جوانسازی پوستمقالات

تورم و کبودی بعد از تزریق بوتاکس: دلایل تا درمان

بوتاکس یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی تزریقی برای کاهش چین و چروک و خطوط ریز صورت و به ویژه پیشانی و اطراف چشم‌ها است. عوارض جانبی ناشی از این روش درمانی معمولاً خفیف است و می‌تواند شامل درجاتی از کبودی باشد. کبودی بوتاکس نتیجه تخلیه خون یا نشت خون از رگ خونی به بافت اطراف است. اگر سوزن بوتاکس به طور تصادفی رگ خونی را سوراخ کند ممکن است این اتفاق بیفتد. پزشکان تازه‌کار و حتی باتجربه نیز می‌توانند باعث کبودی شوند زیرا رگ‌های خونی متعددی در محل تزریق وجود دارند که گاهی اوقات به سختی توسط پزشک دیده می‌شوند.

سایر علل تخلیه خون ناشی از تزریق عبارتند از:

  • استفاده از داروها و مکمل‌های رقیق کننده خون قبل از عمل بوتاکس
  • مصرف الکل قبل یا بعد از عمل
  • ورزش کردن بلافاصله قبل یا بعد از عمل

دلایل ورم بعد از بوتاکس چیست

پس از تزریق بوتاکس به ناحیه تحت درمان اولا به دلیل ورود سوزن به بخشی از بدن امکان آسیب به دیواره‌های نازک رگ‌های کوچک صورت وجود دارد که باعث خروج خون از رگ در محل تحت درمان شده و کبودی و البته تورم به همراه دارد. دوم به دلیل اینکه یک ماده‌ی خارجی وارد بدن می‌شود، بدن به این ماده ورودی واکنش نشان داده و تمامی عوامل و  فاکتورهای دفاعی را به محل میفرستند تا با این ماده خارجی به مقابله بپردازد و به همین دلیل محل تزریق و اطراف آن شروع به تورم و کبودی می‌کند که این تورم نیز چندان مشهود و آزار دهنده نیست و معمولا طی 24 ساعت و نهایتا چند روز پس از تزریق برطرف می‌شود.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که انتخاب پزشک با مهارت و با تجربه بالا نیز در بروز هر چه کمتر عوارض جانبی ناشی از بوتاکس چندان بی تاثیر نیست، پس حتما در انتخاب پزشک و کلینیک خود نهایت دقت را به خرج دهید.

نشانه های ورم و کبودی بعد از بوتاکس

در بیشتر موارد، هر نوع تورم پس از درمان بوتاکس طبیعی است و این قرمزی و تورم معمولا طی 10 تا 15 دقیقه به خودی خود برطرف می‌شود، و نهایتا باید ظرف یک تا دو روز فروکش کند. در صورتی که به کلینیک معتبر مراجعه کنید و از تجربه پزشکان حاذق در این امر استفاده کنید و همچنین به دستورالعمل‌های پزشک خود به درستی عمل کنید، به عنوان مثال با استفاده از کمپرس سرد به کاهش هر چه سریعتر تورم و کبودی کمک کنید، عوارض چندانی را تجربه نخواهید کرد. ولی با این حال، موارد نادری وجود دارند که تورم به خصوص اگر با علائم دیگری مانند کبودی، افتادگی پلک یا قرمزی همراه باشد ممکن است کمی نگران کننده باشد و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

راهکارهای درمان کبودی بعد از بوتاکس

خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش کبودی یا کنترل آن در صورت بروز کبودی انجام دهید که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرم آرنیکا

معمولا به بیماران توصیه می‌شود قبل و بعد از درمان بوتاکس از کرم آرنیکا برای تسکین کبودی و تورم استفاده کنند. آرنیکا یک محصول طبیعی است که از یک گیاه ارگانیک تولید می‌شود و می‌توان آن را بدون نسخه پزشک نیز خریداری کرد.

کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ در ناحیه درمان نیز با باریک کردن رگ‌های خونی باعث کاهش جریان خون به ناحیه شده و احتمال ابتلا به کبودی را کاهش می‌دهد. در حالی که یخ در کاهش کبودی بسیار موثر است و باید قبل و بعد از درمان بوتاکس استفاده شود، ولی هرگز نباید مستقیماً روی پوست اعمال شود. بهتر است یخ را در یک پارچه نازک پیچیده و روی محل قرار دهید.

ویتامین سی

مصرف ویتامین C و خوردن غذاهای سرشار از بیوفلاونوئیدها نیز برای تقویت عروق خونی توصیه می‌شوند. چنین غذاهایی شامل مرکبات، فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم بروکلی و چای سبز است.

کبودی بوتاکس چند روز طول میکشد

کبودی بعد از بوتاکس معمولاً چند روز یا تا دو هفته طول می‌کشد. این عارضه ممکن است بسته به استعداد و فعالیت بدنی بیمار بلافاصله یا یک یا دو روز پس از عمل ظاهر شود. اگر کبودی احتمالی بعد از درمان بوتاکس چیزی نیست که بتوانید با آن کنار بیایید، بهتر است از سایر جایگزین‌های بوتاکس برای برطرف کردن مشکل خود استفاده کنید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرکسی به طور متفاوت و با سرعت خاص خود بهبود می‌یابد.

شما عزیزان می‌توانید به منظور کسب اطلاع از قیمت تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت خود با کلینیک دکتر شیرنگی تماس گرفته و همراه با دریافت مشاوره‌های رایگان در خصوص تزریق بوتاکس و عوارض احتمالی آن قیمت‌ها را نیز جویا شوید.

کبودی بوتاکس چند روز طول میکشد

روش های درمانی برای کاهش ورم بوتاکس

مکمل‌های گیاهی و ویتامینی بدون نسخه که در زمان لخته شدن اثر می‌گذارند ممکن است منجر به کبودی بعد از بوتاکس شوند. برخی از این مکمل‌ها روغن ماهی، جینکو بیلوبا، مخمر سنت جان، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E با دوز بالا، سیر و زردچوبه هستند. توصیه می‌شود دو هفته قبل از عمل مصرف آنها را قطع کنید و مهم است که همیشه قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از درمان از مصرف برخی داروها خودداری کنید

برخی از داروهای رقیق کننده خون ممکن است بعد از بوتاکس باعث کبودی شوند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • آسپرین
  • کلوپیدوگرل
  • وارفارین
  • داروهای ضد انعقاد خوراکی غیر وابسته به ویتامین K
  • هپارین
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

شما نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای تجویزی خود را قطع کنید. اگر شرایط شما اجازه دهد، پزشک به شما توصیه می‌کند که تنها یک هفته قبل از عمل بوتاکس مصرف داروها را قطع کنید.

قبل و بعد از درمان از مصرف الکل خودداری کنید

مصرف الکل 24 ساعت قبل و بعد از درمان احتمال کبودی بعد از بوتاکس را افزایش می‌دهد. الکل خون را رقیق می‌کند و زمان لخته شدن را افزایش می‌دهد.

سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید

در چند روز اول پس از عمل، هنگام خواب سر خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید. این وضعیت از تجمع خون جلوگیری کرده و خطر کبودی را کاهش می‌دهد.

از ورزش کردن بلافاصله بعد از بوتاکس خودداری کنید

ورزش ضربان قلب و جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث افزایش کبودی می‌شود. پس دو یا سه ساعت قبل و 24 ساعت بعد از درمان از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

ویتامین K و مکمل‌های بروملین(یک عصاره آنزیمی از آناناس) نیز از گزینه‌های موثر در کاهش تورم و کبودی هستند.

درمان کبودی زیر چشم بر اثر بوتاکس

تورم و کبودی اطراف چشم پس از بوتاکس در 1.4 درصد از بیماران رخ می‌دهد و در بیماران آسیای شرقی بیش از دو برابر بیشتر از سایرین یعنی 3.1 درصد رخ می‌دهد. برای درمان کبودی‌های زیر چشم به دنبال تزریق بوتاکس همانطور که در مبحث راهکارهای درمان کبودی بعد از بوتاکس عنوان کردیم می‌توانید با استفاده از کمپرس یخ، مصرف برخی ویتامین‌ها چون ویتامین C و ویتامین K، بالاتر نگه داشتن سر از بدن، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، اجتناب از مصرف برخی داروها تا حدود زیادی از میزان کبودی زیر چشم پس از بوتاکس بکاهید.

درمان ورم بعد بوتاکس

منبع: weilerplasticsurgery

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *