جراحی بینیمقالات

آلرژی و آبریزش بینی بعد از عمل بینی – انواع آلرژن ها

آلرژی و حساسیت‌های فصلی و غیرفصلی، انواع مختلفی دارند و با نشانه‌های مختلفی بروز پیدا می‌کنند. برخی از آلرژی‌ها روی مخاط تنفسی تاثیر می‌گذارند و باعث ایجاد رینیت آلرژیک می‌شوند. در رینیت آلرژیک مخاط بینی دچار التهاب می‌شود و فرد در بینی احساس خارش می‌کند و در پی آن آبریزش بینی اتفاق می افتد. علاوه بر حساسیت سرماخوردگی و یکسری اتفاقات دیگر ممکن است باعث آبریزش بعد از عمل بینی شود. از آنجا که بسیاری از افراد در این خصوص دچار استرس می‌شوند؛ در این مطلب به طور خلاصه در خصوص درمان آبریزش بعد عمل بینی مطالبی بیان خواهد شد. آبریزش بعد از عمل می‌تواند بدون اینکه آسیبی به بینی وارد کند و نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد درمان شود؛ به شرط آنکه بیمار با پزشک همکاری‌های لازم را انجام دهد.

برای اطلاع از هزینه و مشاوره رایگان با کلینیک دکتر سعید شیرنگی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره تلفنی : 09128490324

مشاوره واتس اپ: 09108822057

اینفوگرافی آلرژی و آبریزش بینی بعد از عمل بینی
اینفوگرافی آلرژی و آبریزش بینی بعد از عمل بینی

دلایل آبریزش بینی پس از عمل بینی چیست؟

آشنایی با دلایل آبریزش بعد از عمل بینی می‌تواند اولین و مهمترین قدم برای جلوگیری از این عارضه باشد زیرا افراد بعد از آشنایی با علت‌های آبریزش، از قرار گرفتن در معرض عوامل آن خودداری می‌کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل آبریزش بعد از عمل زیبایی بینی عبارتند از:

دلایل آبریزش بینی پس از عمل بینی چیست؟

 آلرژی‌های غیرفصلی

برخی از افراد به برخی از مواد خاص حساسیت دارند. مثلاً برخی افراد بعد از بوییدن گل‌ها دچار عطسه و آبریزش بینی می‌شوند. به این افراد توصیه می‌شود که بعد از عمل بینی، از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها و مواد حساسیت‌زا به شدت پرهیز کنند.

اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر یکی از عوامل آبریزش بینی در افراد محسوب می‌شود. افراد باید قبل و بعد از عمل بینی، هر گونه اعتیاد به مواد مخدر را کنار بگذارند. در غیر این صورت دچار عوارضی مانند آبریزش بعد از عمل بینی، تورم و التهاب دو چندان خواهند شد.

رینیت وازوموتور

آبریزش بینی می‌تواند یکی از عوارض جراحی بینی باشد که به صورت نادر اتفاق می‌افتد. اگر افراد بدون دلیل خاصی دچار آبریزش بعد از عمل بینی شدند، باید بدانند که به یک عارضه طبیعی اما نادر مبتلا شده‌اند که بعد از گذشت دو تا سه روز آبریزش آن‌ها متوقف می‌شود. به این نوع آبریزش بعد از عمل بینی، مرینت با موترینیت وازوموتور می‌گویند که در اثر آسیب جراحی به وجود می‌آید.

سایر علت های آبریزش بعد از عمل بینی عبارتند از:

  1. قرار گرفتن در هوای خشک
  2. استفاده بیش از حد از اسپری‌های بینی
  3. مصرف سیگار و سایر مواد مخدر
  4. سرماخوردگی بعد از عمل بینی

دلایل و انواع آلرژی و حساسیت بینی

مطالب بیشتر: جراحی بینی استخوانی

اقدامات لازم برای درمان سریع سرماخوردگی بعد از عمل بینی

سرماخوردگی می‌تواند با علائمی چون سرفه کردن، عطسه کردن و آبریزش بینی خود را نشان دهد. از آنجایی که تمامی این علائم می‌توانند فرد را بعد از عمل بینی دچار چالش کنند و دوران نقاهت بعد عمل بینی را با مشکل مواجه کنند، لازم است تا افراد اقدامات لازم را برای درمان سریع سرماخوردگی بعد عمل، انجام دهند. مهم‌ترین اقدامات لازم عبارتند از:

خودداری از رفتن به مکان‌های شلوغ

احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی در مکان‌های شلوغ چند برابر می‌شود. به همین سبب توصیه می‌شود یک هفته قبل از عمل بینی و به طور کل در دوران نقاهت بعد از عمل، از رفتن به مکان‌های شلوغ جداً خودداری شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی بعد عمل و درمان آن باشد. مصرف قرص جوشان ویتامین ث، مصرف آب پرتقال، مصرف انواع سبزیجات، مصرف دمنوش دارچین و زنجبیل در صورت عدم حساسیت به آن، مصرف دمنوش آویشن در صورت عدم حساسیت، می‌تواند یکی از راه‌های درمان سریع سرماخوردگی باشد.

مراجعه به پزشک

سرماخوردگی بعد از عمل بینی نباید بی‌اهمیت در نظر گرفته شود. به محض مشاهده اولین علامت باید به پزشک مراجعه و جراح بینی را نیز مطلع کرد.

راهکارهای کاهش آلرژی و سرماخوردگی بعد از عمل بینی

دلایل آبریزش بینی بعد از عمل
  1. سرماخوردگی
  2. حساسیت غیر فصلی
  3. رینیت وازوموتور
  4. تنفس هوای خشک
  5. استفاده بیش از حد از اسپری‌های بینی
  6. مصرف دخانیات
اقدامات لازم برای کنترل آبریزش بینی
  1. مصرف داروهای تجویز شده
  2. داشتن رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  3. نرفتن در اماکن شلوغ
مدت زمان ادامه‌دار بودن آبریزش بینی این عارضه تا دو ماه طول خواهد کشید.
دلیل آبریزش بینی دائمی بعد از جراحی
  1. آسیب‌دیدگی شاخک‌های بینی در حین عمل
  2. تنگ شدن مجاری بینی
  3. عارضه وازوموتور رینیت

مطالب بیشتر: هزینه عمل بینی چقدر است؟

آیا فرد دارای آلرژی فصلی می تواند عمل بینی انجام دهد؟

آلرژی فصلی و اثرات آن بر جراحی بینی، یکی از مباحث پرسوال است. افرادی که دارای آلرژی فصلی هستند، تحت شرایط خاصی می‌توانند بدون استرس و نگرانی عمل بینی انجام دهند. آلرژی‌های فصلی بیشتر در فصول بهار و پاییز شیوع پیدا می‌کنند. به افرادی که دچار آلرژی‌های فصلی شدید هستند توصیه می‌شود که تا حد ممکن عمل بینی خود را به تعویق بیاندازند و عمل را به فصلی موکول کنند که در آن هیچ نشانه‌ای از آلرژی در آن‌ها بروز پیدا نمی‌کند. اما اگر امکان به تعویق انداختن عمل بینی وجود ندارد، با مصرف داروهای خاصی می‌توانند این عمل را انجام دهند.

 افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی بعد از عمل بینی باید این نکات را رعایت کنند:

  1. از رفتن به مکان‌هایی که احتمال عود آلرژی وجود دارد (مثلاً رفتن به باغ‌های گل در فصل بهار) خودداری کنند.
  2. مصرف داروهای ضد حساسیت که توسط پزشک تجویز شده است به هیچ عنوان فراموش نشود.
  3. از مصرف خودسرانه دارو پرهیز شود و داروهایی که باعث افزایش التهاب می‌شوند نیز به هیچ عنوان مصرف نشود.

عمل بینی در فرد دارای آلرژی

آیا عطسه ناشی از سرماخوردگی روی عمل بینی تاثیر منفی می گذارد؟

عطسه و سرفه از واکنش های طبیعی و غیر ارادی بدن هستند که در اثر عوامل مختلفی مانند سرماخوردگی بروز پیدا می‌کنند. عطسه کردن و سرفه کردن بعد از عمل بینی، اگر کنترل نشوند و با فشار زیاد و دفعات بالا تکرار شوند، می‌توانند روی عمل بینی تاثیر منفی بگذارند.

افراد باید در هنگام عطسه و سرفه بعد از عمل بینی، با دهان بسته یا دهان بیش از حد باز این کار را انجام ندهند زیرا این کار باعث افزایش فشار روی بینی می‌شود و ممکن است التهاب بینی را افزایش دهد. همچنین در هنگام عطسه و سرفه نباید جلوی دهان گرفته شود زیرا این کار باعث فشار زیاد روی بینی می‌شود و خونریزی بعد از عمل بینی رخ می‌دهد. احتمال پاره شدن بخیه‌های بینی نیز در سرفه و عطسه‌های شدید و مکرر وجود دارد. به همین سبب چندین راهکار برای کاهش سرفه و عطسه زدن بعد از عمل بینی پیشنهاد می‌شود:

  1. از قرار گرفتن در مکان‌های خشک خودداری شود.
  2. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.
  3. از قرار گرفتن در مکان‌های آلوده خودداری شود.
  4. به هیچ عنوان در معرض دود و گرد و غبار قرار نگیرید.
  5. از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژن خودداری شود.
  6. داروهای ضد سرفه و ضد حساسیت تحت نظر پزشک مصرف شود.

مطالب بیشتر: جراحی بینی کج

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

 عطسه، سرفه و آبریزش بینی از واکنش‌های طبیعی سیستم ایمنی بدن هستند که نمی‌توان آنها را متوقف کرد؛ فقط با یکسری از راهکارها می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد و احتمال بروز آن‌ها را کاهش داد. اگر بعد از عمل بینی دچار سرماخوردگی، حساسیت فصلی و آبریزش بینی شدید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و راه‌های کنترل آنها را فرا بگیرید. اگر پزشکی مانند دکتر سعید شیرنگی از قبل راه‌های کنترل عطسه، سرفه و آبریزش بعد از عمل بینی را به شما آموزش داده است بهتر است دو تا سه روز صبر کنید و در صورت ادامه‌دار شدن و شدید شدن علائم به پزشک مراجعه کنید.

 عطسه، سرفه و آبریزش بینی، از واکنش‌های طبیعی سیستم ایمنی بدن هستند که نمی‌توان آن‌ها را متوقف کرد. فقط با یکسری از راهکارها می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد و احتمال بروز آن‌ها را کاهش داد. اگر بعد از عمل بینی دچار سرماخوردگی، حساسیت فصلی و آبریزش بینی شدید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و راه‌های کنترل آن‌ها را فرا بگیرید. اگر پزشکی مانند دکتر سعید شیرنگی از قبل راه‌های کنترل عطسه، سرفه و آبریزش بعد از عمل بینی را به شما آموزش داده است بهتر است دو تا سه روز صبر کنید و در صورت ادامه‌دار شدن و شدید شدن علائم به پزشک مراجعه کنید.

آبریزش بینی پس از جراحی تا چه زمان ادامه دارد؟

با توجه به اینکه آبریزش بینی بعد از جراحی رینوپلاستی یکی از عارضه‌های شایع در بین مراجعه‌کنندگان است، اغلب افرادی که متقاضی این عمل زیبایی هستند در جلسه مشاوره درمورد مدت زمان آبریزش بینی از جراح سؤال می‌پرسند. معمولاً این مشکل تا دو ماه طول می‌کشد و در طول این دو ماه شما شاهد کاهش آبریزش ‌بینی خواهید بود اما در صورتی که متوجه شدید هر روز آبریزش بینی در حال تشدید شدن بوده و حتی بیشتر از ۲ ماه زمان می‌برد، باید با متخصص صحبت کنید تا دارو‌های لازم را برای شما تجویز کرده و این عارضه را کنترل کند.

آبریزش بینی پس از جراحی تا چه زمان ادامه دارد؟

چه دلایلی سبب بروز آبریزش دائمی بینی ، پس از عمل جراحی می شوند؟

متأسفانه باید این موضوع را بیان کنیم که در برخی از افراد آبریزش بینی بعد از جراحی رینوپلاستی به یک عارضه دائمی تبدیل می‌شود علت این اتفاق را می‌توان در عوامل زیر بررسی کرد:

  1. ممکن است فرد در حین جراحی دچار آسیب‌دیدگی شاخک‌های بینی شده باشد. این شاخه‌ها سطح پوششی بینی را افزایش می‌دهند تا هوای داخل بینی گرم و مرطوب باشد. در زمان جراحی متخصص شاخک‌ها را کوچک می‌کند تا بزرگ شدن آن‌ها ناشی از آلرژی باعث محدود شدن مجاری تنفسی نگردد اما اگر متخصص ظرأفت عمل کافی نداشته و این کوچک شدن بیش از حد نرمال صورت گیرد، قطعا آبریزش بینی به صورت دائمی اتفاق می‌افتد.
  2. متأسفانه عامل دیگری که باعث آبریزش بینی دائمی بعد از عمل زیبایی بینی می‌شود، کوچک کردن بیش از اندازه مجاری تنفسی است. افرادی که درخواست می‌کنند جراح، فرم بینی آن‌ها را به حالت عروسکی تغییر دهد باید منتظر چنین عواقبی باشند.
  3. یکی از عارضه‌های که به دلیل عدم مهارت متخصص در حین جراحی رخ می‌دهد، عارضه وازوموتور رینیت است. در صورتی که جراحتی به بافت بینی وارد گردد، فرد زمانی که دچار بیماری‌هایی همانند آلرژی یا سرماخوردگی می‌شود قطعاً آبریزش بینی شدیدی را تجربه خواهد کرد.

چه دلایلی سبب بروز آبریزش دائمی بینی ، پس از عمل جراحی می شوند؟

مطالب بیشتر: جراحی بینی گوشتی

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *