای مختلفی مانند عدم اعتیاد به مواد مخدر، عدم اعتیاد به الکل، مبتلا نبودن به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و مشکلات انعقادی خون، آمادگی جسمانی فرد را برای عمل تعیین می‌کنند. به طور قطع، پروسه عمل و دوران نقاهت در افرادی که آمادگی جسمانی و روانی کامل دارند، ایمن‌تر است و با عوارض بسیار کمتری به پایان می‌رسد اما این مورد بدین معنی نیست که سایر افراد، مانند افراد الکلی نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. عمل بینی برای افراد الکلی، تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است.

عمل بینی در افراد الکلی

زیباجو باید میزان وابستگی خود به مصرف الکل را به طور کامل برای پزشک جراح شرح دهد. سپس پزشک جراح با توجه به میزان وابستگی فرد تعیین می‌کند که حداقل چند روز قبل از عمل جراحی، باید مصرف مشروب را به طور کامل ترک کرد. ممکن است پزشک از راهکارهای دیگری برای ترک دادن زیباجو کمک بگیرد.

در صورتی که زیباجو الکل را ترک نکند ممکن است پزشک جراح زمان دیگری را برای عمل تعیین کند یا از داروهای قوی‌تر بی‌هوشی و مسکن برای بی‌هوش کردن و کنترل درد او استفاده نماید. قبل از عمل جراحی بینی، افراد الکلی به صورت کامل توجیه می‌شوند که اگر بدون اطلاع دادن به پزشک اقدام به مصرف الکل کنند، عواقب و عوارض عمل مانند التهاب و ورم بیشتر، خشکی پوست، دیر خوب شدن زخم‌ها و درد بیشتر را تجربه خواهند کرد و پزشک در این صورت مسئولیتی برعهده نخواهد داشت.

مطالب بیشتر: جای بخیه بعد از عمل بینی

رینوپلاستی در افراد الکلی
برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که افراد تا ۳ ماه از خوردن مشروب بعد از عمل بینی خودداری کنند.

تا چند روز بعد از عمل بینی نباید مشروب خورد؟

مصرف الکل ارتباط مستقیم با بسیاری از بیماری‌ها مانند سیروز کبدی و انواع سرطان‌ها دارد به همین سبب پزشکان همواره توصیه می‌کنند که از مصرف الکل و  نوشیدنی‌های الکلی به صورت کلی اجتناب شود. اما با این حال برخی افراد به این توصیه‌ها توجه نمی‌کنند و نوشیدنی‌های الکلی را مصرف می‌کنند. این افراد باید بدانند که مصرف نوشیدنی‌های الکلی در برخی از مواقع مانند بعد از عمل جراحی، سریع‌تر از سایر موارد، عوارض خود را نشان می‌دهد. بهتر است افراد حداقل به مدت سه هفته از مصرف الکل خودداری کنند. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که افراد تا ۳ ماه از خوردن مشروب بعد از عمل بینی خودداری کنند.

تا چه مدت بعد از عمل بینی نباید مشروب خورد
 از جمله مشکلات مصرف مشروب در روزهای اولیه بعد عمل بینی می‌توان به افزایش ورم، خونمردگی، طولانی‌تر شدن دوره نقاهت و تداخل با داروهای تجویزی پزشک اشاره کرد.

مطالب بیشتر: مصرف دارو بعد از عمل بینی

 عوارض مصرف نوشیدنی های الکلی بعد از جراحی بینی چیست؟

عوارضی که مصرف مشروبات الکلی در روند عمل می‌گذارند باعث می‌شود که دوران نقاهت فرد طولانی‌تر شود. از جمله مشکلاتی که مشروب خوردن بعد از عمل بینی برای افراد ایجاد می‌کند عبارتند از:

کبودی بیشتر: به طور کلی خوردن مشروب بعد از عمل بینی باعث انبساط بیشتر عروق می‌شود که همین عامل، موجب کبودی و خونمردگی بیشتر بعد از عمل جراحی خواهد شد.

تورم و التهاب شدیدتر: تورم و التهاب بینی بعد از عمل جراحی، یک روند طبیعی است اما اگر فرد بعد از عمل مشروبات الکلی مصرف کند، میزان تورم و التهاب و طول درمان آن بیش از حد خواهد شد.

تداخل دارویی: پزشک پس از عمل برای کوتاه شدن دوران نقاهت، کاهش درد و جلوگیری از عفونت، داروهایی را تجویز می‌کند. خوردن مشروب بعد از عمل بینی ممکن است با این داروها تداخل پیدا کند و از تأثیرگذاری آن‌ها بکاهد.

عوارض مصرف مشروبات الکلی
  1. افزایش ورم پوستی
  2. افزایش کبودی و التهاب
  3. تداخل با داروهای مصرفی
  4. تداخل با ماده بیهوشی و در نتیجه نیاز به ماده بیهوشی بیشتر
  5. افزایش احتمال خونریزی حین عمل و بعد از آن
چه مدت نباید الکل مصرف کرد؟ حداقل یک ماه قبل و یک ماه بعد از عمل، الکل ننوشید.

مطالب بیشتر: تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

مشکلات مصرف مشروبات الکلی قبل از عمل بینی

مشکلات مصرف الکل فقط شامل بعد از جراحی بینی نمی‌شود و مصرف الکل می‌تواند قبل از عمل بینی نیز برای فرد دردسرساز شود. از جمله مشکلات مصرف مشروبات الکلی قبل از عمل بینی عبارتند از:

مشکلات مصرف مشروبات الکلی قبل از عمل بینی

ایجاد مشکل در بیهوش کردن بیمار یا زیباجو

خیلی از افراد از اثرات خوردن مشروب بر داروهای بیهوشی بی‌اطلاع هستند. افراد معتاد به الکل نسبت به داروهای آرام‌بخش و بی‌هوشی دیرتر واکنش نشان می‌دهند. این داروها روی آن‌ها کمتر تاثیر می‌گذارد. به همین جهت پزشک متخصص بیهوشی برای تعیین دوز داروی بیهوشی قبل از عمل جراحی دچار مشکل می‌شود. ممکن است زمان عمل جراحی تا دفع کامل الکل  از بدن به تعویق بیفتد.

خونریزی زیاد

 مصرف مشروبات الکلی باعث رقیق شدن خون و گشاد شدن عروق خونی می‌شود به همین سبب مصرف مشروب قبل از عمل جراحی بینی باعث افزایش خونریزی حین عمل می‌شود. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند حداقل ۲ تا ۳ هفته قبل از عمل جراحی بینی از مصرف مشروبات الکلی پرهیز شود.

مطالب بیشتر: عمل بینی بدون بیهوشی

تاثیر  مصرف الکل بر روی داروهای بیهوشی

یکی دیگر از دلایلی که متخصصان توصیه می‌کنند از مصرف الکل حداقل به مدت یک ماه قبل از جراحی بینی خودداری کنید، تأثیری است که این ماده بر روی دارو‌های بیهوشی و آرامبخش می‌گذارد. از جمله مهمترین عوارض مصرف الکل قبل از رینوپلاستی، کاهش اثر داروی بیهوشی برای بدن بوده و در نتیجه پزشک در تنظیم دوز مورد نیاز برای بیهوش شدن شخص، دچار سردرگمی خواهد شد. در چنین شرایطی ممکن است مجبور شود ماده بیهوشی را به مقدار بیشتری به بدن تزریق کند. همانگونه که می‌دانید این ماده تاثیرات منفی بر روی گوارش و شرایط قلب دارد و در نتیجه افزایش آن در بدن عوارض خطرناک را به همراه خواهد داشت.

مراجعه به بهترین پزشکان برای عمل بینی

برخی افراد گمان می‌کنند که مصرف مشروب بعد از عمل بینی می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود. بهتر است این را بدانید که با وجود مشکلات متعددی مانند خشکی پوست، دیر خوب شدن زخم‌ها، کبودی و خونریزی بسیار زیاد و …که مصرف الکل به همراه دارد، الکل باعث مشکلات تنفسی و تنفس صدادار بعد از عمل جراحی نمی‌شود و این مشکل مربوط به تکنیک جراحی است. از این رو زیباجویان علاوه ‌بر انجام مراقبت‌های لازم قبل و بعد از عمل جراحی، باید در انتخاب جراح نیز دقت لازم را به عمل آورند. دکتر شیرنگی یکی از بهترین جراحان عمل بینی در ایران است که می‌تواند با تکنیک‌های روز دنیا و با کمترین عوارض عمل جراحی را انجام دهد.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *