جراحی بینیمقالات

نکات مهم پرواز با هواپیما بعد از عمل بینی

عمل بینی به‌ عنوان یک جراحی نه چندان سخت که با دستکاری بخش‌های استخوانی و غضروفی بینی سعی در اصلاح شکل و ساختار بینی دارد، عموما نیازمند مراقبت‌های پس از عمل است، با این حال با چالش‌هایی از جمله  مسافرت و پرواز بعد از عمل جراحی همراه است. در واقع، به‌ واسطه این که بسیاری از مراجعان دائما در سفرهای کاری یا تفریحی به سر می‌برند و با علم به این که مسافرت می‌تواند ریسک و اثرگذاری عمل را تحت تأثیر قرار دهد، عموما یکی از سؤالات رایج در خصوص مسافرت، زمان مناسب برای سفر و اجازه پرواز پس از عمل بینی است، پرسشی که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد.

مسافرت بعد از عمل بینی و نکات مهم مربوط به آن

نخستین روزهای پس از عمل بینی، به‌دلیل حساسیت بالا و قرارگیری بافت بینی در مراحل آغازین ترمیم، نیاز به مراقبت ویژه بسیار ضروری است. درواقع پس از اصلاح ساختار بینی از طریق جراحی، بافت بینی سریعا شروع به ترمیم می‌کند. در این دوره که بینی مشغول ترمیم و در تلاش برای بازگشت به وضعیت قبلی است، حساسیت بینی در بالاترین حد ممکن قرار دارد و بینی شدیدا مستعد کبودی، احساس درد، خونریزی، تورم و غیره است، عاملی که سفر و اجازه پرواز بعد از جراحی بینی را با مشکل مواجه می‌سازد. عموما دوری از هر نوع سفر کردن با هواپیما پس از عمل بینی، به دلایل زیر توصیه اصلی پزشک است:

مسافرت بعد از عمل بینی و نکات مهم مربوط به آن

1) باتوجه به این‌که بینی جراحی شده تا مدت کوتاهی حساس و مستعد نفوذ باکتری و درگیری با عفونت است، انتظار می رود فرد حداقل 10 الی 14 روز پس از عمل، هیچگونه پرواز با هوپیما و مسافرت بعد از عمل جراحی را تجربه نکند اعم از زمینی و هوایی تا به این واسطه تماس با هوا و آلودگی های محیط درکمترین سطح قرار بگیرد. تنها در برخی شرایط خاص و مشروط بر این که مقصد نزدیک باشد، اجازه پرواز بعد از عمل بینی، پس از گذشت 24 ساعت، به شخص داده می‌شود.

2) از طرفی، هرنوع اتفاقی که قلب فرد را بیش از حد طبیعی درگیر کند و رشد ضربان قلب را به همراه داشته باشد، می‌تواند به افزایش تورم و التهاب بینی منجر شود. نظر به این‌که برخی فعالیت‌های ساده اعم از خم شدن و بلند کردن اجسام نیز در روزهای نخست برای فرد محدود و قدغن است و با علم به این که پرواز و دیگر مسافرت‌های حتی کوتاه، ممکن است با هیجان و اتفاقات غیرقابل پیش بینی همراه باشد، پرواز بعد از عمل جراحی، به طور معمول تا بازه ای 14 روزه پس از جراحی توصیه نمی‌گردد.

با وجود این‌که مسافرت و پرواز بعد از عمل جراحی بینی، با گذشت 10 تا 14 روز پس از عمل بینی، بلامانع عنوان میشود با این‌حال بهتر است پزشک جراح براساس وضعیت جسمی و شرایط عمل، زمان دقیق را اعلام کند، بسته به نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، پیچیدگی و میزان موفقیت عمل، شرایط هر شخص متفاوت بوده و ممکن است زمان اعلام شده برای وی کاملا متفاوت باشد.

نکات مراقبتی سفر با هواپیما بعد از عمل بینی

مسافرت زمینی بعد از عمل بینی

اگرچه مسافرت‌های زمینی عاری از عوارض نیستند با این حال مسافرت با اتوبوس و قطار بهتر از پرواز بعد عمل جراحی، عنوان می‌شود. در مسافرت زمینی آنچه ‌می‌تواند خطرساز باشد، تکان‌های شدید و حرکت‌های ناگهانی است، به‌ویژه اگر منجر به آسیب و ضربه به سر شود. توصیه پزشک برای حتی سفرهای زمینی  گذشت حداقل یک هفته از عمل جراحی بینی است. در موارد ضروری با پذیرش ریسک توسط خود فرد، اجازه سفر دو روز پس از عمل بینی داده میشود.

رانندگی بعد از عمل بینی

شرایط رانندگی پس از جراحی بینی کمی متفاوت است. توصیه پزشک برای رانندگی بعد از عمل بدین شرح است که 24 ساعت اولیه عمل، زمان مناسبی برای رانندگی نیست و شخص نمی تواند خودرو شخصی براند. پزشک جراح، این طور توضیح می‌دهد که مواد بی حسی و بیهوشی استفاده شده حین عمل، تا ساعت‌ها پس از اتمام جراحی، کماکان در بدن حضور داشته و دارای عوارضی همچون خواب آلودگی و خستگی است بنابراین رانندگی پس از عمل بینی می تواند سلامت راننده را تهدید نماید.

چند روز بعد از عمل بینی میشه پرواز کرد؟

اجازه پرواز بعد از عمل بینی، در مقایسه با دیگر روش‌های سفر اعم از زمینی و یا رانندگی با خودرو شخصی، پرچالش‌تر است، حساس بودن بافت بینی به اختلاف فشار، توجیه اصلی این اتفاق است. درواقع ارتفاع گرفتن و تجربه اختلاف فشار جوی، می‌تواند فرد را از نظر جسمی  دچار چالش کند از این رو مسافرت با هواپیما تا بهبودی کامل توصیه نمی‌شود. علارغم اینکه بسیاری از پزشکان پس از 14 روز، اجازه پرواز بعد از عمل بینی را به فرد می دهند اما باز هم بروز عوارضی همچون احساس ناراحتی، تهوع، درد کم و حتی عفونت های خفیف در پرواز، دور از انتظار نیست و گاها برای برخی افراد پیش بینی می‌شود، به‌ویژه در هفته نخست که بسیار بحرانی و حائزاهمیت است. نظر به این که در مجموع پرواز با هواپیما درحالی که مدت زیادی از جراحی بینی نگذشته میتواند اثرات منفی داشته و حتی بهبودی زخم را با تأخیر همراه سازد و دوره نقاهت را طولانیتر کند، از این‌رو جز در موارد ضروری، پیشنهاد به پرواز بعد از عمل جراحی، علی الخصوص مسافرت های طولانی نمی‌شود.

مطالب بیشتر: چسب بینی بعد از عمل بینی

عوارض مسافرت با هواپیما بعد از عمل بینی

به زعم مخالفت‌هایی که با سفرهای هوایی پس از عمل بینی می‌شود، گاه شرایط به نوعی است که فرد ناگزیر به پرواز بعد از عمل جراحی می‌شود. از مهمترین عوارض احتمالی که ممکن است فرد را دچار مشکل سازد موارد زیر است:

1) احساس درد در بینی، سر و گوش

احساس ناراحتی و درد از معمولترین مواردی است که متوجه فرد حین سفر و پرواز بعد از عمل بینی می‌شود. با ارتفاع گرفتن هواپیما آنچه شاهدش هستیم افت ناگهانی فشار است، عاملی که منجر به ورود هوا به بینی و اعمال فشار می‌شود و به عنوان نتیجه، درد و ناراحتی را برای فرد به همراه می‌آورد. از دیگر قسمت هایی که حین پرواز بعد از عمل جراحی، دچار درد و چالش می‌شود، سر فرد است، فشار وارده به سینوس ها به شکل مشکلات سردردی در فرد بروز می‌کند. احساس درد در گوش نیز تا 48 ساعت اولیه عمل بدلیل وجود پانسمان در گوش، محتمل است، حالاتی همچون حس پرشدن گوش یا وارد شدن فشار به گوش، از موارد رایج در پرواز بعد از عمل جراحی، طی 48 ساعات ابتدایی عمل بینی است.

2) افزایش فشار به ویژه در لحظه پرواز و بلند شدن هواپیما، می تواند منجر به افزایش ورم و یا حتی گرفتگی بینی شود.

عوارض مسافرت با هواپیما بعد از عمل بینی

3) خونریزی خفیف

با این‌که، خونریزی خفیف تا یک هفته پس از عمل رایج و متداول است، اما حین سفر به دلیل تکان ناگهانی خودرو یا اختلاف فشار هوا در پرواز بعد از جراحی بینی، احتمال خونریزی تشدید می‌شود. حضور در ارتفاعات نیاز به تنفس را دائما افزایش می‌دهد، فرد که تلاش می کند با تنفس های پی درپی، هوای مورد نیاز را تأمین کند با فشار در قسمت مخاط بینی و شروع خونریزی مواجه می‌شود. برای سفرهای طولانی پس از جراحی بینی حتما لازم است با جراح مشورت شود.

4) پارگی بخیه ها

چنانچه اجازه پرواز بعد از عمل بینی، به فاصله اندکی پس از جراحی داده شود، با توجه به تازگی بخیه‌ها و این که مستعد آسیب هستند، امکان پارگی بخیه‌های درونی و خونریزی‌های غیرمعمول وجود دارد.

5) عفونت جزئی

آلودگی و وجود میکروب و انواع باکتری ریز در هوا، احتمال درگیری با عفونت در فرد تازه جراحی شده را افزایش می‌دهد، از آن جا که بافت بینی پس از عمل، حساس است و به زمان برای ترمیم و بازگشت به حالت نرمال، نیاز دارد، در این بازه زمانی، قرارگیری در معرض آلودگی‌های هوا، ‌می‌تواند احتمال آلرژی و ابتلا به عفونت را در فرد بالا ببرد. بدیهی است حضور در مکان‌های شلوغی همچون فرودگاه، راه آهن و ترمینال، شانس درگیری را بیش از پیش بالا برده و فرد را شدیدا در معرض خطر قرار میدهد، گفتنی است تا سه هفته پس از جراحی بینی، امکان درگیری با عفونت وجود دارد. مشورت با پزشک در چنین مواردی کاملا ضروری است، ممکن است پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک احتمال ابتلا به عفونت را در زمان پرواز بعد از جراحی بینی کنترل کند.

6) داشتن تهوع

از شایع ترین عوارض پرواز بعد از جراحی بینی و مسافرت با اتوبوس و قطار، تهوع و ریفلاکس است، با توجه به ملتهب بودن بافت های بینی، درصورت تهوع و وارد شدن فشار به بخش‌های درون بینی و بخیه‌های داخلی، خونریزی و التهاب بافت‌های درونی، دور از انتظار نخواهد بود. قرصهای ضدتهوع زیر نظر پزشک ممکن است کارساز باشد.

مطالب بیشتر: ترس از جراحی بینی و نکات مهم غلبه بر آن

مراقبت های لازم حین و پس از مسافرت

چنانچه به هردلیل ناچار به سفر یا پرواز بعد از جراحی بینی شدید، حتما به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • – جلوگیری از بلندکردن اجسام سنگین وزن
  • – محافظت از سر در برابر تکان های شدید و آسیب‌زا
  • – تماس حداقلی با نور آفتاب، قرارگیری در معرض خورشید آن هم برای زمان طولانی می‌تواند حساسیت بافتهای بینی را تشدید نماید ضمن این که تیرگی محل بخیه از دیگر پیامد ایستادن زیاد در برابر آفتاب است.
  • – مراقبت از بینی و بافت‌های داخلی در برابر ضربه و برخوردهای احتمالی به‌ویژه در مکان‌های شلوغ

در نتیجه

موفقیت عمل بینی، در گرو مراقبت های جزئی و حساسی است که پزشک به کررات پس از جراحی به آن تأکید می‌کند، علی‌رغم ممنوع بودن پرواز بعد از عمل جراحی یا دیگر مسافرت‌های زمینی به‌دلیل حساسیت بالای بافت بینی عمل شده، گاه ناچار به سفر هستیم، درچنین شرایطی انتظار می‌رود تمامی نکات گفته‌شده با نهایت دقت رعایت گردند تا بعد از اتمام پرواز بعد از جراحی بینی، و پس از پایان یافتن مسافرت‌ها، شاهد بینی با ساختاری ایده‌آل و فرم دلخواه باشیم.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *