جراحی بینی

عوارض پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی (4 نکته طلایی)

بینی یکی از اعضای اثرگذار در زیبایی صورت است که در مرکز صورت قرار گرفته و زاویه و اندازه آن برای هرکسی مهم است. امروزه با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌توان وضعیت بینی را تا حدود زیادی بهبود بخشید ولی از نگرانی‌های مهم هر فرد شرایط مورد انتظار آنها بعد از عمل بینی است و یکی از این شرایط احتمال تغییر  فرم و نوک بینی است که بهبود آن پس از جراحی به زمان نیاز دارد، از اینرو توجه به نکات مراقبتی بعد از عمل به منظور پیشگیری از افتادگی نوک بینی یکی از الزامات است.

یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری از بروز افتادگی نوک بینی بعد از جراحی اجتناب از پایین نگه‌ داشتن سر بعد از عمل بینی است. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با نکاتی که باید بعد از عمل بینی از آنها اجتناب کنید آشنا کنیم تا نتیجه بهتری از عمل بینی‌تان بگیرید و از بابت روند بهبود آن اطمینان حاصل کنید.

چطور میتوان از پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی جلوگیری کرد؟

بعد از عمل رینوپلاستی حدوداً یک سال روند بهبودی طول می‌کشد البته که بسته به شرایط بدنی، سیستم ایمنی و بسیاری از فاکتورهای دیگر مدت‌زمان طول کشیدن روند بهبودی از فردی به فرد دیگر متغیر است ولی به‌صورت کلی هفته اول تا چهارم پس از عمل بینی از جمله دوران حساسی است که به منظور پیشگیری از بروز هر نوع عوارض جانبی بهتر است مراقبت‌های لازم و اصولی مورد نیاز برای سپری کردن موفقیت آمیز دوران نقاهت را به درستی انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین این اصول مراقبتی عدم پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی است که در مطلب قبل اشاره نمودیم که در صورت عدم توجه به آن چه مشکلاتی ممکن است برای شما پیش آید. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توانم از انجام این عمل یعنی پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی اجتناب کنم؟ پاسخ به این سوال راحت است، تنها کافیست اقدامات زیر را برای هفته‌های اول بعد از رینوپلاستی انجام دهید.

چطور میتوان از پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی جلوگیری کرد؟

حالت سر در هنگام خواب پس از عمل بینی

بعد از جراحی باید حتماً سرخود را بالا نگه دارید و از خوابیدن به پهلوها خودداری کنید زیرا این کار سبب ایجاد کبودی، تورم بیشتر شده و حتی مدت‌زمان بهبودی شما را طولانی‌تر خواهد کرد. برای پیشگیری از این موارد باید تا 6 هفته بعد از جراحی در هنگام خواب سرخود را بالا نگه دارید و از پایین نگه ‌داشتن سر بعد از عمل بینی به هر دلیلی خودداری کنید. برای رعایت این مورد باید زیر سرتان دو یا سه بالش قرار دهید تا سرتان بالاتر از بدنتان قرار گیرد. اگر در بین خواب حالتتان را عوض می‌کنید و یا بدنتان را می‌چرخانید برای جلوگیری از حرکت سر می‌توانید از یک بالش مسافرتی استفاده کنید.

مطالب بیشتر: علت سیاه شدن بعد از عمل بینی

حالت سر در هنگام خواب پس از عمل بینی

خودداری از بلند کردن اجسام سنگین

به هیچ عنوان سعی در بلند کردن اجسام سنگین  و حتی سبک در هفته‌های اول پس از جراحی نکنید. در غیر اینصورت با خم کردن سر خود و وارد کردن فشار به عضلات صورت خود ممکن است باعث کشیده شدن آنها شده و به مویرگ‌های محل مورد نظر آسیب رسانده و خونریزی بینی یا کبودی‌های اطراف آن را باعث شوید. پس بهتر است به منظور پیشگیری از پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی به هر دلیلی سعی کنید وسایل ضروری مورد نیاز خودتان را در دسترس نگه دارید و اگر هم چیزی لازم داشتید آن را از کشو و یا قفسه‌های بالا بردارید نه از زمین. در صورتی که مجبور به برداشتن اشیا مورد نیاز خود از زمین بودید با احتیاط سر خود را بالا گرفته از زانو خم شده و شیء را بردارید.

در بازگشت به شغل یا سرگرمی‌های خود عجول نباشید

مسلما ورزش و به ویژه ورزش‌های سنگین تا ماه دوم و حتی بیشتر پس از عمل ممنوع است در این میان هستند کسانی که شغلشان یا سرگرمیشان خیاطی است. برای خیاطی بعد از عمل بینی، باید مدتی صبر کنید تا عوارض جانبی و دوران نقاهت شما به خوبی سپری شود و تا زمانی که  پزشک به شما اجازه نداده، مجاز به خیاطی یا دیگر فعالیت‌هایی که نیاز به خم کردن سر دارند، نیستید. چون در این مشاغل شما مجبور به پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی هستید که اصلا برای شمایی که تحت این عمل قرار گرفته‌اید مناسب نیست و توصیه نمی‌شود.

طرز نگه‌داشتن سر پس از جراحی بینی

یکی از مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی مهارت و روش‌هایی است که توسط پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که افتادگی نوک بینی ممکن است در بین عمل اتفاق بیفتد و گاها به لیفتینگ، کاهش و برداشتن بافت بینی حین عمل بستگی دارد.  پس حتما در انتخاب پزشک و کلینیک مورد نظر خود برای جراحی بینی دقت کافی و لازم را به خرج دهید.

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از افتادگی نوک بینی عدم پایین نگه‌ داشتن سر بعد از عمل بینی است که در هفته‌های اول در صورت عدم رعایت آن ممکن است باعث بروز افتادگی بینی شوید که همانطور که پیشتر نیز گفتیم به دلیل وجود تورم شما متوجه آن نخواهید شد اما به‌مرور زمان به‌وضوح نمایان خواهد شد.

همواره تلاش پزشکان برای پیداکردن متد بدون نیاز رعایت پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی است که امروزه توانستند به روش‌های جدیدی دست پیدا کنند که در این روش  با جابه‌جایی بافت‌های بینی یک جا کاسته و جای دیگر اضافه می‌کنند بدون اینکه نیاز به خارج‌کردن بافت بینی باشد. روش جدید جراحی بینی یکی از بهترین روش‌ها در پیشگیری و جلوگیری از افتادگی بینی است اما همچنان می‌توان گفت نوع جراحی نیز به اندازه‌ی  مراقبت‌های بعد عمل و حتی بیشتر از آن حایز اهمیت است. یکی از این مراقبت‌ها که باید به آن به طور ویژه‌ای دقت کنید پایین نگه‌ داشتن سر بعد از عمل بینی در روزهای اولیه جراحی است که به طور مفصل در این مقاله در رابطه با آن صحبت کردیم و امیدواریم برای شما عزیزان زیباجو مثمر ثمر واقع شود.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *