جراحی بینی

فرم اصلی بینی بعد از عمل کی مشخص می‌شود؟

شاید به تازگی بینی خود را عمل کرده باشید و فرم جدید بینی تان شما را مایوس و نا امید کرده باشد. نگران نباشید، چون مدتی طول می‌کشد که فرم اصلی بینی بعد از عمل خود را نشان دهد. مخصوصا اگر بینی شما از نوع گوشتی باشد این زمان طولانی‌تر می‌شود (بینی استخوانی معمولا سریعتر فرم اصلی خود را نشان می‌دهد) دراین مقاله با دکتر سعید شیرنگی همراه باشید تا پاسخ کامل سوالات خود را پیدا کنید.

فهرست محتوا

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی به‌شمار می‌رود و از آن برای بهبود زیبایی ظاهر بینی یا برطرف کردن ایرادات آن که می‌تواند شامل شکستگی یا انحراف تیغه بینی باشد، استفاده می‌شود. جراحی بینی با اهداف درمانی و زیبایی انجام می‌شود؛ جراحان حرفه‌ای با بهبود فرم ظاهری بینی مشکلاتی مانند اختلال در تنفس را نیز برطرف می‌کنند. بعد از عمل با ایجاد تقارن در بینی و متناسب‌سازی آن با دیگر بخش‌های صورت، تعادل و تناسب چهره شما بهبود پیدا می‌کند. یکی از دغدغه‌های مهم برای متقاضیان جراحی بینی، زمان مشخص شدن فرم اصلی بینی بعد از عمل است که در ادامه تمام حالتهای آن را بررسی می‌کنیم.

فرم اصلی بینی بعد از عمل کی مشخص می‌شود؟
با توجه به نوع بینی (گوشتی یا استخوانی) بین 6 ماه تا 2 سال باید صبر کنید تا بتوانید نتیجه نهایی را مشاهده کنید. نتیجه نهایی عمل بینی استخوانی زودتر از بینی گوشتی خود را نشان می‌دهد.

جدول زمانی بهبودی و نزدیک شدن به فرم اصلی بینی بعد از عمل

روند تغییر شکل بینی و ترمیم ظاهر یا ساختار آن از لحظه جراحی آغاز می‌شود؛ ولی روند بهبودی بعد از اتمام جراحی شروع شده و تا بیش از یک سال پس از جراحی ادامه دارد. (در خصوص بینی گوشتی تا 2 سال ممکن است زمان لازم داشته باشد) هر دوره از درمان شرایط خاصی دارد و باید برخی مراقبت‌های لازم در هر دوره را به خاطر بسپارید و اجرا کنید.

مشخص شدن فرم بینی بلافاصله بعد از عمل
بلافاصله بعد عمل، به دلیل اینکه هنوز علائم کبودی و ورم در بینی و چهره بیمار ایجاد نشده می‌توان فرم نزدیک به فرم نهایی عمل را مشاهده کرد. دقت کنید که در ده روز اول تا حد زیادی ورم و کبودی کاهش پیدا می‌کند.

1- مراقبت‌های لازم در روز جراحی

 جراحی بینی از جراحی‌های سبک به‌شمار می‌رود و تأثیر داروی بیهوشی آن کوتاه‌مدت است. چند ساعت بعد از جراحی اثرات داروی بیهوشی شروع به رفع شدن می‌کنند و درصورتی‌که شما علائم خاصی نداشته باشید و مشکلی وجود نداشته باشد، از بیمارستان یا کلینیک ترخیص می‌شوید و به منزل می‌روید.

اگر قرار باشد از کمپرس یخ استفاده کنید،‌ پزشک متخصص توصیه‌های لازم را برای شما بازگو می‌کند که باید موبه‌مو آن‌ها را اجرا کنید. درصورتی‌که برای شما داروهای موضعی یا خوراکی تجویز شده باشد، دستورالعمل استفاده از آن‌ها را از جراح متخصص بپرسید. امکان دارد پزشک برای شما پدهای داخل بینی تجویز کند و برای به کار بردن آن‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید.

شب بعد از عمل باید سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و از تماس بینی با سطح بالش جلوگیری کنید. اگر می‌توانید بهتر است به‌صورت عمودی و نشسته بخوابید تا از آسیب به فرم اصلی بینی بعد از عمل در طول خواب جلوگیری کنید. ( مقاله تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد را بخوانید)

مقدار تورم طبیعی بعد از عمل زیبایی بینی
روز اول بعد عمل بینی بازه زمانی حساسی است که باید مراقب باشید و توصیه‌هایی مثل نخوردن غذای جویدنی، پایین نانداختن سر و … را رعایت کنید.

2- یک هفته بعد از جراحی بینی

اگر برای شما از بخیه‌های جاذب استفاده شده است،‌ در طول یک هفته این بخیه‌ها شروع به جذب شدن می‌کنند؛ ولی اگر از بخیه‌های غیرقابل‌حل برای شما استفاده شده است، بعد از یک هفته باید برای کشیدن بخیه‌ها و برداشتن آتل یا پوشش‌های محافظ به پزشک جراح خود مراجعه کنید.

در طول یک هفته بعد از جراحی ورم بینی شما کاهش می‌یابد و تنفس شما وضعیت نرمال خود را به دست می‌آورد. در طی هفته اول درد و تورم کاهش قابل‌توجهی دارد؛ ولی بازهم امکان دارد برخی بخش‌های صورت یا بینی شما نسبت به تماس فیزیکی حساس باشد و درد را احساس کنید.

با نزدیک شدن به پایان هفته سطح درد شما به‌ویژه در هنگام استراحت کاهش می‌یابد و می‌توانید مصرف مسکن‌ها را کاهش دهید. با کاهش درد انجام فعالیت‌های روزمره آسان‌تر می‌شود و با پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین یا کارهایی که تعریق شما را بالا می‌برند، برای برگشت به روتین زندگی‌تان برنامه‌ریزی کنید.

فرم بینی بعد از یک هفته از انجام عمل
بعد از یک هفته همچنان کبودی و تورم در بینی و صورت شما وجود دارد، اما روز به روز بهبود را احساس می‌کنید.

3- هفته دوم بعد از جراحی بینی

در دومین هفته بعد از جراحی بینی، ‌تورم کاهش قابل‌توجهی دارد و تا حدودی می‌توانید به فرم اصلی بینی بعد از عمل پی ببرید. در این مرحله امکان دارد پزشک برای تسریع روند بهبودی از داروهای تزریقی استفاده کند. برای برخی افراد ماساژهای مخصوصی تجویز می‌شود که روی فرم نهایی بینی اثر دارند.

در هفته دوم بینی شما با کمک چسب‌های مخصوص بسته می‌شود تا فرم آن حفظ شود. با رسیدن به روزهای پایانی هفته دوم بعد از جراحی نیاز شما برای مراجعه به مطب کم می‌شود و می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود باز گردید.

فرم بینی بعد از یک هفته از عمل

4- 3 تا 4 هفته بعد از انجام جراحی بینی

بعد از 3 تا 4 هفته از جراحی بینی علائمی مانند کبودی و تورم صورت که نشان‌دهنده جراحی بینی هستند، از بین می‌روند. بینی شما بعد از 4 هفته به فرم اصلی بینی بعد از عمل نزدیک می‌شود و می‌توانید روند بهبود آن را مشاهده و بررسی کنید.

3 هفته بعد عمل بینی
برای مشاهده نتیجه نهایی عمل بینی خود استرس نداشته باشید، صبر کنید و اجازه دهید که زمان کار خودش را انجام دهد.

5- گذشت 6 هفته از جراحی بینی

با گذشت 6 هفته از جراحی بینی، ساختار استخوانی بینی تثبیت می‌شود و شما می‌توانید فعالیت‌های سنگین را آغاز کنید. اگر عینکی هستید، بعد از گذشت 6 هفته و با مشورت پزشک می‌توانید شروع به استفاده از عینک کنید. بااینکه زندگی شما بعد از 6 هفته به حالت اولیه خود باز می‌گردد؛ ولی نیاز به مراقبت از بینی همچنان وجود دارد.

در فاصله زمانی 4 الی 6 هفته از جراحی بینی، پزشک برای شما قرار ملاقاتی را ترتیب می‌دهد. این نوبت‌دهی برای بررسی نتایج جراحی و روند بهبودی خواهد بود؛ در نتیجه نیازی به نگرانی وجود ندارد. اگر مشکلی را احساس می‌کنید، در طول این ملاقات آن‌ها را با پزشک خود مطرح کنید.

ماساژ بعد از عمل بینی

6- فاصله 3 تا 6 ماه بعد از عمل بینی

اگر مشکلی در صورت یا بینی خود احساس می‌کردید یا اختلالی در تنفس داشتید،‌ در بازه زمانی 3 تا 6 ماه پس از عمل بینی برطرف می‌شوند. بعد از 6 ماه بینی شما بیشترین شباهت را به فرم اصلی بینی بعد از عمل دارد و شما می‌توانید نتیجه جراحی را مشاهده کنید. دقت داشته باشید که برای مشاهده نتیجه نهایی بینی گوشتی لازم است گاهی تا 1.5 سال صبر کنید. این زمان بستگی به وضعیت بینی شما دارد.

7- بازه زمانی 12 تا 18 ماه بعد از عمل بینی

در دوره 12 تا 18 ماه بعد از عمل بینی، روند بهبودی تکمیل می‌شود. در این زمان غضروف‌های بینی در جای خود محکم می‌شوند و شکل ظاهری بینی شما تکامل می‌یابد. بعد از بین رفتن تورم به‌ویژه در نوک بینی، شما می‌توانید فرم اصلی و نهایی بینی بعد از عمل را مشاهده کنید.

نتیجه تخصص و هنر جراح خود را دراین زمان مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده نتیجه واقعی عمل بینی خود حتما صبر کنید و زودتر از 18 ماه (برای بینی گوشتی تا 24 ماه) به سراغ عمل ترمیمی نروید.

مشخص شدن فرم‌ نهایی بینی‌ بعد از یک سال

در چه صورت نیاز به جراحی اصلاحی بینی وجود دارد؟

اگر به پزشکی متخصص مراجعه کنید و دستورالعمل‌های مراقبتی را دنبال کنید، احتمال اینکه به جراحی اصلاحی نیاز داشته باشید بسیار پایین است. بیشتر افراد بعد از یک‌بار جراحی از نتیجه و فرم اصلی بینی بعد از عمل راضی هستند و نیازی به جراحی مجدد احساس نمی‌کنند.

کمتر از 15 درصد افراد نیاز به جراحی اصلاحی بینی خواهند داشت که درصدی از آن‌ها به‌دلیل اشتباهات پزشکی به وجود آمده در طی جراحی اول و بخشی دیگر به‌دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های توصیه‌شده است. درصد کمی از افراد به خواست خودشان از عمل اصلاحی استفاده می‌کنند؛ زیرا از فرم نهایی بینی راضی نیستند.

به‌طورمعمول در طول جلسه مشاوره پیش از جراحی بینی پزشک با شما درباره نتیجه جراحی و فرم اصلی بینی بعد از عمل صحبت می‌کند. شما بعد از جراحی نباید انتظاری فرای توضیحات اولیه داشته باشید. در این صورت تمایل شما به انجام عمل مجدد و تغییر شکل بینی کمتر می‌شود.

جراحی‌ زیبایی بینی‌

چه اهدافی برای جراحی بینی وجود دارد؟

در عمل بینی تلاش می‌شود که با بازسازی شکل و ساختار بینی، تراز و تناسب جذاب‌تر و بهتری برای صورت و بینی ایجاد شود. با بهبود ظاهر بینی،‌ جذابیت و تناسب چهره افزایش پیدا می‌کند. جراحی بینی محبوبیت زیادی دارد؛ زیرا فرم بینی می‌تواند تمامی اجزای صورت شما را از توجه خارج کند.

اگر شما چشمانی درخشان و زیبا یا فرم صورت دل‌نشینی داشته باشید، یک بینی بزرگ و نافرم تمامی توجهات را به سمت خود معطوف می‌کند و مانع از دیده شدن ویژگی‌های جذاب و زیبای چهره شما می‌شود. اصلاح بینی کمک می‌کند که هماهنگی و تناسب چهره شما افزایش پیدا کند؛ در نتیجه فرم اصلی بینی بعد از عمل با بهبود باورنکردنی تناسب صورت، سطح اعتمادبه‌نفس فردی و اجتماعی افراد را افزایش می‌دهد.

در جراحی بینی امکان برطرف کردن تمامی اختلالات زیبایی یا عملکردی وجود دارد. تیغه ستون اصلی بینی است و ایرادات آن نه‌تنها روی ظاهر بینی اثر دارد؛ بلکه تنفس را با مشکل مواجه می‌کند. اگر تیغه بینی براثر ضربه‌های بیرونی در سنین مختلف یا رشد نامتناسب در زمان جنینی و نوزادی ساختار مناسبی نداشته باشد، با کمک جراحی بینی امکان برطرف کردن این‌چنین نقص‌ها وجود دارد. یکی دیگر از اهداف زیبایی عمل‌ جراحی‌ بینی‌، صاف کردن تیغه بینی است؛ زیرا برای برخی افراد تیغه بینی دارای قوز یا برجستگی است.

در جراحی‌های بینی که در آن هدف اصلاح ساختار و فرم تیغه بینی است، فرم اصلی بینی بعد از عمل به‌راحتی قابل پیش‌بینی خواهد بود و به‌طورمعمول در جلسه مشاوره پیش از جراحی شکل تقریبی بینی بعد از جراحی برای شما مشخص می‌شود. در جراحی‌های زیبایی برای بینی‌های گوشتی، زمان بیشتری برای رسیدن بینی به فرم اصلی بعد از جراحی نیاز خواهد بود و امکان دارد اندک تفاوت‌هایی میان پیش‌بینی اولیه پیش از جراحی و نتیجه نهایی وجود داشته باشد.

جراحی بینی چه مدت طول می‌کشد؟

بازه زمانی موردنیاز برای عمل بینی به نوع جراحی بستگی دارد. اگر عمل بینی به دلایل زیبایی باشد و در طی عمل فقط ساختار قسمت‌های بیرونی بینی تغییر کند، مدت‌زمان انجام عمل کوتاه است. عمل‌های ترمیمی و جراحی‌هایی که برای بهبود عملکرد بینی هستند، زمان بیشتری نیاز دارند. به‌طور میانگین جراحی‌های بینی بین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشند.

چه افرادی نیاز به انجام جراحی بینی دارند؟

افرادی که در ناحیه بینی دچار نقص‌ها و مشکلات مادرزادی هستند، برای رفع و اصلاح آن می‌توانند از جراحی بینی استفاده کنند و ظاهر خود را بهبود ببخشند. برخی افراد به‌دلیل انحراف یا شکستگی تیغه بینی دچار مشکلات تنفسی هستند، ‌این افراد نیز باید برای حل این مشکل از جراحی بینی استفاده کنند. بعد از برخی بیماری‌ها مانند سرطان یا ایجاد برخی مشکلات مانند سوختگی، تنفس با اختلال مواجه است و برای رفع آن از جراحی استفاده می‌شود. درصورتی‌که رشد فرد تکمیل شده باشد، ‌امکان جراحی وجود دارد.

متقارن کردن سوراخ‌های بینی در جراحی

چه مقدار تورم بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

بعد از جراحی بینی اندکی تورم را تجربه می‌کنید که مقدار آن به نوع جراحی و اندازه بینی بستگی دارد. در دو هفته اول پس از جراحی بیشترین تورم را تجربه می‌کنید و بعد از گذشت این دوره، از ورم بینی شما کاسته می‌شود. ‌در نظر داشته باشید که این تورم موقت است و نیازی نیست که در این دوره نگران ظاهر بینی خود باشید.

در هفته‌های اول پس از جراحی، بینی شما بزرگ به نظر می‌رسد و امکان دارد شما را نگران کند. اگر ورم بینی شما متوسط است و با وجود تورم می‌توانید تناسب تقریبی را مشاهده کنید، نیازی به نگرانی وجود ندارد. با گذشت از دوره ریکاوری پس از جراحی، ورم بینی شما کم می‌شود و رفته‌رفته فرم اصلی بینی بعد از عمل ظاهر خواهد شد.

اگر بینی شما تورمی بیش از حد متوسط دارد یا تورمی نامتناسب را شامل هستید که در بخشی از بینی بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر است (اندکی تفاوت در ناحیه‌های مختلف بینی مشکلی ندارد)، بهتر است با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. اگر نیاز به بررسی پزشک یا ویزیت وجود داشته باشد،‌ جراح شما نوبتی را برای ویزیت در نظر می‌گیرد.

بدن افراد با یکدیگر متفاوت است و امکان دارد ورم اولیه بینی شما بیش از دو هفته طول بکشد و چند روز طولانی شدن تورم اولیه نیازی به نگرانی ندارد. اگر ورم شدید و اولیه بینی شما با گذشت بیش از دو هفته بهبودی نداشت، با پزشک جراح خود تماس بگیرید. به‌احتمال‌زیاد دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت و با گذشت زمان از تورم کاسته شده و شکل بینی شما به فرم اصلی بینی بعد از عمل نزدیک می‌شود.

چه مدت بعد از جراحی، بینی متورم باقی می‌ماند؟

مقدار و مدت‌زمان تورم بینی در هر شخص متفاوت است و امکان تعیین شرایط به‌صورت قطعی وجود ندارد. در حالت کلی انتظار می‌رود که بیشترین تورم را در دو الی سه روز بعد از جراحی تا دو الی سه هفته پس از عمل بینی تجربه کنید. بعد از گذشت 2 تا 3 هفته از جراحی بینی، تورم شروع به کاهش می‌کند. در سه ماهه پس از جراحی بینی تا 90 درصد از تورم بینی کاسته می‌شود.

با گذر زمان سرعت از بین رفتن تورم کاسته می‌شود و کاهش تورم 10 درصدی باقی‌مانده به 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد. این زمان‌بندی تقریبی است و امکان دارد بینی شما در کوتاه‌ترین مدت ممکن تورم خود را از دست بدهد یا تا آخرین لحظات متورم باقی بماند. پیش از اتمام دوره 18 ماهه نیازی نیست که نگران فرم اصلی بینی بعد از عمل باشید.

کاهش تورم بینی از اطراف تیغه شروع می‌شود و آخرین بخش از بینی که تورم خود را از دست می‌دهد،‌ نوک بینی است. این امر سبب می‌شود که بعد از گذشت 3 تا 4 ماه از جراحی بینی احساس کنید بینی شما فرم خود را پیدا کرده است و تورم آن به‌طورکامل از بین رفته است؛ در نتیجه بزرگ‌ بودن نوک بینی شما را نگران کند. نیازی به نگرانی وجود ندارد؛ زیرا تا 12 ماه اول بینی شما ورم دارد و بعدازآن هم زمانی نیاز است که بینی در فرم اصلی و جدید خود جا بیفتد و ظرافت خود را به دست آورد.

تورم نوک بینی برای چه مدت و تا چه اندازه طبیعی است؟

پوست نوک بینی ضخیم‌تر از دیگر بخش‌های بینی است و با بافت غضروفی زیر خود پیوندی متراکم و چسبیده دارد. این عوامل سبب می‌شوند که بخش پایینی و نوک بینی به نسبت بخش‌های بالایی نیاز به زمان بیشتری داشته باشد تا به نتیجه نهایی برسد.

امکان دارد شما نیز پس از جراحی بینی با دیدن کم شدن تورم در سایر بخش‌های بینی و متورم باقی ماندن بخش پایینی و نوک نگران فرم اصلی بینی بعد از عمل باشید. به‌طورمعمول بعد از گذشت چند هفته از جراحی تورم نوک بینی شروع به کاهش می‌کند. اگر کاهش تورم را مشاهده می‌کنید، نیازی به نگرانی وجود ندارد. اگر بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از جراحی، تورم نوک بینی شما هیچ تغییری نداشت، با پزشک متخصص جراحی خود در این باره مشورت کنید.

درمان نقص‌های بینی با استفاده از جراحی

آیا امکان متورم شدن صورت پس از جراحی بینی وجود دارد؟

بااینکه بینی شما محل اصلی جراحی است؛ ولی امکان دارد در دیگر بخش‌های صورت مانند زیر چشم‌ها، روی گونه‌ها و بالای لب کبودی و تورم را مشاهده کنید. این تورم و کبودی تا چند هفته پس از جراحی به‌طورکامل از بین می‌رود. به‌طور تقریبی کبودی و تورم صورت نیمی از بیماران تا یک هفته بعد از جراحی بینی از بین می‌رود.

برای افرادی که کبودی‌های متوسط و شدیدتر داشته باشند یا سرعت بهبودی آن‌ها پایین‌تر باشد، امکان دارد تا نزدیک یک ماه پس از جراحی اندکی کبودی و تورم را روی صورت خود مشاهده کنند. برای بیشتر این افراد تا یک هفته پس از جراحی بیش از 40 درصد تورم و کبودی صورت از بین می‌رود.

مراحل کاهش تورم و رسیدن به فرم اصلی بینی بعد از عمل

تورم ناشی از جراحی بینی به نوع جراحی، شدت و پیچیدگی آن بستگی دارد. بااینکه بعد از یک تا دو هفته بعد از جراحی می‌توانید شاهد کاهش تورم و کبودی‌ها باشید؛ ولی امکان دارد در روز سوم یا چهارم پس از جراحی با افزایش شدت تورم مواجه شوید که حجم آن بیشتر از تورم در روزهای اول پس از جراحی بینی است. در مواجه با این شرایط نگران نباشید و با گذشت زمان از شدت تورم کاسته می‌شود و بینی شما رو به بهبودی می‌رود.

مدت‌زمانی که برای کاهش تورم و رسیدن به فرم اصلی بینی بعد از عمل نیاز است، بعد از شدت و نوع جراحی به نوع پوست شما و ضخامت آن بستگی دارد. افرادی که پوست ضخیم‌تر دارند، به پیشینه زمان بهبودی نیاز دارند و در بازه 9 تا 18 ماه بینی آن‌ها به حالت طبیعی می‌رسد و رفته‌رفته فرم اصلی خود را به دست می‌آورد. برای افرادی که پوست نازکی دارند یا شدت جراحی آن‌ها خفیف بوده است، 3 تا 4 ماه زمان نیاز است تا بینی به حالت طبیعی بازگردد و بعدازآن بهبود و رسیدن به فرم نهایی 9 تا 12 ماه طول می‌کشد.

اگر شما تحت عمل جراحی ترمیمی و اصلاحی قرار گرفته باشید، زمان بیشتری برای کاهش تورم نیاز خواهید داشت. دلیل طولانی‌تر شدن دوره درمان بعد از عمل اصلاحی این است که بعد از عمل مجدد، پوست بینی به‌ویژه بخش‌های نزدیک به نوک بینی بافتی ضخیم‌تر پیدا می‌کند و پوست‌های ضخیم‌تر به دوره درمان طولانی‌تری نیاز دارند.

چگونه می‌توانیم به روند بهبود تورم بینی کمک کنیم؟

در روزهای پس از جراحی بینی، هنگام خواب سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این کار سرعت بهبود تورم اولیه بینی را افزایش می‌دهد. برای کاهش درد، پف و تورم در ناحیه صورت به‌ویژه در 48 ساعت اول پس از جراحی می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. توجه داشته باشید که کمپرس یخ را می‌توانید روی صورت خود قرار دهید و نباید مستقیم روی بینی بگذارید.

در هر بار استفاده از کمپرس یخ مجاز هستید 10 الی 15 دقیقه آن را روی صورت خود بگذارید. برای آسیب نزدن به سینوس‌ها یا پوستتان بهتر است کمپرس یخ را مستقیم روی صورت نگذارید و با قرار دادن آن درون پارچه یا حوله تمیز از شدت سرمای کمپرس بکاهید.

در روزهای اول پس از جراحی شما نباید به بینی خود دست بزنید؛ زیرا امکان دارد روی فرم اصلی بینی بعد از عمل اثر بگذارید. زمان استفاده از کمپرس یخ به این نکته توجه داشته باشید و تا حد امکان آن را با فاصله از بینی روی صورتتان بگذارید. در هنگام استفاده از کمپرس حواستان به پارچه یا حوله باشد؛ زیرا امکان دارد با گیرکردن به بخیه‌ها یا چسب‌های بینی باعث به هم خوردن تراز بینی شوند.

انجام دادن فعالیت‌های سبک به کاهش تورم پس از جراحی کمک می‌کند؛ ولی در چند هفته اول پس از جراحی نباید ورزش یا فعالیت سنگین داشته باشید. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی سرعت بهبود تورم را افزایش می‌دهد و بینی شما به فرم اصلی بینی بعد از عمل نزدیک‌تر می‌شود. مواد غذایی آنزیمی باعث افزایش سرعت بهبود کبودی‌ها می‌شوند. تا حد امکان از مصرف غذاهای حاوی نمک خودداری کنید؛ چون غذاهای شور تورم را افزایش می‌دهند. (مقالات عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی و تخلیه ترشحات بینی بعد از عمل را بخوانید.)

نقش بینی در زیبایی چهره

از پزشک متخصص جراحی بینی‌تان برای کاهش تورم کمک بگیرید

اگر تورم بینی شما شدید و آزاردهنده باشد، پزشک متخصص می‌تواند راه‌هایی برای کاهش تورم را به شما پیشنهاد دهد. راهکارهای پزشکی پیشنهادی می‌تواند شامل استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت یا تزریق آستروئید باشد. این روش‌ها برای همه توصیه نمی‌شوند و بعد از هر نوع جراحی بینی امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. برای جلوگیری از خطر و آسیب باید به پزشک جراح بینی خودتان مراجعه کنید.

باتوجه‌به شرایط پزشک می‌تواند داروهای موضعی مانند پمادهای آنتی‌بیوتیک تجویز کند. داروهایی مانند ویتامین سرعت بهبود را افزایش می‌دهند؛ ولی استفاده از آن‌ها باید زیر نظر پزشک باشد. در صورت صلاح‌دید پزشک جراح امکان تجویز اسپری‌های آب و نمک برای هیدراته نگه‌داشتن بینی وجود دارد.

ورم بینی بعد از عمل

مراحل بهبود جراحی بینی و رعایت دستورالعمل‌ها

در 10 روز ابتدایی پس از جراحی بینی باید هوشیار باشید و از دستورالعمل‌های مطرح‌شده پزشک جراح پیروی کنید. در روزهای ابتدایی باید استراحت داشته باشید و از انجام دادن فعالیت‌های خسته‌کننده دوری کنید. بعد از گذشت 10 روز از جراحی بینی می‌توانید برای برگشتن به برنامه عادی روزمره برنامه‌ریزی کنید؛ اما نیاز هست که همچنان از انجام فعالیت‌های سنگین دوری کنید و تایمی را برای استراحت در نظر بگیرید.

پس از گذشت 10 روز از جراحی بینی بخش قابل‌توجهی از کبودی‌ها و تورم صورت شما کاهش می‌یابد. اگر قصد دارید برای محو کردن اثرات باقی‌مانده از لوازم‌آرایشی استفاده کنید، حواستان باشد با بینی تماس نداشته باشید؛ زیرا امکان دارد براثر فشار یا ضربه روی فرم اصلی بینی بعد از عمل اثر بگذارید. بعد از گذشت سه هفته از جراحی بینی اثری از کبودی‌ها و تورم صورت شما باقی نمی‌ماند یا آثار باقی‌مانده بسیار کم هستند.

بااینکه بعد از گذشت 3 تا 6 ماه بعد از جراحی بینی شما طبیعی به نظر می‌رسد و شباهت زیادی با فرم اصلی دارد؛ ولی همچنان نیاز به صبوری وجود دارد؛ زیرا یک تا دو سال طول می‌کشد که بینی فرم اصلی خود را نشان دهد. اگر بینی شما هنوز تورم دارد،‌ از دست‌کاری کردن آن بپرهیزید؛ به‌ویژه نوک بینی که بیشترین بازه تورم را دارد و به‌راحتی تغییر شکل می‌دهد.

چرا نوک بینی بعد از جراحی سفت می‌شود؟

در طی جراحی بینی پوست بینی از بافت زیرین آن جدا می‌شود. باتوجه‌به اینکه پوست بخش نوک بینی بیشترین اتصال را به بافت زیرین دارد،‌ بعد از جراحی به مدت بیشتری برای بهبود شرایط و اتصال مجدد پوست نوک بینی به بافت زیرین آن وجود دارد. در این دوره حتی اگر نوک بینی شما بی‌حس است یا سفت می‌شود،‌ نباید به بینی خود دست بزنید؛ زیرا با دست‌کاری، فرم اصلی بینی بعد از عمل تغییر می‌کند.

سفتی نوک بینی با گذشت زمان کاهش می‌یابد و نیازی به نگرانی ندارد. اگر دوره اولیه بهبود سپری شد؛ ولی سفتی نوک بینی شما برطرف نشد یا رو به کاهش نرفت، باید این مسئله را با جراح متخصص مطرح کنید. در بیشتر مواقع با تزریق دارو مشکل سفتی نوک بینی برطرف می‌شود؛ اما در برخی شرایط نیاز به جراحی مجدد وجود دارد.

انجام جراحی بینی زیر نظر پزشک متخصص

یکی از مهم‌ترین مراحل عمل بینی، انتخاب جراح مناسب است. بااینکه عمل بینی یکی از جراحی‌های سبک زیبایی به‌شمار می‌رود؛ ولی بینی در ناحیه حساسی از صورت قرار دارد. رگ‌های خونی متعددی از اطراف بینی عبور می‌کنند و به سمت چشمان شما می‌روند. اگر شما جراحی را در کلینیکی نامعتبر و زیر دست فردی کم تخصص انجام دهید، امکان دارد با عوارضی همچون کوری مواجه شوید.

از دیگر عوارض جراحی در کلینیک‌های نامعتبر می‌توان به مواردی مانند کاهش حس بویایی، آسیب به بافت‌های عمقی بینی، سوراخ شدن تیغه بینی، نامتقارن شدن بینی یا سوراخ‌های آن، عفونت و حتی مرگ براثر داروهای غیراستاندارد بیهوشی اشاره کرد. برای اینکه نگران سلامت خود در طی عمل جراحی نباشید؛ همین‌طور سلامت و فرم اصلی بینی بعد از عمل تضمین‌شده باشد، جراحی باتجربه و خوش آوازه را برای عمل بینی خود انتخاب کنید.

متقارن‌سازی بینی با جراحی زیبایی

دکتر سعید شیرنگی مدرک دکترای عمومی خود را از دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران، مدرک دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکترای فوق‌تخصص جراحی پلاستیک را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت کرده است. دکتر سعید شیرنگی خدمات درمانی و زیبایی متعددی را ارائه می‌دهد که شامل عمل بینی، جراحی زیبایی گونه، رفع افتادگی پلک، لیف لب، لیفتیگ صورت و تزریق ژل، فیلر، بوتاکس و چربی می‌شوند. انواع جراحی‌های ترمیمی مانند شکاف کام یا لب نیز توسط دکتر شیرنگی انجام می‌شوند.

دکتر سعید شیرنگی عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران می‌باشد و آوازه‌ای خوش از مهارت ایشان درزمینه انواع جراحی‌های زیبایی و ترمیمی وجود دارد. شهرت دکتر شیرنگی به‌دلیل ارزشی است که ایشان برای سلامت بیماران خود قائل هستند و با حفظ استانداردهای تعیین‌شده برای جراحی‌های زیبایی، بیشترین تلاش خود را برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب به کار می‌گیرند. کیفیت بالای جراحی‌های دکتر شیرنگی سبب شده تا تمامی مراجعه‌کنندگان از فرم اصلی بینی بعد از عمل راضی باشند.

نیاز به جراحی‌ اصلاحی برای بینی‌

کلام پایانی

در جراحی بینی پزشک تلاش می‌کند با ایجاد تغییر در ظاهر و ساختار بینی، فرم، تناسب و عملکرد آن را بهبود ببخشد. جراحی بینی نه‌تنها برای داشتن بینی زیبا کاربرد دارد؛ بلکه مشکلاتی مانند کج بودن تیغه بینی، شکستی، انحراف یا مشکلات تنفسی با کمک جراحی بینی برطرف می‌شوند. جراحی بینی از عمل‌های سبک به‌شمار می‌رود و بیمار به زمان زیادی برای ریکاوری بعد از جراحی نیاز ندارد؛ بااین‌حال باتوجه‌به نوع عمل و ویژگی‌های فردی بین 12 تا 18 ماه زمان برای مشخص شدن فرم اصلی بینی بعد از عمل نیاز است.

برای انجام عمل بینی باید به سراغ پزشکی متخصص بروید. در این صورت نه‌تنها نتیجه نهایی عمل منطبق با انتظارات شما خواهد بود؛ بلکه سلامتی شما در طی عمل به خطر نمی‌افتد و نگرانی برای خودتان یا خانواده‌تان وجود نخواهد داشت. در سایت دکتر سعید شبرنگی شما می‌توانید به‌صورت آنلاین وقت رزرو کنید و جراحی بینی خود را زیر نظر یکی از بهترین فوق تخصصان جراحی پلاستیک کشور انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کمک راه‌های تماس موجود روی سایت سؤالاتتان را مطرح کنید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *