جوانسازی پوستمقالات

بلفاریت چشم؛ چگونه می توانم التهاب پلک هایم را درمان کنم؟

بلفاریت نوعی از بیماری‌های پلک چشم است که معمولا بخشی از پلک که محل رویش مژه است را درگیر می‌کند. بلفاریت به جز برخی تاری های گاه به گاه، به خودی خود خطر کمی برای بینایی دارد. با این حال، احتمالاً می‌تواند با سایر بیماری‌های چشمی همراه باشد. بلفاریت پلک چشم معمولا زمانی ایجاد می‌شود که غدد روغنی نزدیک پایه مژه‌ها دچار انسداد شوند. چند بیماری و اختلال در به وجود آمدن بلفاریت موثر هستند. اگر از افرادی هستید که دچار این نوع التهاب چشم شده‌اید با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم به علائم، دلایل ایجاد این اختلال و معرفی درمان خانگی و درمان قطعی بلفاریت بپردازیم.

بلفاریت قدامی و خلفی

بلفاریت به عنوان یکی از بیماری‌های پلک چشم می‌تواند قدامی یا خلفی باشد. بلفاریت قدامی در قسمت بیرونی جلوی پلک، جایی که مژه‌ها ظاهر می‌شوند، به وجود می‌آید و سبب تورم و قرمزی می‌گردد. در حالی که بلفاریت خلفی در قسمت زیرین پلک شما ایجاد می‌شود. بلفاریت خلفی شایع‌تر بوده و دلیل آن این است که غدد میبومین شما آن‌طور که باید عمل نمی‌کنند. بنابراین، اگر به طور ناگهانی علائم غیرعادی را تجربه کردید، همیشه ایده خوبی است که معاینه چشمی انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ بیماری زمینه‌ای برای نگرانی وجود ندارد. اگرچه گاهی درمان این اختلال دشوار است و می‌تواند برای فرد ناخوشایند و ناراحت‌کننده باشد اما سبب آسیب دائم به بینایی نمی‌شود و مسری هم نیست.

علائم بلفاریت پلک چشم

از علائم و نشانه‌های بلفاریت پلک چشم می‌توان به اشک آلود شدن چشم، قرمزی چشم، حالت شن‎ریزه‌ در چشم، سوزش چشم‌، بروز حالت روغنی در پلک‎ چشم، خارش پلک، ورم و قرمزی پلک چشم، پوست‌اندازی پوست اطراف چشم، کبره بستن پلک چشم در زمان بیدار شدن، حالت چسبناک پلک چشم، تکرر پلک زدن، حساسیت بیش از حد به نور، رشد مژه‎ها به حالت‌های غیرمعمول و از دست دادن مژه‌ها اشاره کرد. علائم بلفاریت اغلب در هنگام صبح آشکارتر است.

بلفاریت یک مشکل تهدیدکننده بینایی نیست، اما می‌تواند گهگاه منجر به کاهش بینایی شود؛ به همین دلیل، درمان سریع بلفاریت اهمیت زیادی دارد. علائم بلفاریت مزمن با دوره‌های بهبودی و به دنبال آن تشدید بلفاریت، می‌آیند و می‌روند. علائم معمولاً هر دو چشم را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهد. سایر بیماری‌ها مانند روزاسه چشمی، پسوریازیس و درماتیت سبورئیک اغلب با بلفاریت ظاهر می‌شوند.

مطالب بیشتر: جراحی لیزر پلک

دلایل بلفاریت پلک چشم

اختلالاتی که ممکن است باعث بلفاریت شوند عبارتند از:

  • عفونت باکتریایی (معمولاً استافیلوکوکی) پلک‌ها یا مجاری غدد عمیق‌تر که در لبه پلک‌ها باز می‌شوند
  • برخی عفونت‌های ویروسی مثل هرپس سیمپلکس
  • واکنش‌های آلرژیک
  • بیماری‌های پوستی مانند درماتیت سبورئیک، روزاسه و درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • غدد چربی ملتهب و مسدود شده در لبه پلک‌ها
  • استفاده از قطره‌های چشمی و مواد آرایشی
  • هیره یا شپش مژه

علت بلفاریت پلک چشم

درمان خانگی بلفاریت چشم

اگرچه بلفاریت چشم می‌تواند آزاردهنده باشد و در اغلب مواقع این بیماری مزمن است اما کنترل آن دشوار نیست. خوشبختانه روش‌های خانگی مختلفی وجود دارند که در درمان بلفاریت چشم موثر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دارو برای ورم پلک چشم

کمپرس گرم

علائم بلفاریت اغلب زمانی که برای اولین بار از خواب بیدار می‌شوید شدیدتر و ناراحت‌کننده هستند. استفاده از کمپرس گرم ۲ تا ۴ بار در روز، یک گزینه عالی برای کاهش علائم است. هنگامی که شرایط تحت کنترل قرار گرفت می‌توانید به جای ۲ تا ۴ بار، ۱ یا ۲ بار در روز از کمپرس گرم استفاده کنید. قرار دادن کمپرس گرم برای چند دقیقه در یک زمان به شل شدن هرگونه تجمع کمک می کند. سپس، یک ماساژ ملایم روی پلک‌ها، می‌تواند غدد میبومین را تحریک کند تا به درستی کار کنند.

بیشتر بخوانید: درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

پاک‌سازی پلک

بخشی از راهکار خانگی کمپرس گرم باید شامل تمیز کردن پلک‌های شما پس از شل شدن پلک باشد. با این حال، اگر راهی برای کمپرس ندارید، تمیز کردن کامل نیز به تنهایی به عنوان یک درمان خانگی خوب است. با استفاده از یک صابون ملایم مانند صابون بچه، پلک‌های خود را به آرامی مالش دهید سپس آن‌ها را با آب تمیز کاملاً بشویید و خشک کنید. بهترین گزینه این است که این تمیز کردن را روزانه انجام دهید تا به تسکین سوزش ناشی از بلفاریت و جلوگیری از شعله‌ور شدن آن کمک کند.

عدم استفاده از لنزهای تماسی و خودداری از آرایش چشم

یکی ديگر کارهایی که در‌ درمان سریع بلفاریت می‌تواند اثرگذار باشد پرهیز از لنزهای تماسی و مواد آرایشی است. اگر چه عدم استفاده از لنز تماسی و آرایش نکردن همیشه راحت‌ترین یا ساده‌ترین راه‌حل نیست. با این حال، فرض کنید با بلفاریت مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید. در این صورت، باید از هر چیزی که سبب تشدید بلفاریت شما می‌شود پرهیز کنید.

تغییرات رژیم غذایی

از آن‌جایی که بلفاریت اغلب یک بیماری مزمن است، ممکن است به نفع شما باشد که برخی تغییرات رژیم غذایی را به صورت طولانی‌مدت ایجاد کنید. به عنوان مثال، مقدار زیادی چربی‌های سالم و غذاهای غنی از امگا 3 به سلامت کلی چشم شما کمک می‌کند. این تغییرات همچنین به طور خاص به عملکرد غدد میبومین کمک می‌کند.

بیشتر پلک بزنید

این روش ممکن است راه حل عجیبی به نظر برسد اما اغلب با بالا رفتن سن یا انجام برخی کارها، آنقدر که باید پلک نمی‌زنیم. بنابراین، تلاش آگاهانه برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی پلک می زنید مفید است. این کار تضمین می کند که چشمان شما روان می‌شوند و به رفع سوزش کمک می‌کند. همچنین، روان شدن چشم‌ها در درمان سریع التهاب چشم و جلوگیری از شروع بلفاریت موثر است.

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که با انجام آن پوست اضافی پلک‌ها از بین می‌رود. این نوع جراحی یکی از مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند در درمان قطعی بلفاریت موثر باشد. با افزایش سن، پلک‌ها کشیده می‌شوند و عضلات حمایت‌کننده آن‌ها ضعیف می‌شوند. در نتیجه، پوست و چربی اضافی می‌تواند در بالا و زیر پلک‌ها جمع شود. این می‌تواند باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک‌های فوقانی و کیسه‌های زیر چشم شود. علاوه بر افزایش سن، افتادگی شدید پوست اطراف چشم می‌تواند دید جانبی (دید محیطی) به ویژه قسمت‌های فوقانی و بیرونی میدان بینایی را کاهش دهد. بلفاروپلاستی می تواند باعث کاهش این نوع مشکلات بینایی و به طور کل از بین بردن آن‌ها شود. همچنین این نوع جراحی سبب جوان‌تر و هوشیارتر نشان دادن چشم‌ها می‌شود.

مطالب بیشتر: هزینه بلفاروپلاستی چقدر است؟

بررسی‌های‌ قبل از بلفاروپلاستی

قبل از جراحی پلک برای درمان سریع بلفاریت، احتمالاً یک معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام شود. معاینه کامل چشم ممکن است شامل آزمایش تولید اشک و اندازه‌گیری قسمت‌هایی از پلک‌ها باشد. تست میدان دیداری هم برای دیدن نقاط کور در گوشه چشم انجام می‌شود. همچنین قبل از انجام بلفاروپلاستی، پزشک در خصوص نکات لازم قبل از عمل و مراقبت‌های بهداشتی با شما صحبت خواهد کرد. از جمله مواردی که پزشک قبل از بلفاروپلاستی مورد بررسی قرار می‌دهد، شامل موارد زیر است:

  • سابقه پزشکی در مورد جراحی‌های قبلی
  • شرایط گذشته یا فعلی مانند خشکی چشم، گلوکوم، آلرژی، مشکلات گردش خون، مشکلات تیروئید و دیابت
  • بررسی استفاده شما از داروها، ویتامین ها، مکمل‌های گیاهی، الکل، تنباکو و داروهای غیرقانونی

مطالب بیشتر: افتادگی پلک عصبی

نکات لازم قبل از انجام بلفاروپلاستی

در صورتی که قصد انجام بلفاروپلاستی و درمان سریع التهاب چشم را دارید باید قبل از جراحی نکات ضروری را رعایت کنید. مصرف وارفارین، آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، ناپروکسن و سایر داروها یا مکمل های گیاهی که می توانند خونریزی را افزایش دهند، متوقف کنید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت قبل از جراحی باید مصرف این داروها را متوقف کنید. فقط داروهای تایید شده توسط جراح را مصرف کنید. چند هفته قبل از جراحی سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند توانایی بهبودی پس از جراحی را کاهش دهد. ترتیبی دهید که شخصی در زمان عمل و اولین شب پس از عمل کنار شما باشد تا در انجام مراقبت‌های لازم با شما همکاری کند.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *