مقالات

علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی چیست؟

چشم‌ها به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اعضای صورت شناخته می‌شوند. به همین دلیل است که افتادگی پلک تأثیر منفی بر زیبایی و دید فرد می‌گذارد. افتادگی پلک می‌تواند به دلایل ژنتیکی یا افزایش سن در فرد رخ دهد. بلفاروپلاستی، یک جراحی غیرتهاجمی برای برطرف کردن این مشکل به شمار می‌رود که با عوارض جانبی مختلفی همراه است. البته مزایای انجام این عمل بسیار بیشتر از عوارض جانبی آن است که در این خصوص در آخر مقاله توضیح داده‌ایم.

اگر می‌خواهید بدانید علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی چیست و چه راهکارهایی برای رفع آن وجود دارد، با این مقاله از سایت دکتر سعید شیرنگی همراه باشید.

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های بیماران، کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی است. کوچک شدن چشم‌ها بعد از عمل بلفاروپلاستی به دو علت ممکن است رخ دهد:

1- تورم ناشی از جراحی

تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی به دلیل فشرده شدن بافت‌های اطراف چشم رخ می‌دهد. این تورم بر چشم و پلک فشار وارد می‌کند و باعث کوچک‌تر به نظر رسیدن چشم‌ها می‌شود. البته، کوچک شدن چشم ناشی از تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی کاملاً طبیعی است و به مرور زمان برطرف می‌شود.

علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

2- جابجایی پوست و بافت اطراف چشم

علت دوم کوچک شدن چشم بعد از عمل، جابجایی پوست و بافت اطراف چشم است. عمل بلفاروپلاستی با ایجاد برش‌هایی روی پوست و عضلات پلک انجام می‌شود.در بسیاری از موارد، جابجایی پوست و بافت اطراف چشم به دلیل ایجاد برش در طول عمل بلفاروپلاستی رخ می‌دهد. این موضوع به عنوان یکی دیگر از عوامل اصلی کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی شناخته می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که جابجایی پوست و بافت اطراف چشم هم به‌مرور زمان برطرف می‌شود. در نتیجه، کوچک شدن چشم‌ها بعد از عمل دائمی نیست و اندازه چشم‌ها بعد از چند هفته به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

اگرچه، کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی موقتی است اما می‌تواند بسیار ترسناک و آزاردهنده باشد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی در حالت چشم‌ها، پلک‌ها و صورت فوراً به پزشک مراجعه کنید. گاهی ‌اوقات، شرایط بیمار نیاز به بررسی‌های بیشتر توسط پزشک دارد.

آیا کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی درمان می‌شود؟

همانطور که گفته شد، کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی به طور طبیعی برطرف می‌شود. به عبارت دیگر، رفع این مشکل به درمان خاصی نیاز ندارد. اما گاهی‌، عوارض جانبی این عمل موجب ایجاد مشکل در دید یا سایر مسائل می‌شود؛ در چنین مواردی، مراجعه به پزشک الزامی است. با این حال، آشنایی با روند بهبود می‌تواند به درک علت این موضوع کمک بسیار زیادی ‌کند.

بهبودی بعد از عمل بلفاروپلاستی شامل سه بخش می‌شود:

  1. کبودی
  2. تورم
  3. ترمیم جای برش و بخیه

به طور کلی، کبودی ناشی از عمل به مدت 2 تا 3 هفته باقی می‌‌ماند و به طور طبیعی از بین می‌رود. بهبود تورم نیز معمولاً به شرایط بیمار، نوع پوست و مدل تزریق بستگی دارد. با این وجود، بهبودی کامل معمولاً 8 ماه زمان می‌برد. در این مدت زمان، جای بخیه و برش‌ها نیز به مرور از بین می‌روند و در بین چین و چروک پوست دیده نمی‌شوند. با گذشت دوره نقاهت و بهبود عوارض جانبی، چشم‌ها به حالت عادی و طبیعی خود بازمی‌گردند.

درمان کوچک‌ شدن چشم‌‌ها بعد از بلفاروپلاستی‌

درمان‌های خانگی کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند به بهبود سریع‌تر عارضه کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی کمک کنند. این درمان‌ها هیچ خطری برای چشم ندارند و باعث تسکین ناحیه اطراف چشم می‌شوند. از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای رفع مشکل کوچک شدن چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده از خیار

قرار دادن برش‌های نازک خیار روی پف چشم موجب کاهش تورم و آرامش چشم‌ها می‌شود.

2- گلاب

قرار دادن دستمال نرم آغشته به چند قطره گلاب روی چشم باعث تسکین و آرامش چشم‌ها می‌شود. علاوه بر این، پف زیر چشم را نیز از بین می‌برد.

3- استفاده از چای سبز

استفاده از چای سبز خنک به کاهش تورم اطراف چشم کمک بسیار زیادی می‌کند. برای این کار، چای سبز را خیس کنید و آن را از طریق یک دستمال نرم در اطراف چشم قرار دهید.

4- ماساژ

گاهی ‌اوقات، ماساژ ناحیه اطراف چشم نیز به رفع مشکل کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی کمک بسیار زیادی می‌کند. این کار، گردش خون در اطراف چشم و پلک‌ها را افزایش می‌دهد و موجب تسریع روند بهبود می‌شود. به این نکته توجه کنید که استفاده از لوازم آرایش (ریمل و خط چشم) در چند هفته اول بعد از عمل موجب افزایش تورم و التهاب دور چشم می‌شود.

درمان‌های خانگی برای کوچک‌ شدن چشم‌

5- استفاده از کرم ترمیم‌کننده بعد از بلفاروپلاستی

کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی برای بسیاری از بیماران آزاردهنده و ترسناک است. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل، استفاده از کرم ترمیم‌کننده را توصیه می‌کنند. این کرم باید بعد از عمل بلفاروپلاستی به منظور بهبود جای زخم و بخیه‌ها استفاده شود. در بسیاری از موارد، کرم‌های ترمیم‌کننده از پف کردن چشم‌ها بعد از عمل نیز جلوگیری می‌کنند.

کرم‌های ترمیم‌کننده بسیار زیادی در بازار وجود دارند. برندهای مختلفی در سطح جهان در زمینه تولید کرم‌های ترمیم‌کننده فعالیت دارند. این کرم‌ها حاوی مواد طبیعی از قبیل آلوئه‌ورا، ویتامین E، عصاره‌های گیاهی و هیالورونیک اسید هستند که موجب کاهش التهاب و تورم می‌شوند. از سوی دیگر، این مواد طبیعی برای رفع خشکی چشم نیز بسیار تأثیرگذار هستند و روند بهبود زخم را تسریع می‌دهند.

به این نکته توجه کنید که استفاده از کرم ترمیم‌کننده نیز باید با مشورت پزشک انجام شود. در غیر اینصورت، امکان ایجاد حساسیت‌های پوستی و مشکلات دیگر برای بیمار وجود دارد. پزشک، نوع کرم ترمیم‌کننده را با توجه به شرایط و سابقه پزشکی بیمار تجویز می‌کند تا هیچ خطری به همراه نداشته باشد. لازم به ذکر است که تجویز دارو برای بهبود جای زخم و کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی توسط پزشک انجام می‌شود.

کرم‌های ترمیم‌کننده

عمل بلفاروپلاستی و نحوه انجام آن

بلفاروپلاستی از جراحی‌های زیبایی غیرتهاجمی به شمار می‌رود که طرف‌داران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. این عمل که با نام جراحی پلک نیز شناخته می‌شود، بدون نیاز به بیهوشی کامل قابل‌انجام است. به عبارت دیگر، تغییر در شکل و اندازه پلک‌ها از طریق بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ در نتیجه، بیمار با خطرات ناشی از مصرف داروی بیهوشی روبرو نمی‌شود.

عمل بلفاروپلاستی معمولاً یک ساعت به طول می‌انجامد. از این عمل می‌توان برای کوچک یا بزرگ کردن پلک‌های بالا و پایین استفاده کرد. به این نکته توجه داشته باشید که کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی کاملاً طبیعی است. همچنین، کبودی، تورم و خشکی چشم بعد از عمل هم کاملاً طبیعی است. این عمل بدون درد انجام می‌شود. دوره نقاهت نیز با توجه به شرایط جسمانی بیمار متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، روند بهبود بیماران بعد از انجام عمل بلفاروپلاستی بسیار سریع است. به عبارت دیگر، بیمار می‌تواند کارهای روزانه خود را به تنهایی انجام دهد. البته، توجه به مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی موجب تسریع روند بهبود می‌شود. لازم به ذکر است بخیه عمل بلفاروپلاستی و جای زخم ناشی از آن بعد از گذشت چند ماه از بین می‌رود.

کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی چه عوارض جانبی دارد؟

بلفاروپلاستی نیز مانند سایر عمل‌ها بدون عوارض جانبی قابل‌انجام نیست. این عوارض جانبی حتی برای موفقیت‌آمیزترین عمل‌ها نیز پیش می‌آیند. کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی از مهم‌ترین عوارض جانبی این عمل به شمار می‌رود. علاوه بر این، از دیگر عوارض جانبی عمل بلفاروپلاستی می‌توان به کاهش دید، احساس درد، خشکی چشم، خونریزی، عدم تقارن چشم، تاری دید، دوبینی، تورم و التهاب اشاره کرد.

1. عدم تقارن چشم

عدم تقارن چشم به عنوان یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی عمل زیبایی بلفاروپلاستی شناخته می‌شود. تخصص جراح تا حد زیادی می تواند از این عارضه پیشگیری کند.
این عارضه به دلیل برداشتن بافت یک پلک بیشتر از پلک دیگر به وجود می‌آید. از سوی دیگر، اگر بافت بیش از اندازه برداشته شود، حالت فرورفتگی در پلک ایجاد می‌شود. در مجموع، پلک و چشم حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند.

عوارض جانبی عمل بلفاروپلاستی

2. خونریزی و احساس درد

خونریزی شدید از دیگر عوارض جانبی خطرناک عمل زیبایی بلفاروپلاستی به شمار می‌رود. بیمار در صورت خونریزی شدید حتماً باید به پزشک مراجعه کند. چنین خونریزی معمولاً با سوزاندن رگ در ناحیه موردنظر برطرف می‌شود. از سوی دیگر، بیمار ممکن است بعد از عمل بلفاروپلاستی احساس درد کند. به این نکته توجه داشته باشید که احساس درد کاملاً طبیعی است و با مصرف مسکن برطرف می‌شود.

3. خشکی چشم

بیمارانی که عمل بلفاروپلاستی انجام داده‌اند، برای مدت زمان کوتاهی دچار خشکی چشم می‌شوند. این عارضه معمولاً موقتی است و با قطره‌های چشمی برطرف می‌شود؛ اگرچه، بسیاری از پزشکان استفاده از ژل و روان‌کننده‌ها را توصیه می‌کنند. با این حال اگر خشکی چشم ناشی از عمل زیبایی بلفاروپلاستی برطرف نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

4. تورم و کبودی

تورم و کبودی از اصلی‌ترین عوارض جانبی بعد از عمل بلفاروپلاستی به شمار می‌روند. گاهی ‌اوقات، این تورم به حدی می‌رسد که از باز و بسته شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کند. در واقع، علت اصلی کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی نیز تورم و التهاب بیش از اندازه در اطراف چشم عنوان می‌شود. البته، تورم و کبودی ناشی از عمل معمولاً با کمپرس آب سرد و استراحت برطرف می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی می‌تواند با عوارض جانبی مختلفی همراه باشد. با این وجود، بیماران به‌ندرت با عوارض جانبی طولانی ‌مدت و خطرناک روبرو می‌شوند. به منظور کاهش عوارض جانبی و جلوگیری از کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی، رعایت برخی از نکات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تمیز کردن اطراف چشم با محلول مخصوص
  2. بالا نگه‌داشتن سر و دراز کشیدن به پشت
  3. عدم انجام فعالیت‌های بدنی سنگین
  4. استراحت کافی برای جلوگیری از خونریزی
  5. استفاده از یخ به منظور کاهش التهاب و تورم در اطراف چشم

استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب بعد از عمل بلفاروپلاستی هیچ اشکالی ندارد. با این وجود، این داروها باید با تجویز پزشک مصرف شوند. لازم به ذکر است که استفاده از لوازم آرایشی، کرم دور چشم و حتی قطره چشمی در هفته‌های اول بعد از جراحی توصیه نمی‌شود. بیمارانی که باید قطره چشمی استفاده کنند، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. در صورت طولانی شدن عوارض جانبی نیز به پزشک مراجعه کنید.

بیماران باید از چشم‌های خود در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کنند. نور خورشید می‌تواند رنگدانه‌های پوست در قسمت جراحی را تغییر دهد. در نتیجه، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید می‌تواند جای زخم را نمایان‌تر کند. به همین دلیل است که استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل بلفاروپلاستی برای تمام بیماران توصیه می‌شود.

مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی

سخن پایانی

عمل بلفاروپلاستی از بهترین جراحی‌های غیرتهاجمی برای رفع مشکل افتادگی پلک به شمار می‌رود. این عمل مانند دیگر عمل‌ها مزایا و معایب خود را دارد.

برای اینکه با فواید بلفاروپلاستی آشنا شوید کافی است نگاهی به تصویر زیر بیندازید.

تغییر فرم چشم بعد از بلفاروپلاستی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در واقع بعد از بلفاروپلاستی چشم بزرگتر دیده می‌شود، اما به دلایلی مثل ورم بعد از عمل، جابجایی پوست و بافت اطراف چشم ممکن است در ابتدا به نظر برسد که چشم کمی کوچکتر از قبل شده است که با گذر زمان و کاهش ورم برطرف می‌شود.

عوارض جانبی بلفاروپلاستی در مقایسه با سایر عمل‌های زیبایی بسیار خفیف و نادر هستند. بسیاری از عوارض جانبی بلفاروپلاستی مانند کوچک شدن چشم با گذشت زمان برطرف می‌شوند. کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی، یک عارضه طبیعی است که در اثر پف بعد از عمل به وجود می‌آید.

امروزه، روش‌های مختلفی برای تسریع روند بهبود عوارض جانبی ناشی از عمل بلفاروپلاستی وجود دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده و درمان‌های خانگی اشاره کرد. البته، کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی بعد از گذشت چند هفته به مرور برطرف می‌شود و چشم‌ها به حالت عادی خود بازمی‌گردند. با این وجود، نمی‌توان از اهمیت انتخاب یک جراح ماهر و کلینیک زیبایی مجهز چشم‌پوشی کرد.

اگر تجربه‌ای در خصوص کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی علت آن و راهکارهایی که برایتان موثر بوده است دارید، لطفاً نظر خود را با ما در میان بگذارید.

دکتر سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی عمومی در سال 1384 از دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سال 1388 دکترای تخصصی جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت نمودند و سپس در سال 1394 با مدرک دکترای فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارغ التحصیل گردیدند. دکتر سید سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک در کرج مشغول فعالیت بوده و خدمات درمانی و زیبایی به بیماران ارائه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *